چرا آمریکا با وجود انتقاداتش از نتانیاهو در جریان حمله ایران از اسرائیل دفاع کرد؟

در بحبوحه اختلاف‌نظر میان بایدن و نتانیاهو بر سر جنگ غزه، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دریافت اطلاعات درباره حمله ایران دستور داد نیروهایش با بیشترین توان از اسرائیل دفاع کنند

رسانه تایمز اسرائيل روز دوشنبه پانزدهم آوریل (۲۷ فروردین) با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخت که چگونه در بحبوحه اختلاف‌‌نظرها میان رئيس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل بر سر جنگ غزه، ایالات متحده انتقادها از بنیامین نتانیاهو را کنار گذاشت و برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله هوایی جمهوری اسلامی اقدام کرد.

بر اساس این گزارش،‌ یک مقام آمریکایی فاش کرد بعد از اینکه رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دستیاران ارشدش مطلع شدند که تهران بیش از ۱۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است، کاخ سفید برای دقایق طولانی متشنج شد.

تایمز اسرائیل نوشت: «اگرچه واشنگتن می‌دانست حمله جمهوری اسلامی در راه است و ۱۰ روز فرصت داشت با اورشلیم و سایر متحدان هماهنگ کند، تعداد موشک‌های ارسالی بیش از حد انتظار بود و هیچ تضمینی وجود نداشت که سامانه‌های پدافند هوایی اسرائيل بتوانند تمان این حملات را دفع کنند. در مجموع، حمله جمهوری اسلامی شامل ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالیستیک بود. در حالی که بیشتر این پرتاب‌ها از سوی ارتش اسرائیل رهگیری شد، این ایالات متحده بود که اسرائیل را از شروع حمله آگاه کرد.»

به نوشته این رسانه اسرائيلی، همانطور که فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرده است، نیروهای آمریکایی مسئول سرنگونی ۸۰ پهپاد و دست‌کم شش فروند موشک بالستیک بودند. ده‌ها پرتاب دیگر نیز از سوی بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری شدند که تحت یک چتر دفاعی منطقه‌ای واشینگتن قرار داشتند. ۹۹ درصد پرتاب‌های جمهوری اسلامی خنثی شد و تنها یک دختربچه در نتیجه اصابت ترکش موشک رهگیری‌شده مجروح شد. یک پایگاه هوایی ارتش اسرائیل هم در این میان خسارت جزئی متحمل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده تایمز اسرائيل در ادامه تاکید کرد: «وقایع ۱۰ روز گذشته نشان داد اگرچه ممکن است آمریکا و اسرائیل اختلاف‌نظرهایی داشته باشندــ به‌ویژه در مورد غزه‌ــ ایالات متحده در کنار اسرائیل ایستاده و شکی نیست که از تل‌آویو دفاع می‌کند.»

در بخشی از این گزارش اشاره شده است که حمله جمهوری اسلامی در بحبوحه وخیم‌ترین روابط آمریکا و اسرائیل از زمان روی کار آمدن جو بایدن، به دلیل ناامیدی از رویکرد اورشلیم در مورد جنگ غزه، رخ داد.

نارضایتی عمیق از عملکرد اسرائيل در نوار غزه، ایالات متحده را بر آن داشته بود که با تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح مخالفت و از آن انتقاد کند. ایالات متحده با متقاعد شدن به اینکه ارتش اسرائیل نمی‌تواند چنین تهاجمی را بدون به خطر انداختن وضعیت آوارگان فلسطینی رفح انجام دهد، جلسه‌ای مجازی با مقام‌های ارشد اسرائیل تشکیل داد تا در مورد گزینه‌های جایگزین بحث کند.

در همان جلسه بود که مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، از فرصت استفاده کرد تا به دولت آمریکا اطلاع دهد اسرائیل به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق حمله کرده است. چهار روز بعد‌ــ پس از دریافت اطلاعات کافی درباره اینکه ایران در حال برنامه‌ریزی یک حمله تلافی‌جویانه است‌ــ بایدن به دستیارانش دستور داد با بیشترین توان ممکن از اسرائیل دفاع کنند و حمله جمهوری اسلامی را شکست دهند.

پس از آن، ایالات متحده تجهیزات نظامی بیشتری به شرق دریای مدیترانه منتقل کرد و از بریتانیا و فرانسه به عنوان متحدانش خواست برای کمک به خنثی کردن حمله جمهوری اسلامی آماده باشند. روز چهارم آوریل هم جو بایدن تماسی با بنیامین نتانیاهو داشت تا در مورد حمله مرگبار اسرائیل به امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه گفت‌وگو کند. با این حال، اولین موضوعی که در این تماس درباره آن بحث شد، حمله احتمالی ایران بود.

در روزهای بعد هم مقام‌های ارشد ایالات متحده با همتایان اسرائیلی‌شان تماس‌های پیاپی داشتند و ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، به تل‌آویو اعزام شد تا از نزدیک هماهنگی‌ها را برای اقدام‌های دفاعی انجام دهد.

به نوشته تایمز اسرائيل، جو بایدن مرتب در جریان قرار داشت تا اینکه پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه چند ساعت تا حمله ایران باقی مانده است، سفر آخر هفته‌اش را پایان داد و بعدازظهر شنبه به کاخ سفید بازگشت و بلافاصله در جریان اقدام‌هایی که ستاد مرکزی فرماندهی ایالات متحده و نیروهای اروپایی در مقابله با حمله جمهوری اسلامی انجام می‌دادند، قرار گرفت.

به گفته یک مقام آگاه، این حمله در عرض چند ساعت خاتمه یافت و در آن زمان بود که ایالات متحده پیامی را از جمهوری اسلامی از طریق سوییس دریافت کرد مبنی بر اینکه پرتاب موشک و پهپاد به سمت اسرائیل انجام شده است.

اگرچه در دو هفته گذشته از کانال سوییس برای ارسال یکسری پیام بین آمریکا و جمهوری اسلامی استفاده شده بود،  یک مقام ارشد دولت بایدن تاکید دارد که تهران به واشینگتن در مورد این حمله اطلاعی نداده است.

پس از حمله نیز حدود ساعت ۹ شب، بایدن با نتانیاهو تماس گرفت تا درباره نتایج آن گفت‌وگو کند. به گفته مقام آگاه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر حمایت تزلزل‌ناپذیر کشورش از اسرائیل تاکید کرد، اما همچنین از نخست‌وزیر اسرائیل خواست که «در مورد خطر تشدید تنش با دقت و راهبردی فکر کند».

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بایدن در مورد مخالفتش با حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به‌صراحت اظهارنظر کرده و برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که بایدن در عین حال تاکید کرده است در کنار اسرائيل برای دفاع خواهد ماند.

درنهایت روز یکشنبه مشخص شد که میزان آسیب به پایگاه هوایی نواتیم‌ــ تنها هدف نظامی حمله جمهوری اسلامی‌ــ بسیار محدود بوده است. پس از آن، جک لو، سفیر آمریکا در اسرائیل، از یکی از سامانه‌های پدافند هوایی که مسئول سرنگونی بیشتر موشک‌های بالیستیک ایران بود، بازدید کرد.

اواخر روز یکشنبه هم بایدن جلسه‌ای را با رهبران گروه ۷ تشکیل داد که در آن، برای پاسخگو کردن ایران در قبال حمله به اسرائیل هماهنگی‌هایی انجام گرفت. در آن جلسه اعضای گروه ۷ با محکوم کردن حمله هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را مورد گفتگو قرار دادند و در مورد مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران نیز بحث شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس با ملک عبدالله،‌ پادشاه کشور اردن که در خنثی کردن حمله جمهوری اسلامی کمک کرد، تماس گرفت و از سران دو اسکادران جنگنده ایالات متحده برای مقابله با حمله هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل تشکر کرد.

به نوشته تایمز اسرائيل، یک مقام ارشد آمریکایی درباره وضعیت کنونی گفت: «نمایندگان ایران اعلام کرده‌اند که حمله‌شان پایان یافته است. با این حال رئيس‌جمهوری ایالات متحده تاکید دارد که اگر جمهوری اسلامی ایران اقدامی علیه منافع آمریکا انجام دهد، واشینگتن کاملا آماده است که از مردم و منافعش دفاع و تهران را پاسخگو کند.»

بیشتر از جهان