ادامه وضعیت بحرانی بازار؛ دلار هزار تومان و سکه ۶۱۰ هزار تومان گران‌تر شد

فعالان بازار ارز بر این باورند که قیمت دلار در ایران به زودی از مرز ۱۰۰ هزار تومان خواهد گذشت

یک مرکز فروش ارز در ایران‌- اکوایران

با وجود تکذیب‌های مدیران اقتصادی دولت رئیسی و همچنین استفاده از ابزارهای سرکوبکر امنیتی و نظامی برای تسلط بر بازار ارز در روزهای اخیر، در آخرین روز هفته جاری نیز دلار و سایر ارزهای خارجی در بازار تهران روند رو به رشد خود را ادامه دادند و انواع سکه بین ۱۲۰ تا ۶۱۰ هزار تومان گران شدند.

بررسی‌های ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که روز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ماه، قیمت رسمی فروش دلار آمریکا در صرافی‌های خیابان فردوسی تهران به ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که نسبت به روز گذشته حاکی از افزایش هزار تومانی و ۱.۵۲ درصدی است.

این درحالی است که به گفته برخی از فعالان بازار ارز، «قیمت واقعی فروش» صرافی‌ها به دلیل پیش‌بینی آنان از ادامه افزایش قیمت دلار در روزهای آینده به دلیل احتمال گسترده‌تر شدن درگیری نظامی جمهوری اسلامی و اسرائیل، بیش از مبلغ اعلامی است و خرید دلار به قیمت ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار روز پنجشنبه تهران امری غیرممکن به نظر رسید.

همچنین یورو در این روز ۷۱ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت خورد که نسبت به روز چهارشنبه هزار و ۳۵۰ تومان، برابر با ۱.۹۳ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. قیمت هر واحد یورو در روز گذشته ۶۹ هزار و ۹۰۰ تومان ارزشگذاری شده بود.

قیمت لیر ترکیه به ۲ هزار و ۶۰ تومان، پوند انگلستان به ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان و دلار کانادا نیز در روز پنجشنبه به ۴۸ هزار و ۵۵۰ تومان رسیده است که همگی حاکی از ادامه افزایش قیمت‌ها نسبت به روز گذشته خواهد بود.

از سوی دیگر و در بازار سکه و طلا، سکه امامی با ۶۱۰ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز چهارشنبه به ۴۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید، نیم‌سکه و ربع سکه با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی به ترتیب به مبالغ ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شدند و سکه گرمی با رشد ۱۲۰ هزار تومانی، ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان قیمت خورد. یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشدی اندک به ۳ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۹۰ تومان رسید.

وب‌سایت اقتصادی تجارت‌نیوز، در گزارشی با اشاره به ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در بازار ارز، «اخبار سیاسی درباره احتمال تشدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا» را به‌عنوان دلیل ارسال سیگنال صعودی به بازارهای مالی ایران معرفی کرد.

طی هفته‌های گذشته، مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که قیمت دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند، اما به باور کارشناسان اقتصادی، تاثیر وزن‌کشی نرخ دلار و ریال بر قیمت‌ها در بازار آزاد انکار‌پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بر اساس گزارش منتشر شده از وضعیت حراج بازار باز در آخرین هفته فروردین‌ماه، تب نقدینگی در بانک‌های ایران مجددا داغ‌تر شده و با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار بار دیگر رکوردشکنی کرده است.

تجارت‌نیوز نوشت:‌ «بر اساس گزارش منتشر شده از وضعیت حراج بازار باز در آخرین هفته فروردین ماه، تب نقدینگی در بانک‌های کشور باز هم داغ‌تر شده و با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار بار دیگر رکوردشکنی کرده است. بانک مرکزی در پاسخ به سفارش‌های این هفته بانک‌ها، همه آن‌ها را پذیرفت و ۲۰۳ هزار میلیارد تومان در بازار باز تزریق کرد که بیشترین میزان در تاریخ عملیات بازار باز است. این تزریق پول در حالی رخ داد که بانک مرکزی پیش از این برای ۱۰ هفته رقم وام‌دهی به بانک‌ها را در ۱۴۵ هزار میلیارد تومان و پس از آن برای دو هفته در ۱۹۷ هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشته بود.»

چنین سیاست مالی و پول‌پاشی بدون پشتوانه در شرایط تحریم شدید اقتصاد ایران از سوی غربی‌ها، به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان مستقل در ایران، از عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی و بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصاد کشور در سال‌های اخیر بوده است.

بیشتر از اقتصاد