حمله هوایی روسیه به اوکراین پس از وعده پوتین برای مجازات عاملان قتل‌عام کنسرت مسکو

هم‌زمان با وعده رئیس‌جمهوری روسیه برای پاسخگو کردن مسببان حمله به سالن کروکوس، شهرهای کی‌یف و لویو اوکراین زیر آتش حملات هوایی شدید قرار گرفتند

پس از آنکه مقام‌های امنیتی روسیه اعلام کردند هر چهار مرد مسلح مظنون به تیراندازی و قتل‌عام در سالن کنسرت نزدیک مسکو را دستگیر کرده‌اند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قول داد افرادی را هم که پشت این حمله قرار دارند، ردیابی و مجازات کند.

به گزارش رویترز، مسئولیت حمله روز جمعه به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو را گروه داعش بر عهده گرفت، اما روسیه با وجود انکار قاطع مقام‌های اوکراینی مبنی بر ارتباط کی‌یف با این حمله، به دنبال ارتباط دادن این حادثه با اوکراین‌اند.

 مقام‌های محلی در مسکو اعلام کردند که در ۲۴ ساعت، ۱۳۳ جسد را از زیر آوار بیرون آورده‌اند و پزشکان برای نجات جان ۱۰۷ زخمی این حادثه تلاش می‌کنند. تلویزیون دولتی روسیه پیش از این تعداد تلفات را ۱۴۳ نفر اعلام کرده بود.

ولادیمیر پوتین که در ساعت‌های ابتدایی حادثه تیراندازی در سالن کنسرت، پیامی نداده بود، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که ۱۱ نفر از جمله چهار مرد مسلح بازداشت شده‌اند. او با تکرار سخنان مقام‌های امنیتی روسیه گفت: «مظنونان سعی کردند مخفی شوند و به سمت اوکراین حرکت کردند، جایی که طبق اطلاعات اولیه، برای عبور از مرز امکانی برایشان فراهم شده بود.» با این حال نه پوتین و نه سرویس امنیتی روسیه، مدرکی که آشکارا ارتباط قتل‌عام کنسرت مسکو با اوکراین را اثبات کند، ارائه نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، برخی مجروحان بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله جانشان را از دست دادند و برخی دیگر در آتش‌سوزی عظیمی که در این مجموعه رخ داد، جان باختند. گفته می‌شود حمله‌کنندگان با استفاده از قوطی‌های بنزین که در کوله‌پشتی‌هایشان داشتند، سالن کنسرت را به آتش کشیدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنانی پس از حادثه مسکو گفت: «برای پوتین و دیگر اراذل و اوباش که به دنبال انداختن تقصیرها به گردن دیگران‌اند، این یک واکنش عادی است.» پیش از اظهارات زلنسکی، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هم به رویترز تاکید کرده بود که کشورش هیچ دخالتی در این حادثه نداشته است.

گروه اسلام‌گرای افراطی داعش مسئولیت این تیراندازی را به عهده گرفته است. به عقیده کارشناسان، آن‌ها برای حمله به روسیه انگیزه‌ای قوی داشته‌اند زیرا پوتین در جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ علیه داعش مداخله کرد.

کاخ سفید ساعاتی پس از این حمله مرگبار، اعلام کرد که اوایل ماه مارس به مقام‌های روسیه درباره احتمال وقوع حمله تروریستی در مکان‌های پرجمعیت و پررفت‌و‌آمد مسکو هشدار داده بود؛ اما آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، اوایل روز یکشنبه گفت که ایالات متحده قبل از تیراندازی هیچ اطلاعات خاصی را با این سفارت در میان نگذاشته است.

پوتین در سخنانش، بدون اشاره به اینکه کرملین هشدارهایی را دریافت کرده بود، تاکید کرد: «همه عاملان، سازمان‌دهندگان و کسانی که دستور این جنایت را صادر کرده‌اند، مجازات خواهند شد. ما همه کسانی را که پشت تروریست‌ها قرار دارند و این جنایت، این حمله علیه روسیه و مردم ما را تدارک دیدند، شناسایی و مجازات خواهیم کرد.»

کرملین اعلام کرد که پوتین با رهبران بلاروس، ازبکستان و قزاقستان گفت‌وگوهایی داشته است که در آن، همه طرف‌ها برای همکاری به منظور مبارزه با تروریسم ابراز تمایل کرده‌اند.

تلویزیون دولتی روسیه تصاویری را منتشر کرد که در آن یکی از مظنونان، مردی جوان و ریش‌دار، در کنار جاده به‌شدت بازجویی می‌شد. او گفت که روز چهارم مارس از ترکیه پرواز کرده و از طریق تلگرام، از افراد ناشناس برای اجرای این حمله در ازای دریافت پول، دستوراتی گرفته است.

در همین حال، آندره کارتاپولوف، یک قانون‌گذار ارشد روسیه، گفت که اگر اوکراین در این امر دخالت داشته باشد، روسیه باید در میدان جنگ به آن پاسخی «شایسته، روشن و ملموس» بدهد.

هم‌زمان با تحولات مسکو، شهرهای کی‌یف و لویو اوکراین روز یکشنبه زیر آتش حملات هوایی شدید روسیه قرار گرفتند. به گزارش رویترز، مقام‌های اوکراینی گفتند که روسیه روز یکشنبه ۵۷ موشک و پهپاد به اوکراین پرتاب کرد که هدف بیشتر آن‌ها کی‌یف و منطقه لویو در غرب اوکراین بود. نیروهای مسلح لهستان هم خبر دادند که یکی از موشک‌های کروز روسیه برای مدت کوتاهی حریم هوایی لهستان را نقض کرده است.

نیروی هوایی اوکراین در پیامی اعلام کرد که ۱۸ موشک از ۲۹ موشک پرتاب‌شده از روسیه و ۲۵ فروند از ۲۸ پهپاد تهاجمی این کشور منهدم شده‌اند و حمله روز یکشنبه تنها خسارت جزئی به جا گذاشته است.

روسیه چند روزی است که اوکراین را در حملاتی که آن را انتقام از حملات اوکراین در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور می‌نامد، بیش از پیش هدف حمله قرار داده است و بدون توجه به در خطر بودن جان میلیون‌ها غیرنظامی روسیه به پرتاب بی‌رویه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها به اوکراین ادامه می‌دهد و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

بیشتر از جهان