سرخ‌پوش شدن بازار بورس، هم‌زمان با تداوم رشد قیمت دلار و طلا در ایران

فعالان بازار در ایران چشم انداز روشنی برابر خود نمی‌بینند

بازارهای مالی در ایران- عکس گسترش نیوز

بازار بورس ایران در پایان روز شنبه ۱۸ فروردین‌ باز هم با افت ۱۹,۹۱۱ واحدی شاخص کل مواجه شد و سرخ‌پوش به ۲.۲۳۰, ۹۹۶ واحد رسید.

سرخ ماندن اکثر نمادهای بورس در روز شنبه ادامه روند خروج سرمایه حقیقی است که از روز یکشنبه ۱۱ فروردین‌ آغاز شد و پس از تعطیلات ۲ روزه ۱۲ و ۱۳ فروردین، در روزهای چهاردهم و پانزدهم نیز ادامه پیدا کرد.

روز ۱۱ فروردین‌ ۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج ۵۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی در روز ۱۴ فروردین نیز نشانه‌ نگاه صاحبان سرمایه به دورنمای بازار طی روزهای آینده بود.

این روند در روز ۱۵ فروردین که آخرین روز کاری هفته بود با ثبت عدد ۲۸۴ میلیارد تومان خاتمه یافت تا در مجموع ۸۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی از ۱۰ تا ۱۵ فروردین‌ماه، بازار بورس را ترک کرده باشد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی به ۲۹۱ میلیارد تومان برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تداوم این روند در اولین روز هفته جاری واقعیت بازار را نمایان می‌کند که در آن فعالان چشم‌انداز روشنی برابر خود نمی‌بینند.

همچنین هم‌زمان رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا سبب شده است بخش مهمی از خروج پول از بورس به‌قصد ورود به بازارهای موازی باشد که نشانه‌های آن را می‌توان در ادامه روند رشد قیمت‌ها در بازار ارز و طلا مشاهده کرد.

سیر صعودی قیمت‌ها که از هفته قبل آغاز شد، روز شنبه ۱۸ فروردین‌ هم ادامه پیدا کرد. در بازار طلا قیمت سکه امامی در ساعات آغاز به کار بازار بار دیگر از مرز ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد، اما در ساعت‌های میانی روز با کاهشی نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان به محدوده ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بازگشت.

شدت نوسان بازار این فرض را  که تا پایان روز باز هم قیمت‌ها از ۴۵ میلیون تومان عبور می‌کند محتمل کرده است.

سیر صعودی قیمت سکه به نسبت روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ رشدی بیش از ۶ میلیون تومان و به نسبت سال گذشته افزایش ۱۳ میلیون تومانی داشته است، تا میزان سودهی این بازار از پیش‌بینی فعالان اقتصادی در پایان سال گذشته نیز بیشتر شود.

قیمت سکه گرمی نیز همچنان در محدوده ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در گردش است که نشان از رشدی بیش از ۲ میلیون تومان به نسبت روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ دارد.

 دورنمای رشد قیمت بازار سکه و طلا در روزهای آینده به سبب تداوم التهاب ناشی از اخبار سیاسی منطقه و رشد قیمت جهانی طلا است.

پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل در واکنش به کشته شدن فرماندهان ارشد سپاه ممکن است ایران را در آستانه جنگ مستقیم با اسرائیل قرار دهد.

نامشخص بودن زمان و نحوه پاسخ‌گویی احتمالی جمهوری اسلامی شاید مهم‌ترین عامل رشد بی‌وقفه قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باشد. هرچند برآورد تحلیلگران حاکی از آن است که با در نظر گرفتن پیش‌بینی افزایش نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ تا آستانه ۱۰۰ هزار تومان، فارغ از تنش‌های احتمالی منطقه‌ای،  هجوم سرمایه به بازارهای ارز و طلا را افزایش داده است.

بازار ارز مطابق روزهای آغازین سال ۱۴۰۲، روندی صعودی دارد. دلار در روز شنبه ۱۸ فروردین‌ همچنان در کانال ۶۴ هزار تومان قرار داشت و به ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. فتح کانال ۶۵ هزار تومانی طی روزهای آینده و حرکت قیمت دلار به سمت ۷۰ هزار تومان همچنان مهم‌ترین تحلیل فعالان بازار است که می‌تواند پیش‌بینی دلار ۷۰ هزارتومانی را زودتر از موعد محقق سازد.

وضعیت دیگر ارزها نیز مطابق دلار با فتح قله‌های قیمت روبه‌رو است. یورو از مرز ۷۰ هزار تومان عبور کرد و ۱۸ فروردین به ۷۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. قیمت پوند کماکان در کانال ۸۰ هزار تومان قرار دارد و قیمت درهم امارات ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان است.

اما در این میان رسانه‌های نزدیک به دولت می‌کوشند این فرض را به فعالان بازار بقبولانند که قیمت دلار در آستانه ریزشی ناگهانی است تا بتوانند از تعداد هجوم خریداران به بازار بکاهند.

رشد قیمت ارز در نگاه کارشناسان اقتصادی، جدا از تنش‌های منطقه‌ای، وابسته به نرخ تورم است. نمی‌شود در شرایط تورمِ بیش از ۴۰ درصد قیمت دلار را در محدوده ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نگه داشت.

 مرتضی افقه اقتصاددان بر این باور است که اگر در روزهای آینده اتفاقات مهمی در حوزه سیاسی و منطقه‌ای رخ ندهد، همانند الگوی ماه‌های نخست سال ۱۴۰۲، نرخ ارز تعدیل خواهد شد.

این اقتصاددان معتقد است که کاهش احتمالی قیمت دلار، در صورتی‌که دولت راهی برای گشایش‌ تجاری و مذاکره برای لغو تحریم‌ها نیابد، نمی‌تواند در درازمدت پایدار باشد.

در نظر کارشناسان بازار آنچه این روزها بر بازارهای مالی ایران حاکم است، آتشی زیر خاکستر است که کوچک‌ترین تنشی آن را شعله‌ور می‌کند.

ضمن آنکه شرایط بازارهای مالی در آغاز سال ۱۴۰۳ بر قیمت اقلام معیشتی تاثیرگذار است و تاثیر قطعی آن در ماه‌های آینده مشهود خواهد بود.

در سالی که از ماه‌ها قبل کارشناسان درمورد بحرانی‌بودن آن از نظر اقتصادی هشدار داده بودند، تورم زودتر از موعد پیش‌بینی‌ها در حال رخ‌دادن است و احتمالا آنچه کارشناسان اقتصادی برای پایان سال ۱۴۰۳ در نظر داشتند در نیمه نخست سال محقق شود.

بیشتر از اقتصاد