آمار نگران‌کننده سوانح رانندگی در آستانه نوروز

در روزهای پایانی سال  به‌دلیل ازدحام جاده‌ها آمار سوانح رانندگی افزایش می‌یابد

تصادف رانندگی در ایران- عکس خبرگزاری ایلنا

در آستانه نوروز ۱۴۰۳، تنها طی دو روز ابتدایی طرح سفرهای نوروزی پلیس راهور در ایران، دست‌کم ۷۴ مسافر جان باختند.

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در حاشیه نشست خبری اعلام کرد: «در طول این دو روز، ۷۴ نفر در تصادفات رانندگی جاده‌ای جان خود را از دست‌ داده‌اند.»

به گفته او در این دو روز همچنین ۱۷۱۷ نفر در تصادف جاده‌ای مصدوم شدند که این آمار نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی جان‌باختگان و مصدومان سوانح رانندگی بین‌شهری نسبت به زمان مشابه در سال قبل است.

آنچه نگرانی‌ها از افزایش میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادف‌های جاده‌ای را تشدید کرده است تعطیلی‌های مناسبتی در فروردین‌ماه پس از پایان تعطیلات نوروزی است. افزایش روزهای تعطیل فروردین‌‌ماه سفرها را  افزایش می‌دهد و می‌توان پیش‌بینی کرد تحت تاثیر این موضوع سوانح رانندگی بیشتری در جاده‌‌ها رخ دهند.

از نظر کارشناسان، سرما و بارش‌های بهاری از دیگر دلایل بالا رفتن میزان تصادف‌های جاده‌ای در سال جاری است. در روزهای اخیر  سقوط بهمن و سنگ در جاده‌های کشور این موضوع را تایید کرد.

 چهاردهم فروردین‌ سال جاری رئیس وقت پلیس راهور اعلام کرد، طی سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ دست‌کم ۸۲۱ نفر جان خود را از دست دادند. آماری که تا پایان بازگشت مسافران نوروزی به ۱۲۱۷ نفر افزایش یافت. به‌ این‌ ترتیب، نوروز ۱۴۰۲ یکی مرگبارترین سال‌ها برای مسافران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بالاترین آمار تصادف در ایام تعطیلات نوروزی قبلی در روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بود که حاکی از این است که در روزهای پایانی سال  به‌دلیل ازدحام جاده‌ها آمار سوانح رانندگی افزایش می‌یابد.

ایران یکی از بالاترین آمارهای تصادف جاده‌ای را دارد و در ایام نوروز این آمار افزایش پیدا می‌کند. از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ نزدیک به ۵ هزار شهروند ایرانی به‌دلیل سوانح جاده‌ای در ایام  نوروز جان باخته‌اند، از این تعداد ۳ هزار و ۴۰۸ نفر در جاده‌های برون‌شهری جان خود را ازدست‌داده‌اند. این تعداد درمجموع ۶۹.۷ درصد از کل تلفات ناشی از تصادفات است.

قرارگرفتن سال ۱۴۰۲ در صدر جدول مرگ ناشی از سوانح رانندگی طی تعطیلات نوروزی ۵ سال اخیر نشان می‌دهد با وجود هشدارها همچنان عوامل اصلی این حوادث رفع نشده‌اند.

خرابی جاده‌ها، رفع‌نشدن مشکلات نقاط پرخطر، کاهش ایمنی خودروها، در کنار افزایش تخلفات حادثه‌ساز رانندگی، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان مهم‌ترین عوامل سوانح جاده‌ای به‌ویژه در ایام سفرهای نوروزی است.

به گفته کارشناسان پلیس راهور، استفاده‌ نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی، پرهیز از سبقت‌های غیرمجاز، رعایت سرعت مطمئن و مجاز، استراحت کردن حین سفرهای طولانی و پرهیز از رانندگی در حالت خواب‌آلودگی مواردی است که از میزان تصادفات جاده‌ای می‌کاهد.

براساس آمارهای پزشکی قانونی در سال‌های اخیر باتوجه‌ به این نکته که بخش مهمی از مرگ‌های ناشی از تصادفات به‌دلیل ضربه به سر بوده، مشخص می‌کند رعایت سرعت مجاز در رانندگی و بستن کمربند ایمنی حتی برای سرنشینان صندلی عقب خودروها از شدت جراحت و مرگ ناشی از تصادف می‌کاهد.

ابراهیم ارزانی، سرپرست پلیس‌راه پایتخت، آبان‌ماه سال جاری گفت که سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی علت وقوع بیش از ۸۲ درصد از تصادفات رانندگی در ایران است.

رعایت‌ نکردن استانداردِ توصیه‌شده ۱۵ دقیقه استراحت بعد از هر ۲ ساعت رانندگی و اصرار رانندگان برای زودتر رسیدن به مقصد عوامل دیگری است که آمار تصادفات ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی را در جاده‌‌ها افزایش می‌دهند.

خطای انسانی نیز بخش مهمی از دلایل تصادفات است، نباید فراموش کرد کاهش سطح استاندارد خودروهای تولید داخل نیز از دلایل اصلی تصادف یا دست‌کم افزایش میزان جراحت منجر به مرگ است.

خرابی ترمز یا فرمان، ترکیدگی لاستیک، باز نشدن کیسه محافظ هوا، مشکل در چراغ‌ها و پایین‌ بودن سطح مقاومت خودرو در آمارهای ثبت‌شده عواملی‌اند که به رشد آمار تصادفات منجر می‌شود.

پلیس راهور خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بود: «فقط در یکی از پارکینگ‌های خودروهای تصادفی از میان ۱۰۷ دستگاه خودرو که همه از زاویه جلو تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشده بود.»

مسئله دیگری که نباید فراموش کرد وضع نامساعد بسیاری از جاده‌های کشور است که علت دیگر افزایش سوانح رانندگی است. براساس برآوردها دست‌کم «در نیمی از استان‌های کشور، ۱۷ درصد از جاده‌ها در مرحله خرابی شدید، ۲۶ درصد در وضع نسبتا خراب و مابقی در مرحله فرسودگی است».

جاده‌های آسیب‌دیده، فرسوده، نقاط پرخطر با کاهش سطح دید رانندگان به‌ویژه در پیچ‌های جاده‌ای، باریک بودن جاده‌ها در کنار عوامل طبیعی چون لغزندگی پس از بارش، ریزش سنگ و بهمن در جاده‌های کوهستانی، مه، برف، بارندگی شدید وضع را در هنگام سفرهای نوروزی احتیاط بیشتر رانندگان را می‌طلبد.

هشدارهای مکرری که نتوانسته مانع رشد آمار مرگ و جراحت ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز شود.