‎کتک‌کاری شدید کشتی‌گیران ایران و ترکیه در مسابقات آنتالیا

به دلیل مخالفت سران نظام جمهوری اسلامی با برگزاری مسابقات کشتی زنان، ایران نمی‌تواند میزبان هیچ‌یک از مسابقات آسیایی و جهانی شود

روز جمعه ۱۸ اسفند، در اتفاقی کم‌سابقه در کشتی جهان، محمدرضا مختاری، کشتی‌گیر وزن ۷۷ کیلوگرم ایران، در جام بین‌المللی وهبی امره در ترکیه، با حریف ترک به‌شدت درگیر شد و به ضرب‌وشتم پرداخت.

در این مسابقات که روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند در آنتالیای ترکیه برگزار شد و حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران، قصد داشت تا نفرات منتخب خود برای حضور در المپیک پاریس را شناسایی کند، نمایندگان ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۵ نقره و ۳ برنز به قهرمانی دست یافتند.

اما در وزن ۷۷ کیلوگرم، که ایران ۴ نماینده در آن داشت، محمدرضا مختاری بعد از درخشش در دور مقدماتی و برد مقابل امین کاویانی‌نژاد، در نیمه‌نهایی و در یک مبارزه حساس به مصاف یوکسل سارجیجک از ترکیه رفت؛ دیداری که بسیار پرتنش آغاز شد و درنهایت ضربات مشتی که دو کشتی‌گیر به سمت هم پرتاب کردند تشک مبارزه را به میدان جنگ شبیه کرد.

کشتی‌گیر ایرانی که از ابتدای مسابقه برای حریف ترک، به دلیل ضربات مشت، درخواست اخطار کرده بود، در ثانیه‌های آخر کشتی، از کوره دررفت و علاوه بر یوکسل سارجیجک، که حمله مختاری را با لگد پاسخ داده بود، با دیگر افراد حاضر در سالن و همچنین یکی از مسئولان برگزاری مسابقات به کتک‌کاری پرداخت.

این درگیری با ورود کادرفنی تیم ملی ایران و برخی عوامل برگزاری جام خاتمه یافت و تماشاگران ترکیه‌ای داخل سالن هم که به دفاع از هموطن خود وارد تشک شده بودند بیرون رفتند. در این میان حسن رنگرز نیز بعد از درگیری‌ برسر شاگرد خود فریاد کشید و او را به‌خاطر حمله به حریف ترک شماتت کرد.

درنهایت با توجه به این درگیری‌ها، هر دو کشتی‌گیر بازنده (دیسکوالیفه) اعلام شدند و مقام‌های برگزاری مسابقات تصمیم گرفتند تا با توجه به حذف مختاری و یوکسل سارجیجک، مسابقه‌ای را میان بازنده‌های این دو کشتی‌گیر در مرحله قبلی برگزار کنند. در این مسابقه امین کاویانی‌نژاد با تساوی یک-یک مقابل کشتی‌گیر قزاق، با استفاده از قانون کسب امتیاز آخر، بازی را برد و به جای مختاری فینالیست شد.

امین کاویانی‌نژاد که در دور مقدماتی دو هموطن خود به نام‌ علی اسکو و امیر عبدی را شکست داده بود، در فینال این جام مجددا مقابل علی اسکو به برتری ۵ بر صفر رسید و صاحب عنوان قهرمانی شد تا نماینده ایران در مسابقات گزینشی المپیک باشد. اما حسن رنگرز و کادر فنی تیم‌ ملی فرنگی ایران در پایان مسابقات وهبی امره تصمیم گرفتند با توجه به باخت کاویانی‌نژاد مقابل مختاری، برای معرفی نماینده وزن ۷۷ کیلوگرم در رقابت‌های قهرمانی آسیا، میان علی اسکو و امیر عبدی، که هردو مقابل کاویانی‌نژاد شکست خورده بودند، مبارزه انتخابی برگزار کنند. در این دیدار علی اسکو به دلایلی نامشخص حاضر به مبارزه نشد و امیر عبدی برای مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به اینکه مسابقات بین‌المللی جام وهبی امره ترکیه در تقویم فدراسیون جهانی کشتی قرار دارد و ناظران فیلا در آن حضور دارند، احتمالا محمدرضا مختاری و یوکسل سارجیجک به‌دلیل درگیری فیزیکی با محرومیتی بلندمدت مواجه شوند.

سی‌ویکمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی و سی‌وچهارمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان آسیا به‌ترتیب در روزهای ۲۴، ۲۵، ۲۸ و ۲۹ فروردین در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود و کشتی‌گیران ایرانی برای کسب سهمیه‌های باقی‌مانده المپیک پاریس رقابت خواهند کرد.

 این درحالی است که کشتی ایران به‌دلیل مخالفت سران نظام جمهوری اسلامی با برگزاری کشتی زنان، برای بیستمین سال پیاپی از اعلام نامزدی برای میزبانی مسابقات آسیایی و جهانی کشتی مردان و زنان، که همزمان برگزار می‌شود، محروم است. تا قبل از سال ۲۰۰۴ مسابقات کشتی زنان و مردان جداگانه در آسیا برگزار می‌شد و به همین دلیل ایران ۵ بار میزبان مسابقات آسیایی کشتی مردان در رشته‌های آزاد و فرنگی شد.

بیشتر از ورزش