«تهران را هدف بگیر» در میان شش کتاب برتر سیاسی سال ۲۰۲۳ به انتخاب وال‌استریت ژورنال

در این کتاب ماجرای سرقت فیزیکی اسناد اطلاعاتی از تاسیساتی در نزدیکی «تهران» به صورت جزئی شرح داده شده است

کتاب «هدف تهران» - آمازون

وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای شش کتاب را به عنوان برترین‌های سال ۲۰۲۳ در موضوع «سیاست» معرفی کرد. در این میان کتاب « تهران را هدف بگیر» نوشته دو روزنامه‌نگار باسابقه اسرائیلی به چشم می‌خورد.

یوناح جرمی باب، تحلیل‌گر ارشد نظامی و دبیر بخش نقد کتاب اورشلیم پست به همراه ایلان آویتار، مدیر اخبار پیشین و ستون‌نویس این روزنامه در این کتاب به شرح چند دهه اقدامات اسرائیل در جهت خنثی کردن تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای «ساخت بمب هسته‌ای» می‌پردازد.

در این کتاب ماجرای سرقت فیزیکی اسناد اطلاعاتی از تاسیساتی در نزدیکی «تهران» به صورت جزئی شرح داده شده است. ماموران موساد در ژانویه سال ۲۰۱۸ در عملیاتی ۵۵ هزار صفحه سند و ۱۸۳ لوح فشرده شامل اسناد، طرح‌ها و ویدیو‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را انباری در «شورآباد» با کامیون به سرقت بردند.

یوسی کوهن، رئیس وقت موساد از تل‌آویو این عملیات را که به عنوان «بزرگترین سرقت فیزیکی اسناد اطلاعاتی از پایتخت کشور متخاصم در تاریخ» یاد می‌شود، رهبری می‌کرد.

جان بولتون، درباره این کتاب و نقش کوهن در مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال نوشت: « تهران را هدف بگیر از بسیاری جهات زندگی‌نامه‌ کوچک یوسی کوهن، رهبر موساد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ و متحد نزدیک نتانیاهو است. دستاوردهای کوهن چه در عملیات پنهانی و چه در دیپلماسی پشت پرده مانند اتفاقات فیلم‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک نشست مطبوعاتی در آوریل ۲۰۱۸ اسناد به دست آمده از این سرقت را در دسترس رسانه‌ها قرارداد. و مقامات آمریکایی و بریتانیایی نیز اصالت آن‌ها را تایید کردند.

«تهران را هدف بگیر» فقط یک هفته پیش از عملیات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل منتشر شد. بارتون سویم، روزنامه‌نگار ارشد وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «وقتی این کتاب را پس از عملیات ۷ اکتبر می‌خوانید، از این شگفت زده می‌شوید که چرا موساد که گویی همه‌چیز را درباره برنامه هسته‌ای پنهان جمهوری اسلامی ایران می‌دانست، از برنامه آیت‌الله‌ها برای تسهیل حمله تروریستی گسترده حماس به اسرائیل به نوعی بی‌خبر بود.» البته جمهوری اسلامی دست داشتن در این حمله را رد کرده است و دولت بایدن هم مدعی است که مدرکی در زمینه نقش مستقیم تهران در حمله هفتم اکتبر حماس پیدا نکرده است.

«چرا کنگره» اثر فیلیپ والاچ، «سالی که سیاست را درهم شکست» اثر لوک نیچتر، «دموکرات‌ها همگی کجا رفتند» اثر جان جودیس، «حزب مردم: نگاهی از درون به ائتلاف درحال بازسازی پوپولیستی و چندنژادی جمهوری‌خواهان» اثر پاتریک روفینی و «لغو ذهن آمریکایی: فرهنگ لغو، اعتماد را تضعیف و همه ما را تهدید می‌کند، اما راه حلی وجود دارد» اثر گرگ لوکیانوف، دیگر کتاب‌های برتر سیاسی به انتخاب وال‌استریت ژورنال‌اند.

بیشتر از کتاب