جشنواره «زمستان در طنطوره» به شهر باستانی العلا بازمی‌گردد

این رویداد پرطرفدار ماه آینده پنجمین دوره‌اش آغاز می‌شود، در سال‌های اخیر پذیرای علاقه‌مندان به موسیقی، فرهنگ و هنر، ورزش و دوستداران طبیعت در عربستان سعودی بوده است

اجرای موسیقی در جشنواره طنطوره، چهارم ژانویه ۲۰۱۹‌- AFP

جشنواره «زمستان در طنطوره» که یکی از جشنواره‌های مهم فرهنگ، هنر و موسیقی منطقه به شمار می‌رود، این زمستان برای پنجمین بار به عربستان سعودی بازمی‌گردد.

به گزارش العربیه، رویداد پرطرفدار «زمستان در طنطوره» از ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ پذیرای طرفداران موسیقی، فرهنگ و هنر، اهالی ورزش و دوستداران طبیعت است تا ضمن شرکت در این برنامه‌ جذاب یک ماهه، شگفتی‌های شهر باستانی العلای عربستان سعودی را هم کشف کنند.

شهر باستانی العلا واقع در هزار و ۱۰۰ کیلومتری ریاض، در شمال غربی عربستان سعودی، دره‌ای سرسبز با کوه‌های ماسه‌ای مرتفع است و جاذبه‌هایی از میراث فرهنگی باستانی در خود دارد که قدمتشان به هزاران سال قبل از پادشاهی لحیان و نبطی بازمی‌گردد. سازمان جهانی گردشگری پیش از این، شهر قدیمی العلا را به عنوان بهترین دهکده گردشگری معرفی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جشنواره «زمستان در طنطوره» که در دل زیبایی‌های العلا برگزار می‌شود، دارای رویدادهای مختلف است که در عرصه‌ هنر، فرهنگ، موسیقی، گردشگری، سوارکاری و نجوم تجربیات متنوعی ارائه می‌دهد.

برگزاری کنسرت خوانندگان تحسین‌شده از ویژگی‌های هر دوره این جشنواره منحصربه‌فرد در منطقه است. تازه‌ترین رویداد طنطوره در العلا قرار است میزبان ماجده الرومی، خواننده مشهور لبنانی، باشد که روز ۲۹ دسامبر ترکیبی از ترانه‌های کلاسیک عربی، ترانه‌های محلی لبنان، سرودهای مذهبی و سرودهای میهنی را اجرا خواهد کرد.

عبادی الجوهر، نوازنده، خواننده و آهنگساز شناخته‌شده سعودی، نیز قرار است روز جمعه ۱۲ ژانویه در العلا روی صحنه برود.

العلا همچنین یک مقصد اسب‌سواری در کلاس جهانی است. از این رو تورنمنت مدرن چوگان جهان هم در این منطقه برگزار می‌شود و بهترین بازیکنان از سراسر جهان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

عربستان سعودی در سال‌های گذشته بر تبدیل العلا به مرکزی برای مسابقات اسب سواری و چوگان سرمایه‌گذاری فراوان کرده و حالا جایگاهش را در این زمینه به دست آورده است.

برگزارکنندگان دوره تازه جشنواره طنطوره همچنین اعلام کرده‌اند که میزبان رقابت چالش‌برانگیزی با حضور ورزشکاران بین‌المللی و دوندگان آماتور خواهند بود. ماراتن ۱۰۰ کیلومتری، ماراتن ۵۰ کیلومتری، نیمه‌ماراتن ۲۵ کیلومتری، دو سرگرم‌کننده ۱۰ کیلومتری و مسابقه‌ای برای کودکان، این رویداد ورزشی را برای همه مناسب می‌کند.

دنیای مد نیز در جشنواره طنطوره جایگاه ویژه‌ای دارد و قرار است هفته پایانی این رویداد با نمایش مد مجموعه‌های برتر جهان همراه باشد. شهر تاریخی العلا پیش از این میزبان خانه مد دولچه و گابانا بود که با استقبال بسیاری مواجه شد.

جشنواره «زمستان در طنطوره» زیرمجموعه جشن‌های «لحظه‌های العلا»، بخشی از تلاش عربستان سعودی برای تبدیل شدن به یک قطب مهم هنری و فرهنگی در منطقه و فراتر از آن است.

داده‌های سازمان جهانی گردشگری در ماه مه ۲۰۲۳، نشان داد که عربستان سعودی دومین مقصد گردشگری جهان است که سریع‌ترین میزان رشد را دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۷.۸ میلیون گردشگر را ثبت کرد؛ رقمی که نسبت به دوران پیش از همه‌گیری کوویدــ۱۹، افزایشی ۶۴ درصدی نشان می‌داد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ سیزدهمین کشور جهان از نظر پربازدیدترین مقاصد گردشگری بین‌المللی بود که از رتبه ۲۵ این کشور در فهرست سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی گردشگری ۱۲ پله بالاتر بود.

بیشتر از سفر