رهبر حماس در تهران: جمهوری اسلامی در صف مقدم حمایت از ما است

اسماعیل هنیه «طوفان‌ الاقصی» را یک نقطه عطف در روند مبارزه با اسرائیل خواند

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز سه‌شنبه هفتم فروردین وارد تهران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفت.

به گزارش رسانه‌های داخلی، در دیدار هنیه با امیرعبداللهیان، مقام‌های دیگری از جمله علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و خالد قدومی نماینده حماس در تهران نیز حضور داشتند. پیش‌بینی می‌شود اسماعیل هنیه در جریان سفر به تهران با تعدادی دیگر از شخصیت‌های جمهوری اسلامی نیز دیدار و رایزنی کند.

این دومین سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران از زمان حمله شبه‌نظامیان این گروه به اسرائیل در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز جنگ در غزه است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بعد از جنگ غزه، چندین بار با سفر به دوحه با هنیه دیدار کرده بود. این دو، روز دوم فروردین نیز تلفنی با یکدیگر در مورد آخرین تحولات غزه گفت‌وگو کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر رهبر حماس به تهران، یک روز بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ضرورت ایجاد آتش‌بس فوری در غزه انجام می‌شود. همچنین این سفر پس از آن انجام گرفت که حماس پیشنهادهای اسرائیل برای توافق جدید را رد کرد.

گروه شبه‌نظامی حماس دوشنبه‌شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به واسطه‌ها خبر داده است که همچنان خواهان خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه، بازگشت آوارگان و مبادله کامل زندانی‌های فلسطینی با گروگان‌های اسرائیلی است در حالی که پیشنهادهای اسرائیل هیچ یک از خواسته‌هایش را برآورده نمی‌کند. حماس همچنین در آن بیانیه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مسئول کامل شکست تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس در غزه نامید.

روز سه‌شنبه پس از دیدار رهبر حماس با امیرعبداللهیان، اسماعیل هنیه با حضور در جمع خبرنگاران بر «ادامه مقاومت فلسطین در مقابله با نسل‌کشی و پاکسازی نژادی اسرائيل» تاکید کرد.

او در واکنش به قطعنامه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: «اگرچه این قطعنامه با تاخیر صادر شد اما نشان می‌دهد که اسرائیل دچار انزوای سیاسی شده است.»

هنیه همچنین تاکید کرد: «مردم غزه در طول شش ماه گذشته مقاومت افسانه‌ای در برابر متجاوزان به نمایش گذاشتند. به‌رغم تمام هزینه‌های سنگینی که مردم غزه پرداختند، اسرائیل شکست خورده و در حال از دست دادن حمایت سازمان‌های بین‌المللی است.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در گفته‌هایش از علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و همچنین مردم ایران به دلیل آنچه حمایت از «جریان مقاومت فلسطین» خواند، قدردانی کرد. او با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی در صف مقدم حمایت از آرمان و ملت فلسطین ایستاده است، گفت: «ما در حال گذر از یک مرحله تاریخی در روند مبارزه با اسرائیل هستیم و عملیات طوفان‌ الاقصی یک نقطه عطف در این زمینه است.»

او همچنین مدعی شد که اسرائیل نتوانسته است به هیچ یک از اهداف نظامی یا استراتژیکش دست یابد و حتی با حمایت آمریکا، دچار انزوای سیاسی شده است.

روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه (پنجم نوامبر)، در حالی که رسانه‌های حکومتی ایران گزارش‌های منتشرشده را درباره سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران رد کرده بودند، سرانجام سایت رسمی علی خامنه‌ای با چند روز تاخیر، دیدار اسماعیل هنیه و رهبر جمهوری اسلامی را تایید کرد.

علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های تهران از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز حمله‌های اسرائیل به غزه، در سخنانشان با وجود تکرار حمایت جمهوری اسلامی از حماس، اطلاع تهران از حمله این گروه یا نقش داشتن در آن را رد کرده‌ا‌‌ند.

وال‌استریت ژورنال در آبان‌ماه در گزارشی به نقل از منابع مطلع گزارش داد که «صدها نیروی حماس و جهاد اسلامی در هفته‌های منتهی به حملات ۷ اکتبر به اسرائیل، در ایران تحت آموزش‌های تخصصی نظامی قرار گرفته بودند».

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حدود ۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان این دو گروه در ماه سپتامبر در تمرین‌هایی زیرنظر نیروی قدس سپاه پاسداران و با حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده این نیرو، و مقام‌های ارشد فلسطینی شرکت کرده‌اند.

دانیل هاگاری، سخنگوی فرماندهی ارتش اسرائیل نیز بارها گفته است که جمهوری اسلامی ایران پیش از جنگ، با ارائه پول، آموزش، تسلیحات و دانش فنی از حماس پشتیبانی می‌کرد و در حال حاضر هم به آن‌ها کمک‌های اطلاعاتی ارائه می‌کند.

با این حال نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، این گزارش را تکذیب کرده و ادعا کرد که «توانمندی آنها ذاتی» است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دومین سخنرانی‌ روز اول فروردین ۱۴۰۳ جنگ اسرائیل در غزه را «باتلاق اسرائيل» خواند و تاکید کرد: «ما از نیروهای مقاومت حمایت، پشتیبانی و تمجید می‌کنیم اما آنها خودشان‌اند که در این زمینه حرکت می‌کنند. ظلم بزرگی از سوی اسرائیل در منطقه در حال انجام است که باید قطع شود و هرکسی در این جهاد بزرگ وارد شود، حتما مورد حمایت و کمک ما قرار خواهد گرفت.»