موج محبوبیت لباس‌های بدن‌نما تا کجا پیش خواهد رفت؟

در دو سال گذشته شاهد «نسخه‌های بسیار زیبا یا ساختار یافته‌ای از لباس برهنه» بوده‌ایم

از راست به چپ بیانسه، دوآ لیپا و کیم کارداشیان در لباس بدن‌نما/ AFP/FACEBOOK

وقتی مدل‌های سن لوران برای نمایش مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۴ روی صحنه رفتند، این پیام را به دنیای مد و فرش قرمزها دادند که پارچه‌های شفاف، بدن‌نما، و نازک توری فعلا قصد ندارند پایشان را از دنیای مد امسال پس بکشند.

یک‌سوم از لباس‌های نمایش سن لوران شفاف یا نیمه‌شفاف و کاملا بدن‌نما بود. تاثیر این موج را روی مجموعه‌های اخیر «میو میو» نیز می‌توان دید، به‌ویژه در پاییز ۲۰۲۳، زمانی که این خانه مد نوگرا، با پیش‌بینی آینده، اِما کورین را با شورت طلایی خیره‌کننده روی سکوی نمایش فرستاد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by SAINT LAURENT (@ysl)

این شیفتگی اکنون همه را فرا گرفته است، از صاحب سلیقه‌های خاص‌تر مانند جولیا فاکس گرفته تا مشتریان لباس‌های فاخر و کوتور مانند آنیا تیلور‌جوی و ژانل مونو.

دوآ لیپا در مراسم نخستین اکران فیلم باربی با لباسی زنجیره‌ای و شفاف از بوتگا ونتا، در حالی که فقط یک شورت در زیر آن پوشیده بود، ظاهر شد. فلورانس پیو با نمایش لباس‌ زیر سفیدش به شوی والنتینو آمد و ایرینا شایک با اندکی بیشتر از یک سوتین و شورت مدل «تانگ» از خانه مد گوچی به جشنواره فیلم کن رفت.

به گزارش نشریه «ال» (ELLE)، محبوبیت لباس‌های زیر یک‌شبه اتفاق نیفتاد. به گفته کیمبرلی کریسمن-کمپبل، تاریخ‌نگار مد، این موج در واقع دهه‌ها در حال شکل‌گیری بوده است. او می‌گوید: «زمانی نمایان شدن خط شورت، لباس زیر، یا بند سوتین در جهان مد پذیرفته نبود. زمانی که مدونا در دهه ۸۰ لباس زیر را به‌عنوان لباس بیرون می‌پوشید، یا زمانی که کیت ماس در دهه ۹۰ یک لباس شفاف روی شورت می‌پوشید، رسوایی بود. با این‌ حال، در اوایل دهه ۲۰۰۰، بالاتنه‌های سوتینی و (شورت‌های) تانگِ‌ هویدا به روال مسلط تبدیل شدند.»

او می‌گوید که از آن زمان به بعد، مردم بیشتر و بیشتر «حساسیت‌زدایی» شده‌اند. به همین دلیل است که طراحان مدام این موج را تشدید می‌کنند که در نتیجه، منجر به مدهای عریان‌تری شده است که امروزه می‌بینیم.

کریسمن-کمپبل جذابیت ماندگار این سبک در میان افراد مشهور را به این واقعیت مرتبط می‌کند که «جذابیتی چشمگیر است که تضمین می‌کند فردی که آن را پوشیده است مورد توجه و سوژه عکاسی می‌شود.» و جلب‌ توجه، به‌ویژه در گرداب سریع و فزاینده فضای رسانه‌ای امروز، همه‌چیز است. بیش از ۲۰ سال پس‌ از آنکه بریتنی اسپیرز نخستین بار با ظاهری نیمه‌عریان بر صفحه‌های تلویزیون ظاهر شد، عطش رسانه‌ها برای محتوای مربوط به افراد مشهور هرگز به این اندازه نبوده است. حتی برای چالش‌برانگیزترین لحظات مد، جلب‌ توجه فضای مجازی دشوار شده است. بنابراین، در تلاش برای شکستن الگوریتم شبکه‌های اجتماعی و سوار شدن بر موج اخبار، افراد مشهور لباس‌های هرچه عریان‌تر و بدن‌نماتر به تن می‌کنند تا در فضای مجازی دیده شوند.

اما به گفته جسیکا مورگان، یکی از بنیان‌گذاران سایت مد افراد مشهور (Go Fug Yourself)، این ظاهر به‌اندازه گذشته اثرگذار نیست. او می‌گوید: «واقعا فکر می‌کنم مردم دیگر اصلا این ظاهر ستاره‌ها را تکان‌دهنده نمی‌بینند. پوشیدن یکی از این لباس‌هایی که تقریبا وجود ندارند ممکن است نتیجه کمتری از نظر کلیک خوردن داشته باشد، اما برای ستاره‌ای که نیاز به بازسازی تصویر شخصی‌اش دارد، این تاکتیک ممکن است معجزه کند.»

کریستین کمپبل می‌گوید با توجه به مزایای «روابط عمومی» این مدل لباس، همراه با کاهش خشم مردم در پاسخ به آن، احتمالا از این به بعد شاهد برهنه شدن افراد مشهور بیشتری در مد خواهیم بود. او توضیح می‌دهد که به‌طور سنتی، «آونگ از برهنه به پوشیده نوسان می‌کند و سپس دوباره از نو برمی‌گردد». با این حال، در دو سال گذشته، در عوض شاهد «نسخه‌های بسیار زیبا یا ساختار یافته‌ای از لباس برهنه» بوده‌ایم که هم‌زمان هر دو موج را در بر می‌گیرد.

اشاره این منتقد مد به پرطرفدار شدن سبک‌هایی مانند پیراهن‌های مخمل، لباس‌های پوشیده، و آستین‌بلند با برش‌های ظریف است که پستی‌وبلندی‌های اندام فرد را برجسته‌تر می‌کند. در ماه‌های گذشته، روی فرش قرمز شاهد هر دو موج پوشیدگی حداکثری و لباس‌های بدن‌نما بوده‌ایم. برای دیدن تاثیر این دو موج و احتمالا تلفیق آن‌ها باید منتظر هفته‌های مد فصل آینده و خلاقیت طراحان برجسته و خانه‌های مد سطح بالا بمانیم.

بیشتر از مُد و زیبایی