پلیس استرالیا: مهاجم حمله مرگبار سیدنی مشکلات روانی داشت نه انگیزه اعتقادی

در حادثه مرگبار روز شنبه در یک مرکز خرید در سیدنی، فرد مهاجم قبل از اینکه به دست مامور پلیس کشته شود، شش نفر را به ضرب چاقو کشت و دست‌کم ۱۲ نفر را نیز مجروح کرد

پلیس استرالیا روز یکشنبه چهاردهم آوریل (۲۶ فروردین) اعلام کرد مردی که در حمله مرگبار روز شنبه به مرکز خرید «وستفیلد باندی جانکشن» (Westfield Bondi Junction) در سیدنی شش نفر را با چاقو کشت، مشکلات روانی داشته و هیچ نشانه‌ای از انگیزه ایدئولوژیک یا اعتقادی در او وجود ندارد.

به گزارش رویترز، پلیس ایالت‌های نیو ساوت ولز و کوئینزلند اعلام کرد که مهاجم ۴۰ ساله نام جوئل کوچی از ۱۷ سالگی به مشکلات روانی مبتلا بوده و تا پیش از این حمله مرگبار، به دلیل هیچ جرمی در کوئینزلند دستگیر یا متهم نشده است.

راجر لو، از مقام‌های پلیس کوئینزلند، توضیح داد: «خانواده فرد مهاجم وقتی فیلم این حادثه را در تلویزیون مشاهده کردند، احتمال دادند که مهاجم پسر آن‌ها است و با پلیس تماس گرفتند. این خانواده ضمن ابراز همدردی با قربانیان اعلام کردند که از اینکه فرزندشان مرتکب این حمله شده است، به‌شدت متاثر شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اقدام‌های جوئل واقعا وحشتناک بود و ما هنوز در تلاشیم آنچه را اتفاق افتاده است، درک کنیم. او از دوران نوجوانی با مشکلات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کرده است.»

در حادثه مرگبار روز شنبه فرد مهاجم قبل از اینکه به دست مامور پلیس کشته شود، شش نفر را به ضرب چاقو کشت و دست‌کم ۱۲ نفر را مجروح کرد. پنج تن از شش قربانی این حادثه زن بودند و در میان افرادی که بر اثر ضربات چاقو به بیمارستان منتقل شدند، یک نوزاد ۹ ماهه هم وجود دارد که در وضعیتش وخیم اما پایدار گزارش شده است. مادر این نوزاد بر اثر جراحات وارده در بیمارستان درگذشت.

به گفته پلیس، جوئل کوچی به‌تازگی از کوئینزلند به سیدنی نقل مکان کرده بود. ماموران انبار کوچکی را که او اجاره کرده بود، بازرسی کردند اما هیچ مدرک مهمی که نشان دهد او قصد حمله داشته است، پیدا نکردند.

بنا بر اعلام پلیس کویینزلند، کوچی سبک زندگی دوره‌گردی داشته و این اواخر در ماشینش می‌خوابیده و به‌ندرت از طریق پیامک با مادرش در تماس بوده است.

جرائمی مانند حمله با چاقو در استرالیا مواردی نادر محسوب می‌شوند زیرا این کشور ۲۶ میلیون نفری سخت‌ترین قوانین مربوط به حمل اسلحه و چاقو را در جهان دارد.

شاه چارلز، پادشاه بریتانیا، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که او و همسرش ملکه کامیلا، از این حادثه «کاملا شوکه و وحشت‌زده» شدند.کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای به نقل از شاه چارلز نوشت: «قلب ما کنار خانواده‌ها و افرادی است که عزیزانشان به طرز وحشیانه‌ای در چنین حمله بی‌معنی‌ کشته شدند.»

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، روز یکشنبه اعلام کرد که پیام‌های تسلیت از سراسر جهان دریافت کرده است و افزود که این حمله، شجاعت شهروندان عادی را بیش از پیش نشان داد.

آلبانیزی تاکید کرد: «ما فیلم‌هایی از شهروندان عادی استرالیایی را مشاهده کردیم که خود را در معرض خطر قرار می‌دهند تا به هموطنانشان کمک کنند. تصویر این شجاعت در میان چنین تراژدی بزرگی بسیار خارق‌العاده بود.»

بیشتر از جهان