غزه و لبنان قربانی عمق راهبردی رژیم جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی بر این باور است که کشتار و ویرانی، هزینه‌ای است که باید برای پیشبرد و گسترش پروژه هژمونی منطقه‌ای این رژیم پرداخت شود

ویرانی‌های ناشی از حمله اسرائيل به نوار غزه‌ــ Photo by JACK GUEZ / AFP

نادیده گرفتن نقش رژیم جمهوری اسلامی ایران در دمیدن بر آتش نبردهایی که دامنه آن‌ها از دریای سرخ تا فلسطین و لبنان را فرا گرفته است، به مثابه فرو بردن سر در برف مانند کبک است؛ به‌ویژه اینکه رژیم تهران در تعیین سرنوشت جنگ‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی درباره آنچه در دریای سرخ، غزه و لبنان رخ می‌دهد، نقش موثری ایفا می‌کند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران در چارچوب جاه‌طلبی‌هایش همواره یک طرف‌ اصلی در درگیری‌های منطقه بوده است و برای اجرای این راهبرد گروه‌های نیابتی و هواداران بسیاری هم دارد که به نیابت از آن در نقاط مختلف منطقه می‌جنگند و هرگاه زمان حل‌وفصل آن‌ها فرا رسد، رژیم تهران برای بهره‌برداری از نتایج درگیری‌های یادشده، وارد میدان می‌شود.

اخیرا سرلشکر پاسدار یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور نظامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر از جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای رژیم جمهوری اسلامی و ابزار اجرایی آن پرده برداشت و به صراحت گفت: «رهبر انقلاب در این ۳۴ سال جبهه مقاومت را قدرت بخشید و سردار سلیمانی هم ظرفیت‌های سپاه را در این راستا به کار گرفت و امروز شما شاهدید که چگونه یمنی‌ها آمریکایی‌ها را به ذلت کشیده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند رحیم صفوی به‌صراحت نگفت که «این ماییم که آمریکایی‌‌ها را به ذلت می‌کشیم»، به نکته خطرناک‌تری اشاره کرد و گفت: «ما جز عمق بخشیدن به دفاع  و امنیت کشور چاره‌ای نداریم. عمق دفاع راهبردی ما دریای مدیترانه است و ما باید عمق راهبردی‌مان را پنج هزار کیلومتر افزایش دهیم.» این سخنان نیاز به توضیح زیادی ندارد، جز اینکه بگوییم رژیم جمهوری اسلامی بر این باور است که کشتار و ویرانی که از لبنان تا فلسطین جریان دارد، هزینه‌ای است که باید برای پیشبرد و گسترش پروژه هژمونی منطقه‌ای رژیم ایران پرداخت شود.

بنابراین در سایه این پروژه راهبردی منطقه‌ای، نه برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه یک نیاز فوری است و نه توقف درگیری در مرز لبنان و اسرائيل ضرورتی دارد؛ اهمیتی هم ندارد که فلسطینی‌ها یا لبنانی چه رنجی می‌برند یا در چه فاجعه‌ای گرفتارند. آنچه برای سرلشکر صفوی اهمیت دارد، این است که طرف مقابل در این مناقشه بین‌المللی یعنی آمریکا را به پذیرش خواسته‌های رژیم ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته‌ای وادار کند؛ به ویژه اینکه طبق اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آخرین تماس‌ها بین او و میانجی عمانی در روز جمعه (۸ مارس) نتوانسته است به هموار شدن مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای بینجامد.

با این حال علی‌رغم  حاصل نشدن پیشرفتی در دیدار اخیر با میانجی عمانی، به نظر می‌رسد ارتباط رژیم جمهوری اسلامی ایران با «شیطان بزرگ» هنوز قطع نشده و رژیم تهران با وجود امتناع آمریکا از پذیرش خواسته‌های جمهوری اسلامی برای لغو تحریم‌ها، به دنبال ادامه گفت‌وگو با آمریکا است. به همین دلیل، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌هایی که برای از سرگیری‌ مذاکره با آمریکا جریان دارد، قدردانی کرد.

جالب این است که هم‌زمان با شکست گفت‌وگوهای رژیم ایران و آمریکا درباره لغو تحریم‌ها، تلاش‌هایی که برای برقراری آتش‌بس در غزه جریان داشت با شکست مواجه شد، موضوع توقف درگیری در جنوب لبنان به فراموشی سپرده شد و شبه‌نظامیان حوثی بر گسترش دامنه حمله به خطوط کشتی‌رانی در دریای سرخ تاکید کردند؛ سپس سرلشکر صفوی از عمق راهبردی جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران خبر داد که ابعاد آن فراتر از دریای مدیترانه و تنگه جبل‌طارق است.

برگرفته از روزنامه نداءالوطن

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه