رویترز: جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای واکنش فوری به اسرائیل ندارد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی: به چند شیء پرنده تیراندازی کردیم

اورشلیم پست، بامداد جمعه ۳۱ فروردین بر اساس گزارش‌های اولیه از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان در مرکز ایران، در استان السویداء در جنوب سوریه و در منطقه بغداد و استان بابل عراق خبر داد. ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که یک مقام آمریکایی که نام او را اعلام نکرده است، برخورد موشک‌های «اسرائیلی» به مکانی در ایران را تایید کرده است. دولت یا ارتش اسرائیل هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌ا‌ند.

هیچ یک از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تاکنون به‌طور مستقیم این حمله را به اسرائیل منتسب نکرده‌اند و تنها از فعال‌شدن پدافندهای هوایی و رهگیری «چند ریزپرنده» گفته‌اند که هنوز منشا آن مشخص نیست. حتی نورنیوز به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مدعی شده که هیچ‌گونه هجوم خارجی به ایران صورت نگرفته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به کشته‌شدن یک فرمانده ارشد و چند نیروی دیگر خود درحمله‌ای منتسب به اسرائیل در دمشق سوریه، بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه، صدها موشک و پهپاد به‌سمت خاک اسرائیل فرستاد. براساس گزارش‌ها، تمامی پهپادها و تعداد بسیار زیادی از موشک‌ها پیش از رسیدن به خاک اسرائیل رهگیری و منهدم شدند و تنها چند موشک به خاک آن کشور رسیدند که آسیبی جزئی وارد کردند. مقام‌های اسرائیلی پس از این حمله اعلام کردند که به آن پاسخ «قاطع و روشن» خواهند داد، اما زمانی برایش مشخص نکردند.

 

فارس: صدای انفجار در قهرجاورستان بود

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه گزارش داد، برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر می‌دهند. شهر قهجاورستان در نزدیکی فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش واقع است.

پروازها تعلیق شد

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهی نیز اعلام کرد، پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه ‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند.

پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز شهرهای عراق

برخی گزارش حاکی از به پرواز درآمدن پهپادها و هواپیماهای جنگی بر فراز اربیل و کرکوک و برخی دیگر از شهرهای عراق است.

فلای دبی از آسمان ایران بازگشت

گزارش‌ها حاکی از آن است که پرواز فلای‌دبی که در حال پرواز از دبی به تهران بود تغییر مسیر داد و به‌نظر می‌رسد هواپیماهای مسافربری در حال خروج از آسمان ایران‌اند. هنوز گزارشی از فعال شدن سیستم دفاع هوایی جمهوری اسلامی منتشر نشده است.

مارکو روبیو: اسرائیل می‌تواند از عراق و سوریه ایران را هدف قرار دهد

سناتور مارکو روبیو در پیامی در اکس نوشت که اسرائیل این توانایی را دارد که بدون ورود به حریم هوایی ایران به کمک جنگنده ها در آسمان سوریه و عراق مواضعی در خاک ایران را هدف بگیرد.

گزارش‌هایی از هدف گرفته شدن مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور

گزارش رسانه‌های سوریه حاکی از هدف گرفته شدن مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور است، دولت سوریه هنوز این خبر را تایید نکرده است.

ای‌بی‌سی: حمله‌ها پاسخ اسرائیل به ایران بود

ای‌بی‌سی‌نیوز به نقل از یک مقام ارتش اسرائیل که نام آن را اعلام نکرده است نوشت که حمله‌های بامداد جمعه پاسخ به حمله‌های موشکی و پهپادی بامداد یکشنبه جنوبی اسلامی به سوی اسرائیل بوده است. ارتش اسرائیل به کمک متحدان ۹۹ درصد این حمله‌ها را خنثی کرد.

ایرنا: پدافند هوایی فعال شد

ایرنا از فعال شدن پدافند هوایی در آسمان چند استان ایران خبر داد.

تاسیسات هسته‌ای اصفهان آسیب ندید

خبرنگار صداوسیما ساعتی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان گفت که تاسیسات هسته‌ای اصفهان آسیب ندیده است.

