دور دوم فصل جدید مسابقات فرمول یک؛ شنبه در عربستان سعودی

عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ از بزرگ‌ترین پیست اتوموبیلرانی فرمول‌یک جهان در جده رونمایی کند

دور دوم مسابقه‌های جهانی فرمول‌ یک در فصل ۲۰۲۴، روز شنبه ۹ مارس (۱۹ اسفند)، در شهر جده آغاز خواهد شد و برترین رانندگان جهان در آن به رقابت خواهند پرداخت.

دور اول این مسابقه‌ها هفته گذشته در بحرین برگزار شد و اکنون قرار است دور دوم آنها، یعنی ۲۴ مسابقه با جایزه بزرگ، در یک کشور دیگر حاشیه خلیج‌فارس برگزار شود. این مسابقه‌ها که همواره در روز یکشنبه آغاز می‌شود، به‌دلیل همزمانی با آغاز ماه رمضان (در ۱۰ مارس)، یک روز زودتر برگزار خواهد شد.

مکس ورشتپن، راننده هلندی و قهرمان سه فصل اخیر فرمول یک جهان، پس از پیروزی مقتدرانه یکشنبه پیش در بحرین، حالا به‌دنبال کسب دومین پیروزی این فصل خود در جده است. پس از ورشتپن، سرجیو پرز، هم‌تیمی او در تیم ردبول دوم شد و کارلوس ساینز از تیم فراری هم در جایگاه سوم قرار گرفت.

سرجیو پرز فصل گذشته در جده ورشتپن را با اختلافی پنج ثانیه‌ای شکست داد و روی سکو قهرمانی رفت. این راننده مکزیکی که در اولین مسابقه فصل کنونی در بحرین با اختلاف ۲۲ ثانیه از هم‌تیمی‌اش عقب افتاد،  به‌دنبال جبران شکست خود است.

تسلط ورشتپن ۲۶ ساله که در مسیر کسب چهارمین قهرمانی پیاپی خود قرار دارد، ظاهرا با گذشت هر فصل بیشتر می‌شود و به همین دلیل پرز و ۱۸ راننده دیگر برای شکست دادن او در مسابقه‌های آینده کار سختی در پیش دارند.

ورشتپن سال گذشته، بعد از شروع حرکت از جایگاه پانزدهم، صرفا به‌خاطر نقص فنی خودرو دوم شد و همچنان با اختلافی ۸ امتیازی  نسبت به پرز، بخت اول قهرمانی محسوب می‌شود. ورشتپن روز شنبه می‌تواند برای صدمین بار در دوران حرفه‌ای خود روی سکو برود. این قهرمان سال گذشته با رسیدن به ۲۱ سکو در یک فصل به رکوردی جالب دست یافت. تنها راننده‌ای که تا کنون در تمامی مسابقات یک فصل (۲۰۰۲) روی سکو رفته است مایکل شوماخر آلمانی است.

پیست جده که ۲۷ پیچ دارد، دومین پیست طولانی فرمول یک است و تنها ۸۰۰ متر از پیست نخست یعنی اسپای بلژیک کوتاه‌تر است. پیست جده که در امتداد دریای سرخ ساخته شده سریع‌ترین پیست شهری دنیا به شمار می‌رود.

از سوی دیگر لوییز همیلتون، قهرمان افسانه‌ای و برنده ۷ دوره فرمول یک نیز پس از ۳ دوره ناکامی مقابل تیم ردبول و ورشتپن، قصد دارد دوباره برای کسب عنوان قهرمانی وارد میدان شود و جزو مدعیان اصلی قهرمانی (از تیم مرسدس) محسوب خواهد شد. همیلتون، که ۱۰۴ بار پول‌پوزیشن (جایگاه راننده خط یک) را به دست آورده، از این حیث رکورددار است. او آخرین بار نیز این جایگاه را در مسابقه سال گذشته مجارستان کسب کرد. رسیدن همیلتون به مقام هفتم در مسابقات بحرین به این معنی است که او طی ۱۸ فصل متوالی امتیاز کسب کرده است، امری  که رکوردی بی‌نظیر به شمار می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دور تمرینی و مقدماتی مسابقه قهرمانان اتوموبیل‌رانی جهان که روز پنجشنبه در جده برگزار شد، نشان داد که حداقل چهار تیم ردبول، فراری، مرسدس و استون مارتین آرامکو مدعی قهرمانی این مسابقه‌ها خواهند بود. آذرماه امسال، شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی که باارزش‌ترین شرکت تجاری جهان محسوب می‌شود، با شرکت استون مارتین انگلستان قرارداد پنج ساله‌ای امضا کرد تا پس از این هم تنها اسپانسر استون مارتین در مسابقه‌های فرمول یک باشد.

از سوی دیگر و با ادامه سرمایه‌گذاری کلان عربستان سعودی روی ورزش و گردشگری، مسئولان ورزشی این کشور هفته گذشته از طرح پیست اتومبیل‌رانی تازه‌ای در پارک تفریحی قدیه رونمایی کردند. این پیست با پیچی به بلندای ساختمانی ۲۰ طبقه، قرار است میزبان مسابقه‌های جایزه بزرگ فرمول یک باشد. مسابقه‌های جایزه بزرگ فرمول یک عربستان سعودی در حال حاضر در مسیری خیابانی در جده برگزار می شود، اما قرار است تا اواخر دهه جاری، مکان این پیست تغییر کند.

پیست ساحلی جده، جای خود را به پیست قدیه می‌دهد که مسیری منحصربه‌فرد دارد. پیست جدید در ۵۰ کیلومتری پایتخت ریاض واقع شده و به دست الکس وورز، ستاره پیشین فرمول یک، و هرمان تیلکه، مکانیک و طراح پیست معروف اهل آلمان، طراحی شده و علاوه بر ۲۱ پیچ، تغییر ارتفاعی معادل ۱۰۸ متر دارد، و بیشتر به‌ خاطر همین تغییر ارتفاع مورد توجه قرار گرفته است. عنصر کانونی این پیست، که به‌اصطلاح «تیغه» آن است، گوشه‌ای است که ۷۰ متر، یعنی به‌اندازهٔ یک ساختمان ۲۰ طبقه، ارتفاع دارد.

براساس اعلام رسانه‌های عربستان، یک پارک تفریحی، از مجموعه‌پارک‌های تفریحی عظیم و موسوم به «شش پرچم»، نیز به موازات مسیر مسابقه این پیست احداث خواهد شد که بلندترین، طولانی‌ترین و سریع‌ترین سرسره جهان را در خود جای خواهد داد. در تصاویر منتشرشده از این پیست، استخری با سقف شیشه‌ای نیز دیده می‌شود. این مجموعه یک سالن موسیقی و یک ترن هوایی نیز دارد. بناست پیست جدید در سال ۲۰۲۷ گشایش یابد.

عبدالله دوود، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری قدیه، گفت: «ما در آینده نزدیک در پیستی پیشگام، که آماده میزبانی از بزرگ‌ترین رویدادهای اتوموبیل‌رانی جهان است، پذیرای تماشاگران یکی از استثنایی‌ترین مسابقه‌ها خواهیم بود.»

بیشتر از ورزش