مردان «نسل زد» عاشق شلوار جین گشادند

هرچند زنان به‌سرعت از گرایش جین گشاد استقبال کردند، مردان گویا جین گشاد را در روندی به مراتب آهسته‌تر پذیرفتند

پسران و دختران جوان با لباس‌های جین ـ Canva

مردان نسل زد (Gen-Z) به طرفداری از شلوارهای گشاد و بلندتر [سبک سیلوئت]، جین‌های تنگ خود را کنار می‌گذارند.

با بحث مداوم درباره شلوار جین تنگ در تیک‌تاک که باعث ایجاد شکاف بین‌نسلی شده است، مردان جوان به بینندگان نشان می‌دهند که چرا فکر می‌کنند شلوار جین گشاد برازنده‌تر است. آن‌ها به جای مدل‌های اندامی [تنگ]، مدل‌های راسته و مادرانه (مام استایل) را ترجیح داده‌اند که اواخر دهه ۲۰۰۰ و بیشتر دهه ۲۰۱۰ مد بود.  

زنان حاضر در این بستر رسانه اجتماعی قبلا هم درباره این موضوع کلی صحبت کرده‌اند، [و اینک] مردان هم درباره این موضوع پرحاشیه شروع به اظهارنظر کرده‌اند‌ و بیشترشان می‌گویند سبک‌های گشادتر، راحت‌تر و آزادتر است.

ایتان گلن، پدیدآورنده [فعال در تیک‌تاک] از لس‌آنجلس، ۱۶ مه گفت:«زاویه دید؛ بالاخره از پوشیدن شلوارجین تنگ دست برداشتی.» این ویدیو تاکنون ۲.۳ میلیون بار دیده شده است. گلن در این ویدیو نشان داد که چگونه از شلوار جین مشکی تنگ‌ به پوشیدن شلوار جین پاچه‌گشاد، شلوار راه‌راه سفارشی‌دوز، و شلوار کار سبز روی آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فقط گلن نیست که دگرگونی سبک [پوشش]‌اش را به رخ می‌کشد؛ مردان بسیاری این هفته‌ مقایسه و تضاد بین ظاهر خود را با شلوارهای جین تنگ و گشاد را با ترانه «رادیو» لانا دل ری در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند. زن‌ها هم به این بازی پیوستند، و [تصاویری] را از تغییرشکل یکباره و بسیار ضروری کمدلباس دوست‌پسرهایشان منتشر کردند و شلوارهای جین تنگ‌ آن‌ها را دور انداختند. نظردهندگان تغییر سبک آن‌ها را تحسین کرده‌اند، اما بعضی‌ها همچنان جین تنگ دوست دارند.

@ethantglenn

The 2 knee rips really make it

♬ sonido original - yo

@ethanglenn

«سرزانوهای پاره واقعا دوام آورد.»

هرچند زنان به‌سرعت از گرایش جین گشاد استقبال کردند، مردان گویا جین گشاد را در روندی به مراتب آهسته‌تر پذیرفتند. دلیل عمده آن این است که یخ روند گرایش برای مد مردان خیلی آهسته‌تر آب می‌شود. جاستین برکوویتز، مدیر مد مردانه بلومینگدیل (Bloomingdale)، سال گذشته به وال‌استریت ژورنال گفت: «مردها واقعا مقابل تغییر محتاطند. وقتی چیزی را که دوست دارند پیدا کنند، به آن می‌چسبند.»

از ۲۰۲۱، سیلوئت‌های شلوار جین و شلوار مردانه – دست‌کم به گفته دست‌اندرکاران مد، صرفا آزادتر، گشادتر، و می‌توان گفت بهتر شده است. هم خانه‌های تجملی مد نظیر بالنسیاگا و هم نشان‌های تجاری کلاسیک مقرون‌به‌صرفه مانند لیوایز، با چرخش به جانب این روند، فروش زیادی کرده‌اند.

جنین چیلتون – فاست، معاون جهانی طراحی لباس مردانه لیوایز به این نشریه گفت که استفاده این نشان تجاری از این گرایش – ۹ سبک طبقه‌بندی‌شده زیر عنوان مجموعه «گشاد» (Loose)، از جمله جین «استی-لوز» (Stay-Loose) که از دهه ۹۰ الهام گرفته شده- ادای دینی است به مد خیابانی که در «فرهنگ اسکیت» امروزی پیدا می‌شود. او متوجه شد که «بچه‌های اسکیت‌سوار» اغلب جین‌های گشادتر و ظاهر قدیمی را ترجیح می‌دهند که درمقایسه با سیلوئت‌های تنگ، راحت‌تر و حرکت در آن ساده‌تر است. او در ادامه گفت که هرچند نسل جوان «واقعا به لباس‌های شل‌تر و گشادتر کشش دارد»، مشتریان مسن‌تر نیز به طرز چشمگیری به سمت لباس گشادتر جذب می‌شوند.  

«خیلی وقت بود.»

با اینکه به گفته خیلی‌ها، کل این تغییر سبک بخشی از چرخه روند ۱۵ ساله است، و به ‌زمانی برمی‌گردد که شلوار جین خیلی گشاد JNCO مد فراگیر بود، بعضی‌ها این گذار را نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی و جایگزینی شاخص طول دامن (hemline index) می‌دانند.

جورج تیلور، استاد مدرسه بازرگانی وارتون، نخستین بار در ۱۹۲۶ شاخص طول دامن (hemline index) را مطرح کرد- که می‌گوید طول دامن زنان نشان می‌دهد بازار سهام به کدام سمت می‌رود- [به این معنا که] اگر دامن کوتاه مد باشد، معنایش رونق اقتصادی است و چنانچه دامن بلند و زیرزانو مد شود، به رکود اقتصادی اشاره دارد.

استدلال داگلاس فرنچ از موسسه میزس (Mises) این است که این نظریه، درباره سبک‌های محبوب شلوارجین نیز، فارغ از جنسیت [پوشندگان آن]، صادق است. او می‌گوید که مانند دامن کوتاه، جین‌های تنگ را نیز غالبا در دوره‌های رونق اقتصادی می‌پوشند. نسل هزاره در اواسط دهه ۲۰۰۰ جین‌های تنگ می‌پوشیدند، همانطور که بازارهای مسکن و سهام نیز پیش از رکود در ۲۰۰۸، به اوج خود رسیدند. آن زمان نشان‌های تجاری‌ای مانند سن لورن (Saint Laurent) جین‌های تنگ هزار دلاری در مجموعه مردانه مد خود فروختند، و پکسان (Pacsun) و هات تاپیک (Hot Topic) هم جین‌های بسیار تنگ را بین زیرگروه به‌اصطلاح شیک خوره‌ خرید دهه اول هزاره باب کردند.  

با این حال، جین تنگ تا سال‌های منتهی به همه‌گیری کووید-۱۹، دوره‌ای بی‌تردید مملو از بلاتکلیفی، همچنان پرطرفدار بود. سرانجام، [سبک پوشیدن] جین‌های گشادتر و شلوارهای آزاد‌تر به ‌منزله حد فاصلی راحت بین گرمکن‌هایی که در چندین دوره قرنطینه متداول بود و شلوار جین تنگ دهه گذشته، سربرآورد. شلوار سیلوئت‌ می‌تواند نرم و راحت باشد؛ بی‌آنکه یکی آن دیگری را نقض کند.  

مردها این سبک‌ها را بیشتر می‌پسندند و امتحان می‌کنند؛ چه به خواست خودشان چه به اصرار دوست‌دخترهای صبورشان. دم‌پاگشاد، جادار یا راسته، دنیا به کام آن‌ها است.  

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی