به‌جای اسرائیل از زنان ایرانی انتقام گرفتند؛ بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها

همسر و دختر احمدرضا عابدزاده، اسطوره فوتبال ایران نیز امروز به دلیل مخالفت با حجاب اجباری در تهران بازداشت شدند

حضور پرشمار نیروهای گشت ارشاد پلیس در میدان ونک-زن مخالف حجاب اجباری در تجریش-۲۵ فروردین ۱۴۰۳-شبکه‌های اجتماعی

تصاویر، ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که روز شنبه ۲۵ فروردین و بر اساس اعلام قبلی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ماموران پلیس تهران همراه با خودروهای ون گشت ارشاد، مجددا در چندین نقطه پرتردد پایتخت مستقر شده و به آزار و بازداشت زنان مخالف حجاب اجباری مشغول شدند.

از سوی دیگر شمار زیادی از زنان مخالف حجاب اجباری در ایران نیز با انتشار تصاویری از خود و دیگر زنانی که با پوشش اختیاری در خیابان‌ها و اماکن عمومی پایتخت حضور یافتند، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که حاضر به عقب‌نشینی مقابل سیاست‌های محدودکننده جمهوری اسلامی و بازگشت به دوران پیش از اعتراضات ۱۴۰۱ نیستند.

بر اساس گزارش‌ها، ماموران گشت ارشاد نیروی انتظامی پس از گذشت حدود ۱.۵ سال توقف فعالیت به دلیل خیزش سراسری پاییز ۱۴۰۱، امروز به همراه نیروهای لباس‌شخصی و بسیجی، در سراسر خیابان ولی‌عصر، میدان ونک، میدان کاج سعادت‌آباد، خیابان‌ انقلاب، بلوار کریم‌خان و محله تجریش تهران مستقر شده و در مواردی با ضرب‌وشتم خشن، زنان جوان و نوجوان مخالف حجاب اجباری را بازداشت کردند.

حسین فقیهی، فعال اجتماعی و عضو جمعیت منحل‌شده امام علی در تهران، امروز در شبکه ایکس (توییتر) نوشت: «دختربچه نهایتا ۱۷ ساله‌ای را در خیابان ولیعصر، تقاطع عباس‌آباد، به طرز وحشتناکی دستگیر کردند و بردند. نرده‌ها را گرفته بود و گریه می‌کرد. مامور زن با مشت روی دستش کوبید و مامور مرد با دستانش مشت دخترک را باز کرد و گیس‌کشان به درون ون بردند. انگار داعشی گرفته بودند بی‌شرف‌‌ها. یکی روسری داد، ولی پلیس نگداشت. یکی ممانعت کرد، ولی با تهدید پلیس که گاز اشک‌آور می‌زنم، کنار کشید. بیش از ۲۰ نفر از مردم هم با فریاد بی‌ناموس، آن‌ها را مشایعت کردند.»

مینو مومنی، روزنامه‌نگار ساکن تهران، با انتشار ویدیویی از حضور پرشمار نیروها و خودروهای گشت ارشاد در میدان ولی‌عصر خبر داد. امیلی امرایی، نویسنده و مترجم، نوشت: «جلوی سردر دانشگاه تهران، ون و اتومبیل پلیس و موتور رو چسبوندند کنار هم. توی پیاده‌رو هم پلیس سیاه‌پوش با دو همراه چادری و ماسک‌دار به سمت رهگذرها هجوم می‌آرن.»

جمیله دارالشفایی، دیگر روزنامه‌نگار و نویسنده ساکن تهران هم درباره مشاهدات خود از بلوار کریمخان تا خیابان انقلاب گفت: «تعداد بی‌حجاب‌ها زیاد، ون سفید در هر میدان ۴ عدد، دستگیری یک نفر همراه با ضرب‌وشتم. بحث‌های محجبه‌های سرنشین تاکسی: جوان‌های دسته‌گل به خاطر بی‌حجابی محکوم‌اند و دزد میلیاردی پیش‌نماز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز به تسنیم گفت:‌ «طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب از امروز آغاز شده است. در اجرای طرح نور، افرادی که به هشدارهای قبلی پلیس توجه نکردند، از امروز به صورت ویژه در سطح شهر مورد تذکر قرار می‌گیرند و اقدام قانونی در مورد آنان انجام می‌شود. رعایت حجاب قانون است و سرپیچی از قانون جرم است. کسی که قانون را رعایت نمی‌کند، مرتکب جرم شده است. کشف حجاب مساوی با قانون‌شکنی است و پلیس بر اساس قانون با قانون‌شکنان برخورد خواهد کرد.»

در شرایطی که بر اساس اعلام رسانه‌های ایران، از زمان پایان تعطیلات نوروزی تاکنون و تنها در چند روز به اندازه ۲۰ تا ۵۰ درصد بر قیمت اکثر اجناس مصرفی و ضروری شهروندان افزوده شده و از طرقی قیمت دلار و سکه هم در روز شنبه ۲۵ فروردین با رشد مجدد، به ترتیب به ۶۶ هزار و ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، اما مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی به دستور علی خامنه‌ای، همچنان تلاش می‌کنند تا مانع از دست‌یابی زنان ایرانی به حق پوشش آزاد شوند و با بازداشت، ضرب‌وشتم و پرونده‌سازی علیه شهروندان معترض، کام ایرانیان را تلخ‌تر از گذشته کنند.