جولان خودروهای اسپرت در خیابان‌های کابل؛ سرگرمی جدید اما خطرناک و با کمترین امکانات حفاظتی

اتومبیل‌هایی که اکنون در افغانستان مسابقه می‌دهند با استفاده از قطعات اتومبیل‌های مختلف، از یک خودروی معمولی به یک اتومبیل مسابقه‌ای تبدیل شده‌اند

مسابقات اتومبیل‌های پرسرعت در افغانستان پیشینه چندانی ندارد و دلیل آن هم نبود فضا و امکانات امنیتی، اقتصادی و تدارکاتی است. گروهی از جوانان در کابل به‌تازگی و طی پنج سال گذشته یک فدراسیون ملی مسابقات اتومبیل‌رانی در افغانستان تاسیس کرده‌اند که در حال دریافت تاییدیه از مقام‌های رسمی ورزش این کشور است.

این فدراسیون تاکنون چند مسابقه اتومبیل‌رانی در کابل برگزار کرده است که در آن رانندگان با خودروهای وارداتی یا تغییر‌شکل‌یافته در افغانستان، به رقابت در رانندگی و مهارت انجام دریفت (چرخش‌های عمدی و پرسرعت اتومبیل به دور خود) پرداخته‌اند.

برخی از اتومبیل‌هایی که اکنون در افغانستان در مسابقات استفاده می‌شوند، اتومبیل‌های اسپرت وارداتی‌اند، اما بیشتر آنان اتومبیل‌هایی‌اند که در داخل افغانستان با استفاده از قطعات اتومبیل‌های مختلف به یک اتومبیل مسابقه‌ای تبدیل شده‌اند.

مکانیک افغان در حالی آماده‌سازی یک اتومبیل مسابقه‌ای - Wakil Kohsar / AFP
 

مومند، یکی از علاقه‌مند‌ان مسابقات اتومبیل‌رانی در کابل، به خبرگزاری فرانسه گفت که اتومبیلش نوع خاصی با دو موتور است که نظیر آن را هیچ‌کس دیگری در افغانستان ندارد.

او این اتومبیل را از بدنه مرسدس و با استفاده از موتور یک خودرو تویوتا با قدرت ۴۲۰ اسب بخار ساخته است. این روش اکنون در میان علاقه‌مند‌ان مسابقات اتومبیل‌رانی در افغانستان رایج است، چون به این ترتیب می‌توانند با هزینه کمتری از خودروهای معمولی یک خودرو مسابقه‌ای بسازند.

اما آنچه در ویدیوهای منتشر‌شده از مسابقات اتومبیل‌رانی در کابل بیشتر جلب‌نظر می‌کند نبود امکانات حفاظتی برای تماشاچیان در محل مسابقه است. محل مسابقه مانند محل برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی در دیگر کشورها حفاظ‌های استاندارد برای محافظت از تماشاچیان ندارد. رانندگان اتومبیل‌ها نیز امنیت چندانی ندارند، زیرا هر آن ممکن است در خیابان‌هایی که در آن مسابقه برگزار می‌شود وسیله نقلیه دیگری عبور کند و باعث تصادف شود.

دقایق آغازین یک مسابقه اتومبیل‌رانی در کابل - Wakil Kohsar / AFP 

 

مومند گفت شماری از تماشاچیان در مسابقه سال گذشته به دلیل نبود امکانات حفاظتی به‌شدت زخمی شدند. او گفت به همین دلیل از شرکت در مسابقه جام قهرمانی امسال خودداری کرده است و ترجیح می‌دهد با اتومبیلش تنها نمایش دریفت اجرا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با‌این‌حال، این سرگرمی نوپا در افغانستان در میان جوانانی که وضع مالی بهتری دارند رواج بسیاری دارد، به‌ویژه در دو سال اخیر و پس از سروصداهایی که نمایش خودرو ساخته‌شده به دست محمد‌رضا احمدی، جوان افغان ایجاد شد، شمار جوانان علاقه‌مند به این سرگرمی بیشتر شده است.

برخی از جوانان که اتومبیل‌های اسپرت دارند و به این سرگرمی‌ دل‌بسته‌اند، در گزارشی که آژانس خبری فرانسه منتشر کرد گفتند به‌دلیل هزینه‌های سنگین نمی‌توانند از اتومبیل‌هایشان بیشتر استفاده کنند، چون هم هزینه خرید و هم هزینه‌ ترمیم این اتومبیل‌ها زیاد است، همچنین مصرف سوخت آنان دو برابر مصرف اتومبیل‌های معمولی است. البته این جوانان با پذیرفتن هزینه‌های سنگین در مسابقات شرکت می‌کنند و هر‌از‌‌گاهی نیز در میان دوستان و هوادارانشان به اجرای نمایش دریفت می‌پردازند.

اتومبیل‌های مسابقه‌ای در حال اجرای دریفت در کنار سد قرغه در کابل - Wakil Kohsar / AFP
 

خبرگزاری فرانسه در این گزارش از افزایش اتومبیل‌های اسپرت در کابل خبر داد. حشمت‌الله رهبر، موسس فدراسیون اتومبیل‌رانی افغانستان، در این گزارش گفت که مسابقات اتومبیل‌رانی در افغانستان هنوز حمایت مالی زیادی ندارد و مردم نیز با آن آشنا نیستند. او گفت با هزینه شخصی به برگزاری این مسابقات ادامه می‌دهند.

آخرین مسابقه در اوایل فوریه در کابل برگزار شد، اما جایزه نقدی نداشت.

طالبان تاکنون با برگزاری این مسابقات مخالفت نکرده‌اند. شرکت‌کنندگان گفتند که در سال گذشته وقتی اولین مسابقه برگزار شد، نیروهای طالبان حضور داشتند و در اسکان تماشاچیان کمک کردند.

بیشتر از ورزش