توصیه متخصصان برای آبرسانی حرفه‌ای پوست

به گفته دکتر گراف، پوست خشک الزاما پوست ناسالمی نیست

عکس تزیینی‌ــ زنی را در مسیر آب نشان می‌دهد‌ــ Canva

احساس کشیدگی، سفت شدن یا پوسته‌پوسته شدن که احتمالا دلیل آن کم‌آبی است، ممکن است برای هر پوستی پیش بیاید و فرقی ندارد چه نوع پوستی داشته باشید.

پوست کم‌آب شایع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و از نظر متخصصان، می‌تواند به همان اندازه خشکی پوست (این دو معادل هم نیستند) نگران‌کننده باشد.

چه پوستتان خشک باشد چه کم‌آب، با تغییراتی ساده‌ در برنامه مراقبت از پوست و سبک زندگی می‌توانید اوضاع را بهتر کنید. نشریه هارپر بازار در مقاله مفصلی به این موضوع پرداخته است.

پوست خشک یا کم‌آب؟

قبل از هرچیز مهم است که بدانید پوستتان خشک است یا کم‌آب شده است. به گفته دکتر ژانت گراف، متخصص پوست، پوست خشک معمولا حاصل ژنتیک است، در حالی که پوست کم‌آب شرایطی است که با دخالت عوامل خارجی ایجاد می‌شود و لایه‌برداری بیش از حد یا دمای بالای سیستم گرمایشی منزل هم می‌تواند به کم‌آبی پوست منجر شود.

به گفته دکتر گراف، پوست خشک الزاما پوست ناسالمی نیست. این پوست به صورت طبیعی چربی کمتری تولید می‌کند و ممکن است مات‌تر و کدرتر دیده شود و در برخی مواقع حتی پوسته‌پوسته به نظر بیاید که مشابه علائم پوست کم‌آب است؛ با این تفاوت که در حالت کم‌آبی، سد دفاعی پوست آسیب دیده که در نتیجه آن ممکن است با قرمزی و پوست ملتهب و تحریک‌شده مواجه شوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محصولی انتخاب کنید که ترکیبات اولیه مناسب دارد

هنگام خرید محصولات پوستی، روی موادی که با نیازهای خاص پوستتان مطابقت دارند، تمرکز کنید. اسید هیالورونیک و گلیسیرین دو ترکیب اساسی برای رفع کم‌آبی پوست‌اند.

سرامیدها نیز از جمله ترکیباتی‌اند که نجات‌بخش پوست خشک‌اند. این ترکیبات چربی‌هایی‌اند که ضمن نرم کردن پوست، مانع خروج رطوبت از پوست می‌شوند و به این ترتیب به ترمیم سد دفاعی آن کمک می‌کنند. روغن اسکوالن یا ترکیباتی مانند کره شی، لانولین یا ژل پترولیوم (وازلین) در کنار سرامیدها به حفظ آب در پوست کمک می‌کنند.

استفاده محتاطانه از ترکیبات قوی

مونا آ. گوهارا، دانشیار بالینی پوست، مهم‌ترین دلایل آب از دست دادن پوست را شرایط محیطی مانند سرما یا گرمای شدید، حمام کردن و شنا کردن مکرر می‌داند. دکتر کاران لال، متخصص پوست در آریزونا، نیز به بیماری پوستی اگزما اشاره می‌کند که باعث کم‌آبی و خشکی پوست می‌شود.

ویتنی بوئی، متخصص پوست در نیویورک، درباره استفاده از رتینوئیدها و اسیدهای لایه‌بردار مانند اسید گلیکولیک هشدار می‌دهد. این ترکیبات اگرچه می‌توانند کیفیت پوست را بهتر کنند ممکن است پوست را تحریک کنند و به طور بالقوه سد دفاعی پوست را به خطر بیندازند و در نهایت باعث کم‌آبی آن شوند.

پایبندی به برنامه منظم مراقبت از پوست 

برای آبرسانی پوست پایبندی به یک برنامه منظم مراقبتی مهم است. گوهارا پیشنهاد می‌کند در برنامه مراقبت از پوست صبحگاهی در کنار ترکیبات آبرسان مانند هیالورونیک اسید، گلیسرین و سرامید، از یک شوینده ملایم استفاده کنید و روتین صبح را با یک ضدآفتاب مناسب به پایان برسانید.

برای برنامه مراقبت از پوست شبانگاهی نیز توصیه می‌کند از یک روغن یا آب پاک‌کننده برای تمیز کردن آرایش و آلودگی‌های روز استفاده کنید و سپس آن با یک شوینده ملایم بشویید. پس از آن با سرم‌های درمانی و یک مرطوب‌کننده مغذی کار را به پایان برسانید.

آب موردنیاز بدن را از تغذیه دریافت کنید

به گفته دکتر بوئی، بخشی از آب دریافتی ما از غذایی که می‌خوریم تامین می‌شود. این آبی که از غذا تامین می‌شود، به آرامی از داخل سلول‌های غذا آزاد می‌شود و می‌تواند منبع ثابتی برای آبرسانی باشد. او سبزیجات غنی از فیبر مانند اسفناج، انواع توت‌ها، طالبی و فلفل دلمه‌ای را توصیه می‌کند که ضمن افزایش آب در بدن، میکروبیوم روده را نیز سالم و متنوع نگه می‌دارد که برای سلامت پوست مفید است.

آب بنوشید

به گفته بوئی، اگرچه نوشیدن آب به‌تنهایی کار زیادی برای پوست نمی‌کند، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف آب کافی می‌تواند آبرسانی سطحی و عمقی پوست را مخصوصا در افرادی که پوست کم‌آب دارند، افزایش دهد. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که پایبندی به توصیه‌های آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده برای مصرف مایعات (۲.۷ لیتر در روز برای زنان و ۳.۷ لیتر برای مردان) در صورت ترکیب با رژیم مناسب و محصولات آبرسان، می‌تواند برای پوست هم مزایایی داشته باشد.

بیشتر از مُد و زیبایی