نزدیک به ۱۰هزار نفر طی یک دهه در تصادف‌های نوروزی جان باختند

آمار قربانیان حوادث رانندگی سال جدید در سومین روز فروردین به ۳۲۱ نفر رسید

داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر درمجموع ۹ هزار و ۸۱۵ نفر درپی حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز جان باخته‌اند. براساس این گزارش، که خبرگزاری ایسنا جزئیاتش را منتشر کرد، در سال ۱۳۹۳ تعداد جان‌باختگان یک هزار و ۸۴ نفر، در سال بعد ۹۶۸ نفر، و در سال ۱۳۹۵ نیز ۹۶۴ نفر بوده است. در سال ۱۳۹۶ این آمار به ۸۷۴ نفر کاهش یافت اما در سال پس از آن دوباره سیر صعودی داشت، به‌ طوری‌ که به یک هزار و ۳۴ قربانی رسید.

در نوروز ۱۳۹۸ شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی ۹۱۴ نفر بود. سال بعد از آن، هم‌زمان با اوج‌گیری همه‌گیری کرونا و کاهش سفرهای نوروزی، ۵۳۴ نفر در اثر حوادث رانندگی فوت شدند و در  سال ۱۴۰۰ شمار قربانیان به یک هزار و ۸۰ نفر افزایش یافت.

آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رکورد شکست. در سال ۱۴۰۱ دست‌کم یک هزار و ۱۴۶ نفر به‌دلیل تصادف جان باختند. این آمار در سال بعد از آن به یک هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر مبنای گزارش سازمان پزشکی قانونی، هم‌زمان با تعطیلات نوروز سال گذشته، ۱۲۸ نفر در استان سیستان و بلوچستان، ۱۱۱ نفر در استان فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در استان تهران در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. کمترین تعداد مرگ‌ نیز در استان‌های ایلام و کردستان ثبت شده است.

آمار استان‌هایی که در سال ۱۴۰۱ بیشترین حوادث رانندگی در آن‌ها رخ داده است با سال ۱۴۰۲ شباهت‌هایی دارد، زیرا در این سال نیز استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان صدرنشین حوادث رانندگی بودند.

حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، کفی بودن جاده‌های این استان‌ها را در بالا بودن آمار حوادث رانندگی موثر دانست. جاده‌های کفی به مسیرهایی گفته می‌شود که طولانی و مستقیم‌اند و موجب خواب‌آلودگی و خستگی مضاعف رانندگان می‌شوند.

رئیس پلیس راه، یکی‌بودن مسیر رفت و برگشت جاده‌ها را نیز عامل موثر در تصادفات دانست. به گفته این مقام پلیس، خستگی، خواب‌آلودگی و سبقت غیرمجاز نیز تصادف‌‌ جاده‌ای‌ را افزایش می‌دهند.

داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی از تصادف‌های شهری نیز نشان می‌دهد شمار تصادف‌های درون‌شهری در تهران بیش از دیگر استان‌ها است. سال ۱۴۰۲ در تعطیلات نوروزی ۵۶ نفر به‌دلیل حوادث رانندگی جان باختند. آمار قربانیان در سال قبل از آن نیز ۴۱ نفر بود.

رابعه خوشبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور، درباره آمار بالای حوادث رانندگی درون‌شهری تهران در تعطیلات نوروز گفت: «رانندگان تهرانی که در شرایط عادی بیشتر زمان خود را در خیابان‌های پرترافیک می‌گذرانند، در ایام نوروز که خیابان‌ها و معابر بسیار خلوت‌تر از حالت عادی است، سرعت خود را افزایش می‌دهند که باعث بروز تصادف می‌شود.» به گفته این مقام پلیس، بیشتر تصادف‌های تهران در نیمه‌شب رخ می‌دهد که با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان مرتبط است.

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور، شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی جاده‌ای تعطیلات نوروز را تا صبح جمعه سوم فروردین ۳۲۱ نفر اعلام کرد و گفت که در همین بازه زمانی بیش از ۹۲۰۰ نفر هم مصدوم شده‌اند. به گفته رئیس پلیس راهور تا سومین روز سال جدید دست‌کم ۵۲ هزار تصادف در کل کشور رخ داده است.

مقایسه این آمار با سال ۱۴۰۲ آشکار می‌کند که شمار قربانیان حوادث رانندگی در سال جدید نیز روند افزایشی داشته است. براساس گزارش‌های پلیس، در ۵ روز اول سفرهای نوروزی این سال ۲۹ هزار و ۲۰۴ تصادف در معابر و جاده‌های ایران رخ داده است که در جریان آن‌ها ۲۷۱ نفر در دم جان‌ باخته‌اند و حدود ۶ هزار نفر نیز مصدوم شده‌اند.

تیمور حسنی مدعی است که خواب‌آلودگی و سبقت غیرمجاز رانندگان عامل تصادف‌ است، اما کارشناسان می‌گویند علاوه بر خطاهای رانندگی، جاده‌های ناامن و خودروهای غیراستاندارد نیز عوامل موثر بر وقوع تصادفات‌اند.

کمال هادیان‌فر، رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی، پیش از این در واکنش به آمار بالای تصادف‌های رانندگی در ایران، انگشت اتهام را به سمت خودروسازان داخلی نشانه گرفت و گفت که آن‌ها «ارابه مرگ» تولید می‌کنند.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهند که در ۴۵ درصد حوادث رانندگی یکی از سه وسیله نقلیه پراید، پژو ۴۰۵ و موتور سیکلت نقش دارند. پیش‌تر، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، افشا کرده بود که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، ۷ هزار پرونده مربوط به تصادف خودرو پراید در بیمه تشکیل شده و این خودرو در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است.