اختصاصی ایندیپندنت فارسی: فرماندهان مقاومت افغانستان به عنوان عضو داعش در کرج بازداشت شدند

احمد رامش عادل، خیرالدین، اولیاء خان و عبدالکبار حیدری، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی هستند که در قرارگاه خیرمحمد خیرخواه در اندراب علیه طالبان جنگیده‌اند

احمد رامش عادل با نیروهای تحت امرش در سنگر جبهه مقاومت ملی در اندراب-ایندیپندنت فارسی

سه فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان که از مدتی پیش به این سو در تهران زندگی می‌کردند، جمعه‌شب، ۱۷ فروردین، در ماهدشت کرج بازداشت شدند و آن‌ها را عضو داعش معرفی کردند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس جمهوری اسلامی روز شنبه ادعا کرد که محمد ذاکر ملقب به رامش و ۲ عضو دیگر داعش که قصد داشتند در روز عید فطر به «عملیات انتحاری» دست بزنند، «در پی اشراف اطلاعاتی و گسترده سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان البرز» بازداشت شدند. سخنگوی پلیس جمهوری اسلامی افزود که این افراد در دو عملیات جداگانه و هر سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و دستگیر شدند.

با این حال، منابع مطلع در تهران، به ایندیپندنت فارسی گفتند که افراد بازداشت شده، ارتباطی با داعش خراسان ندارند و از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی در اندراب در شمال افغانستان هستند.

محمد رامش عادل که پلیس ایران او را به نام «محمد ذاکر مقلب به رامش»  و با عنوان «سردسته» داعش معرفی کرد، پسرخوانده خیرمحمد خیرخواه اندرابی، از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی است که در اوایل دی‌ماه ۱۴۰۱ در نبرد با طالبان کشته شد. مادر محمد رامش عادل که با خیرمحمد خیرخواه ازدواج کرده بود، هفته گذشته در تهران درگذشت. 

منابع ایندیپندنت فارسی گفتند که سه نفر دیگر به نام‌های خیرالدین، اولیاء خان و عبدالکبار حیدری نیز از فرماندهان جبهه مقاومت ملی در اندراب هستند و در زمان کشته شدن خیرمحمد خیرخواه در جنگ با طالبان حضور داشتند نیز در تیراندازی پلیس ایران در ماهدشت مجروح شده‌اند و بازداشت هستند.

یکی از منابع که تا چند ساعت پیش از بازداشت افراد یادشده به دست پلیس جمهوری اسلامی، در کنار آنان بود، گفت که  احمد رامش عادل است، در یک هفته اخیر سرگرم برگزاری مراسم فاتحه برای درگذشت مادرش بود و شب جمعه پس از آن بازداشت شد که از یک مراسم ختم قرآن با گروهی از دوستانش به سمت خانه‌اش در حرکت بود. احمد خیرخواه، فرزند ارشد خیرمحمد خیرخواه اندرابی و برادر احمد رامش عادل، روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین، با انتشار اطلاعیه‌ای از درگذشت مادرش خبر داده بود.

منابع در جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در صحبت با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که احمد رامش عادل، خیرالدین، اولیاء خان و عبدالکبار حیدری که در بازداشت پلیس تهران استند، از فرماندهان این جبهه هستند. این منابع عکس‌هایی را در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار دادند که افراد یاد شده را در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در سنگرهای نظامی جبهه مقاومت ملی در اندراب نشان می‌دهند.

فرماندهی پلیس در ایران هیچ عکس جدیدی از افراد بازداشت شده منتشر نکرده است و عکس‌های منتشر شده از محمد ذاکر «احمد رامش عادل»، مربوط به بازداشت او در ژوئیه ۲۰۲۱ در کابل به دست پلیس دولت پیشین افغانستان است.

یکی از منابع نزدیک به رامش گفت، او در ژوئیه ۲۰۲۱، در شهرک آریا در کابل، در خانه محمد نسیم مدبر، عضو مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان به اتهام عضویت در داعش بازداشت شد، اما پس از انجام تحقیق، آزاد شد و مسئولان امنیت ملی بابت «سوءتفاهم» پیش آمده عذرخواهی کردند. این منبع افزود که بازداشت مجدد احمد رامش عادل، با وجودی که در سنگر جبهه مقاومت ملی علیه طالبان جنگیده بود آن‌هم در تهران و با اتهام عضویت در داعش، ممکن است در نتیجه همکاری اطلاعاتی میان طالبان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم شده باشد.

اطلاعیه و عکس‌های بازداشت احمد رامش عادل در ژوئیه ۲۰۲۱ در کابل- رسانه‌های اجتماعی
 

مقام‌های ایرانی در دوسال اخیر بارها همکاری اطلاعاتی با طالبان را تایید کرده‌اند. در آبان سال گذشته، خبرگزاری ایرنا به نقل از مقام‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش داد که سه نفر از عوامل موساد در نتیجه همکاری اطلاعاتی طالبان، در مناطق کوهستانی بین ایران و افغانستان بازداشت شدند. پس از حمله مرگبار داعش خراسان به مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان نیز نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشت شماری از افراد مرتبط با داعش خراسان خبر دادند و همچنین از مردم خواستند که در زمینه بازداشت بقیه افراد مرتبط با این گروه همکاری کنند.