بهترین روغن‌ها برای کنترل چربی پوست و پیشگیری از جوش‌زدن

مانند بسیاری از ترکیب‌های ضدآکنه، بسیاری از روغن‌ها نیز حاوی ترکیب‌های ضدالتهاب، ضدباکتری، و تسکین دهنده‌اند

اغلب روغن‌ها سرشار از انواع ویتامین، اسید آمینه و آنتی اکسیدان‌هایی‌اندکه برای درمان، محافظت و آبرسانی پوست کاربرد دارند- Canva

چند سالی است که استفاده از انواع روغن در برنامه مراقبت از پوست بسیاری از افراد جای خود را باز کرده است، اما همچنان اغلب کسانی که با چربی پوست درگیرند، از استفاده از روغن‌ها پرهیز می‌کنند. اما خوب است بدانیم برخی از روغن‌ها می‌توانند برای پوست چرب یا مستعد جوش نجات‌بخش باشند. مهم این است که روغن مناسب شرایط پوستتان را انتخاب کنید و درست از آن استفاده کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مانند بسیاری از ترکیب‌های ضدآکنه، بسیاری از روغن‌ها نیز حاوی ترکیب‌های ضدالتهاب، ضدباکتری، و تسکین دهنده‌اند، با این تفاوت که اغلب روغن‌ها سرشار از انواع ویتامین، اسید آمینه، و آنتی اکسیدان‌هایی‌اند که برای درمان و محافظت و آب‌رسانی پوست کاربرد دارند و برخلاف تصور عمومی، منافذ پوست را نمی‌بندند و باعث چرب‌تر شدن پوست نمی‌شوند.

اما قبل از اینکه صورت خود را با روغن زیتون بپوشانید، به خواندن این مطلب ادامه دهید تا از زبان متخصصانی که با نشریه کازموپولیتن گفت‌وگو کرده‌اند با برخی از روغن‌هایی آشنا شوید که برای پوست‌های چرب و مستعد جوش و جای جوش مناسب‌اند.

 


دکتر رایبا مالیک، پزشک عمومی فعال در حوزه زیبایی& به کازموپولیتن می‌گوید که روغن جوجوبا بسیار سبک است و از لحاظ ساختار مولکولی شبیه‌ترین روغن به سبوم (چربی) طبیعی خودمان است. نیکی لوین، مربی پوست در مرکز «آروماورکس» (AromaWorks)، اضافه می‌کند که این روغن حاملی عالی برای پوست‌های چرب است که پوست را فریب می‌دهد تا تولید بیش از حد روغن را متوقف کند. به گفته لوین، روغن‌های عصاره (essential oils) نمی‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کنند، بنابراین همیشه باید در روغن حاملی مانند جوجوبا ترکیب شوند.


سونیا دیمالوسکی، متخصص مراقبت از پوست در مرکز «وات اسکین نیدز» (What Skin Needs)، می‌گوید که روغن آلوئه‌ورا شفابخش و آرام‌کننده است. آلوئه‌ورا می‌تواند قرمزی و التهاب را کاهش دهد و پوست را خنک کند. سونیا در ادامه اضافه می‌کند روغنی که از عصاره آلوئه‌ورا به دست می‌آید حاوی ویتامین‌های سی، ای، و ب، آلانتوئین (ماده ضدالتهاب)، مواد معدنی، پروتئین، اسید آمنیه، و بتا کاروتن است که پوست را فعالانه ترمیم می‌کند.


سیان جونز، یکی از بنیان‌گذاران نشان پوستی «بالانس می» (Balance Me)، می‌گوید که روغن شمعدانی به تنظیم سبوم پوست کمک می‌کند و به همین دلیل، ترکیبی عالی برای پوست‌های چرب است. سونیا نیز می‌گوید که این روغن پوست را سفت می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد، ضمن اینکه بوی بی‌نظیری دارد و به بهبود جای زخم‌های ناشی از آکنه کمک می‌کند.


همه این ترکیب‌ها خواص ضدباکتریایی قوی دارند که باعث تسکین و درمان جوش می‌شود. دکتر رابیا یک قطره روغن عصاره اسطوخودوس را در پایه روغن جوجوبا برای آرام کردن جوش‌ها توصیه می‌کند. سونیا نیز به این نکته اشاره می‌کند که روغن درخت چای به منافذ مسدود شده پوست نفوذ می‌کند و چربی اضافی آن‌ها را پاک می‌کند.

یلانگ یلانگ درخت بومی مناطق استوایی است که در هند، مالزی، اندونزی، فیلیپین، و استرالیا پرورش می‌یابد. به گفته سونیا، روغن یلانگ یلانگ در حالی که با آکنه مقابله می‌کند، به پوست نیز برای حفظ رطوبت کمک می‌کند. این روغن کمک می‌کند تولید سبوم متعادل شود و التهاب پوست را که باعث ایجاد لک می‌شود آرام می‌کند. علاوه بر این، خطوط ریز پوست را نرم می‌کند و خاصیت کشسانی (ارتجاعی) آن را بهبود می‌بخشد. به گفته سونیا، این روغن برای کسانی مناسب است که پوست مختلطی دارند یا دچار آکنه بزرگ‌سالان‌اند.


مر صمغی طبیعی و معطر و شیره‌مانند است که از درخت کوچک و خاردار «کامیفورا مررا» به دست می‌آید که از خانواده درخت کندر است.
سونیا می‌گوید که اگر با جوش و چروک‌های سطحی درگیرید، این روغن را امتحان کنید. روغن مر ضدالتهاب و التیام‌بخش بسیار خوبی است و برای درمان لک‌ و همچنین چین و چروک، بهبود انعطاف پوست، و مقابله با آفتاب‌سوختگی و اگزما استفاده می‌شود.


به گفته نیکی لوین، روغن نعنای هندی ترکیبی ضدالتهاب، ضدعفونی کننده، و قابض است که می‌تواند به سفت‌ شدن منافذ باز، از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه، و آرام کردن نقاط ملتهب کمک کند.


سیان روغن بابونه هندی را برای آرام کردن جوش‌ها از راه کاهش التهاب و قرمزی روغنی فوق‌العاده خوب می‌داند و معتقد است که این روغن پوست را ترمیم و جوان می‌کند.

بیشتر از زندگی