کاهش وزن ناشی از مصرف داروی زپ‌باند پس از توقف درمان معکوس می‌شود

تحلیلگران گفته بودند زپ‌باند احتمالا می‌تواند پرفروش‌ترین داروی کل تاریخ باشد

تصویر زنی که روی زمین دراز کشیده و دست‌هایش را روی سر گذاشته است‌- Canva

بر پایه مطالعه‌ای جدید، چنانچه مصرف‌کنندگان داروی زپ‌باند ایلای لی‌لی (Eli Lilly’s Zepbound) درمان را قطع کنند، کاهش وزن در اثر [مصرف] آن ممکن است معکوس شود.

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه جاما منتشر شد، تقریبا ۱۴ درصد وزن بیماران مصرف‌کننده زپ‌باند که چاقی غیردیابتی داشتند و هشت ماه از این دارو استفاده کردند، تقریبا یک سال بعد از روی آوردن به دارونما، بازگشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد افرادی که دارونما مصرف نکردند، در طول ۵۲ هفته جمع‌آوری داده‌ها، ۵.۵ درصد کاهش وزن بیشتر داشتند.

پیش از اینکه این مطالعه وال استریت را شوکه کند،‌ تحلیلگران گفتند که زپ‌باند احتمالا می‌تواند پرفروش‌ترین داروی کل تاریخ باشد.

در پی انتشار این خبر، سهام ایلای لی‌لی در معاملات صبح ۱۱ دسامبر به کمتر از دو درصد سقوط کرد که نشان‌دهنده بی‌اعتمادی سهامداران به این شرکت است.

تیرزپاتاید لیلی با نام تجاری زپ‌باند برای کاهش وزن به بیماران و مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود و با مونجارو، داروی دیابت نوع ۲ آن‌ها در یک ماده فعال مشترک است.

ایلای لیلی برخی از این کارآزمایی‌ها را در ماه ژوییه منتشر کرد و نتایج نشان داد که مصرف‌کنندگان داروهای جی‌ال‌پی‌ــ۱ احتمالا باید درمان را به مدت طولانی‌تری ادامه دهند. در آن زمان، تحلیلگران [بانک] گلدمن ساکس گفتند: «منتظر داده‌های بیشتری از درمان طولانی‌مدت‌ایم تا تاثیر تیرزپاتاید و سایر درمان‌های مبتنی بر اینکرتین را بعد از چندین سال درمان مداوم ارزیابی کنیم.»

آن‌هایی که مصرف تیرزپاتاید را در یک دوره درمان کامل ۸۸ هفته‌ای ادامه دادند، ۲۵.۳ درصد کاهش وزن داشتند. در همین حال، بیمارانی که بعد از ۵۶ هفته دارونما مصرف کردند، در کل این دوره مطالعه، ۹.۹ درصد از وزنشان کم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه گزارش‌ها، آن‌هایی که در [اجرای] این مطالعه شرکت داشتند، به بیماران گفتند حدود ۵۰۰ کالری مصرف و دست‌کم ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنند. تنها حدود ۱۷ درصد بیمارانی که به مصرف زپ‌باند ادامه دادند، دست‌کم ۸۰ درصد وزن اولیه‌شان را حفظ کردند.

دکتر لوییز آرون‌ــ نویسنده اصلی این مطالعه، متخصص طب چاقی و پروفسور پژوهش متابولیک در دانشکده پزشکی کورنل ویل در شهر نیویورک‌ــ در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان درباره این یافته‌ها برای این رسانه توضیح داد. او گفت: «اگر به مقدار افزایش وزن نگاه کنید، می‌بینید تقریبا نیمی از وزنی که ابتدا کم شده بود، در یک دوره زمانی یک ساله بازگشت.»   

تیرزپاتاید مانند داروهای کاهش وزن مشابه همچون اوزمپیک و ویگووی که محصول نوو نوردیسک‌اند، یکی از درمان‌های متعدد چاقی و کاهش وزن به شمار می‌رود که هورمون جی‌ال‌پی‌ــ۱ را هدف قرار می‌دهد و به ذهن می‌گوید که بدن بعد از غذا خوردن سیر است.

مقام‌های نووو نوردیسک در ماه مارس افشا کردند بر پایه گزارش‌ها، برای بیمارانی که قصد دارند درمان چاقی یا دیابت نوع ۲ با این دارو را قطع کنند، این خطر وجود دارد که بدنشان ظرف پنج سال به وزن اولیه برگردد. در مطالعه‌ای با حمایت مالی نوو نوردیسک که آوریل گذشته منتشر شد، گزارش شد که دوسوم وزن از دست‌رفته بیماران تنها بعد از یک سال توقف درمان، دوباره بازگشت.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان