ریاض؛ پایتخت جدید بوکس و ورزش‌های رزمی جهان

مجله فوربس: با هجوم مبارزان مطرح ورزش‌های رزمی و سازمان‌های جهانی به عربستان سعودی، دیگر نمی‌توان تبدیل ریاض به قطب اصلی بوکس و ام‌ام‌ای جهان را انکار کرد

قهرمانی آنتونی جاشوا در مسابقات بوکس ریاض در مقابل دیدگان کریستیانو رونالدو‌‌، دسامبر ۲۰۲۳‌ــ AFP

لاس‌وگاس در ایالات متحده آمریکا به مدت چندین دهه‌ پایتخت مبارزات بوکس و ورزش‌های رزمی ترکیبی در جهان محسوب می‌شد، اما حالا به نظر می‌رسد که پایتخت مورد‌علاقه هواداران پرشمار این ورزش در سراسر جهان، به نزدیکی‌های خلیج فارس منتقل شده است.

به گزارش مجله فوربس، اغراق نیست اگر عربستان سعودی را که در دو سال گذشته میزبان مهم‌ترین و باکیفیت‌ترین مسابقات ورزشی بین‌المللی بوده‌ است، پایتخت جدید این مبارزات جهانی معرفی کنیم. وقتی از مبارزه صحبت می‌کنیم، منظورمان سازمان‌های بزرگ رزمی و ورزشی دنیا مانند بوکس، هنرهای رزمی ترکیبی (ام‌ام‌ای) و حتی کشتی‌کج است که از سال ۲۰۱۹ دو رویداد بزرگ سالانه‌شان را در عربستان سعودی برگزار می‌کنند.

تیموتی بردلی، بوکسور سابق، عضو تالار مشاهیر و تحلیلگر تلویزیون ای‌اس‌پی‌ان آمریکا، در گفت‌وگو با مجله فوربس، درباره تاثیر عربستان سعودی بر ورزش‌های رزمی اذعان کرد که «عربستان سعودی بازیگر بزرگی در بوکس جهانی است» و افزود: «این کشور می‌تواند در آینده میزبان رشته‌های متنوع دیگری در هنرهای رزمی و مبارزاتی مهم مانند مسابقه فیوری با اوسیک یا بتربیف با بیوول باشد.»

تایسون فیوری، ملقب به جیپسی‌کینگ، بوکسور اهل بریتانیا و قهرمان سنگین‌وزن دبلیوبی‌سی (یکی از چهار سازمان جهانی برگزارکننده مبارزات بوکس) اکتبر ۲۰۲۳ در ریاض، بر فرانسیس انگانو غلبه کرد و حالا قرار است در ماه مه، با هدف تکرار قهرمانی سنگین‌وزن جهان، مقابل اولکساندر اوسیوک در ریاض به میدان برود.

همچنین به دلیل پاداش‌ها و مبالغ چشمگیری که بوکسورهای جهان در عربستان سعودی دریافت می‌کنند و کیفیت بالای این مسابقات، قرار است آنتونی جاشوا، قهرمان بوکس المپیک لندن و قهرمان سنگین‌وزن بوکس حرفه‌ای جهان در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، نیز بعد از مسابقه ماه دسامبر در رویداد ریاض، دوباره در ماه مه به عربستان سعودی بازگردد.

جاشوا که در شب ریاض موفق شده بود اتو والین را شکست دهد، این‌بار مقابل فرانسیس انگانو، دیگر قهرمان سنگین‌وزن یواف‌سی، یک مبارزه بزرگ دیگر با جایزه چند میلیون دلاری در عربستان سعودی در پیش خواهد داشت. انگانو که در حال حاضر با لیگ مبارزان حرفه‌ای (پی‌اف‌ال) قرارداد دارد، در بسیاری از رویدادهای برتر برگزارشده در این کشور متمول خلیج‌فارس حضور داشته است.

پی‌اف‌ال به انگانو آزادی حضور حرفه‌ای در رشته بوکس را هم داده است؛ مجوزی که یواف‌سی، بزرگ‌ترین سازمان برگزارکننده مسابقات رزمی ترکیبی و میزبان بهترین مبارزان این رشته در ۱۲ وزن، صادر نمی‌کند.

در همین حال، پی‌اف‌ال قرار است در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۴، مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی‌اش را در عربستان سعودی برگزار کند. این سازمان که اواخر سال ۲۰۲۳ بلاتور ام‌ام‌ای، شرکت تبلیغات ورزشی آمریکایی و از سازمان‌های هنرهای رزمی ترکیبی، را خریداری کرد، اولین نمایش سالانه پی‌اف‌ال را با حضور بلاتور در عربستان سعودی ارائه خواهد داد.

به گزارش فوربس، پی‌اف‌ال در همکاری با شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی عربستان سعودی که از سوی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور حمایت می‌شود، بخش مهمی از رویدادهای سالانه‌اش را به خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر موری، مدیرعامل این سازمان، در بیانیه‌ای گفت: «در سراسر خاورمیانه برای رشد ورزش ام‌ام‌ای اشتیاقی باورنکردنی وجود دارد و مخاطبان کشف‌نشده‌ای در این منطقه وجود دارند که طرفدار مبارزات باکیفیت هنرهای رزمی ترکیبی‌اند. علاوه بر آن و در سطوح پایه، آماتور، حرفه‌ای، مجموعه‌‌های روبه‌رشدی از مبارزان جوان در کشورهای حوزه خلیج‌ فارس وجود دارند که به دنبال میدان‌های رسمی و فرصت رقابت در جایگاه‌های بزرگ‌اند. بنابراین بر اساس بازار مصرف و استعداد موجود، معتقدیم که زمان آن رسیده است تا منابع بیشتری را برای توسعه این ورزش و پرورش مبارزان جهانی اختصاص دهیم.»

لیگ مبارزان حرفه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا یا پی‌اف‌ل منا شاخه دیگری از مسابقات ام‌ام‌ای است که قرار است از اواخر سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی شود و اولین رویدادش را در پادشاهی سعودی برگزار خواهد کرد. طبق گفته آل‌شیخ در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر)، ابتدا قرار بود این رویداد در ماه مارس برگزار شود، اما «برای اطمینان از حضور بهترین استعدادها» به ماه ژوئن موکول شد.

همچنین ۲۰ فوریه، اخبار تاییدنشده‌ای منتشر شد که نشان می‌داد اسرائیل آدسانیا، بوکسور نیجریه‌ای و قهرمان سابق میان‌وزن، برای رویارویی با خامزات شیمائف، در عربستان سعودی به هشت‌ضلعی بازمی‌گردد. فوربس می‌گوید به احتمال زیاد، این رویداد، اولین مورد از رشته نمایش‌های یو‌اف‌سی در عربستان سعودی خواهد بود. یو‌اف‌سی قبلا رویدادهای متعددی را در ابوظبی برگزار کرده است.

فوربس نوشت: «با هجوم تمامی مبارزان مطرح ورزش‌های رزمی و سازمان‌های جهانی معتبر به عربستان سعودی، اکنون انکار اینکه ریاض به قطب اصلی بوکس و ام‌ام‌ای جهان تبدیل شده، سخت است. در این مرحله، رقابت واقعی میان شرکت‌های تبلیغاتی و سازمان مختلف است، زیرا هرکدام تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد و مهم‌ترین نمایش‌هایشان را در ریاض ارائه دهند.»

پژوهش‌های مرکز مطالعات ورزشی دانمارک نشان می‌دهد که مقام‌های کشور عربستان سعودی با بستن ۳۱۲ قرارداد بزرگ و هنگفت در ۲۱ رشته ورزشی در یک سال اخیر، تلاش دارند تا سال ۲۰۳۰، عربستان سعودی را به یکی از اصلی‌ترین مراکز برگزاری رویدادهای ورزشی جهان تبدیل کنند و سطح فنی ورزشکاران آن کشور را به تراز اول جهان و المپیک برسانند.

بیشتر از ورزش