هیئت کریکت افغانستان سه بازیکن اصلی تیم ملی را تحریم کرد

سه بازیکن تیم کریکت افغانستان پس از آنکه از امضای قرارداد مجدد با این تیم خودداری کردند، تحریم شدند

اعضای تیم کریکت افغانستان در یکی از مسابقات بین‌المللی سال ۲۰۲۳‌ــ AFP

هیئت کریکت (کریکت بورد) افغانستان روز دوشنبه ۴ دی‌ تصمیم گرفت که سه نفر از بازیکنان اصلی تیم ملی کریکت افغانستان را که از امضای قرارداد مرکزی سر باز زده‌اند، از همراهی با تیم ملی افغانستان در لیگ‌های تجاری دو سال آتی محروم کند.

قرارداد مرکزی در ورزش، به ویژه در کریکت، به توافق قراردادی بین هیئت ملی کریکت و بازیکنی که نماینده تیم ملی است، اشاره دارد. قراردادهای مرکزی معمولا به بازیکنان نخبه‌ تیم ملی پیشنهاد می‌شوند. این قراردادها علاوه بر اینکه راهی برای اطمینان هیئت‌های کریکت از در دسترس بودن و تعهد بازیکنان برتر به تیم ملی‌اند، به ثبات مالی بازیکنان کمک می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند بدون نگرانی بابت درآمد، روی کریکت تمرکز کنند.

مجیب‌الرحمن، نوین‌الحق و فضل‌الحق فاروقی، سه بازیکن تیم ملی کریکت افغانستان، پس از آنکه از امضای قرارداد مرکزی (ملی) جدید خودداری کردند، از سوی هیئت کریکت افغانستان تحریم شدند. این هیئت در راستای این برخورد انضباطی، حتی گواهی عدم اعتراض (NOC) این سه تن را هم لغو کرد تا نتوانند در لیگ‌های دیگر بازی کنند.

این گواهی‌ حتی اگر بازیکنی با تیم ملی کشورش هم قرارداد نداشته باشد، اهمیت دارد؛ زیرا سلامت حرفه‌ای و تعهد بازیکن را تایید می‌کند و مدرکی است که برای پیوستن یک بازیکن به لیگ‌های خارجی ضروری است. به همین دلیل داشتن این گواهی‌نامه برای بازیکنانی که از تیم‌ ملی کشورشان کنار می‌روند و بر اساس اولویت‌های شخصی‌ و برای کسب درآمد بیشتر به لیگ‌های مختلف می‌پیوندند، اهمیت زیادی دارد.

هیئت کریکت افغانستان پس از اخذ این تصمیم اعلام کرد که این برخورد با در نظر گرفتن منافع ملی، اجرا شده است؛ زیرا بر اساس اصول سازمانی و قوانین، منافع ملی باید در اولویت باشد و هیچ کسی نباید منافع شخصی‌اش را در اولویت قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت کریکت افغانستان در گذشته نیز بیشتر یک ساختار سیاسی بود و برخی از وزیران و مقام‌های دولت سابق افغانستان در آن عضو بودند. با به قدرت رسیدن طالبان، اداره این سازمان به یکی از اعضای طالبان سپرده شد.

اعضای تیم ملی کریکت افغانستان تقریبا همگی از قوم پشتون‌‌اند و به همین دلیل در مورد ملی نامیدن آن تردیدهای وجود دارد.

تشویق‌های طالبان در دو سال اخیر و نیز ملاقات‌ برخی بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان با اعضای ارشد طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی و سخنگوی او، بی‌اعتمادی مردم به اعضای این تیم به ظاهر ملی را افزایش داده است و هرچند تیم کریکت افغانستان در این مدت در بازی‌های بین‌المللی به موفقیت‌هایی دست یافت، نزدیکی برخی اعضای این تیم با طالبان به اعتبار و محبوبیت آنان نزد عامه مردم صدمه زد.

این سه عضو تیم ملی کریکت افغانستان که از امضای قرارداد مجدد با این هیئت خودداری کرده‌اند، هنوز درباره دلیل این اقدام توضیحی نداده‌اند و مشخص نیست این تصمیم به دلیل نزدیکی تیم با طالبان گرفته شده یا واقعا انگیزه اقتصادی داشته است.

وب‌سایت کریکت دات کام که به صورت اختصاصی اخبار کریکت جهان را پوشش می‌دهد، توضیح می‌دهد که در هند غربی، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و حتی انگلستان نیز فدراسیون‌های کریکت برای دسترسی به بازیکنانشان مشکل دارند. این رسانه دلیل کناره‌گیری بازیکنان از امضای قراردادهای مرکزی را سرمایه‌گذاری گسترده هند در لیگ‌های تجاری سراسر جهان خواند که سبب شده است بازیکنان برای کسب درآمد به این قراردادها وابسته نباشند و بتوانند مستقل عمل کنند.

بر اساس گزارش‌ها، کریکت هند از نظر اقتصادی به حدی خودکفا است که می‌تواند تمام فدراسیون‌های کریکت در سراسر جهان را دور بزند و اگر بخواهد، می‌تواند در طول سال قراردادهایی به بازیکنان پیشنهاد دهند و آن‌ها را از بازی‌های ملی خارج کند.

بیشتر از ورزش