اسرائیل تاسیسات هسته‌ای را هدف نگرفت

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است که تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف نگرفته است. فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام امنیتی حمله بامداد جمعه را «محدود» توصیف کرده است.

سفارت آمریکا در اورشلیم به کارمندانش هشدار داد

سفارت آمریکا در اورشلیم پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان که بامداد جمعه اتفاق افتاد به کارمندان خود و خانواده‌هایشان هشدار داد که از محدوده سه شهر اورشلیم، تل‌آویو و بئرشبع خارج نشوند. این هشدار به عنوان یک اقدام احتیاطی مطرح شده است.

آمریکا در حمله منتسب به اسرائیل مشارکت نداشت

ن‌بی‌سی به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که آمریکا در حمله منتسب به اسرائیل به ایران مشارکت نداشته است.

بلومبرگ: اسرائیل به آمریکا خبر داده بود

بلومبرگ نیز به نقل از دو مقام آمریکایی که نام آنها را اعلام نکرده است، گزارش داد که اسرائیل روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بود که قصد دارد در یک تا دو روز آینده به حمله جمهوری اسلامی پاسخ دهد. مقامات جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌های حکومتی مدعی شده‌اند که حمله موشکی موفقی انجام نشده است و صدای انفجارها ناشی از پدافند موشکی جمهوری اسلامی بوده است.

رویترز: صدای انفجارها ناشی از عملکرد سامانه دفاعی بود

درحالی که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی صدای انفجار‌ها در اصفهان را ناشی از عملکرد سامانه دفاع هوایی عنوان کرده است، نیویورک‌تایمز به نقل از سه مقام «ایرانی» حمله به پایگاه نظامی در نزدیکی اصفهان را تایید کرد.

فلای دبی پروازهای روز جمعه به ایران را لغو کرد

خط هواپیمایی فلای‌دبی روز جمعه در بیانیه‌ای از لغو پرواز به ایران خبر داد. یکی از پروازهای این خط هوایی که بامداد جمعه و به موازات شنیده شدن انفجارها در اصفهان در حال پرواز از دبی به تهران بود، مسیر خود را تغییر داد و به دبی بازگشت.

مهرآباد فعال است اما مسافران با اطلاعات پرواز چک کنند

خبرگزاری مهر به نقل از مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که فعالیت فرودگاه مهرآباد تهران از سرگرفته شده است اما مسافران قبل از عزیمت به فرودگاه باید با اطلاعات پرواز تماس بگیرند.پیش‌تر گفته شده بود که همه پروازها تا ساعت ۱:۳۰ دقیقه ظهر لغو شده است.

نیویورک‌تایمز حمله به پایگاه نظامی را تایید کرد

نیویورک‌تایمز به نقل از سه مقام «ایرانی» حمله به پایگاه نظامی در ایران را تایید کرده است. این درحالی است که رویترز به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را به عملکرد سامانه پدافند هوایی مرتبط کرده است. هیچ یک از این رسانه‌ها به نام منابع خود اشاره نکرده‌اند.

مهر: سه ریزپرنده منهدم شد

خبرگزاری مهر صدای انفجارهایی که حدود ساعت ۴ صبح جمعه در اصفهان به‌گوش رسید را «انهدام سه ریزپرنده» توصیف کرد.اغلب رسانه‌های حکومتی در جمهوری اسلامی به نقل از منابع آگاه مدعی شده‌اند که پدافند هوایی چند ریزپرنده را هدف گرفته و انفجار روی زمین را تکذیب کرده‌‌اند. سیاوش میهن دوست، از مقامات نظامی اصفهان نیز به ایمنا گفت، شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به شیء مشکوک بود.

امیرعبدللهیان: ایران بر عدم توسعه دامنه تنش تاکید دارد
حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نیویورک به‌سر می‌برد حدود سه ساعت پس از شنیده شدن دست‌کم سه انفجار در اصفهان در پیامی در اکس نوشت: «در سازمان ملل به تاکید ایران بر عدم توسعه دامنه تنش در منطقه اشاره کردم و درباره هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی هشدار دادم.»

سی‌ان‌ان: به‌نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی به اسرائیل پاسخ دهد
سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع اطلاعاتی در منطقه گزارش داد که به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی ایران به حمله‌های صبح جمعه که به اسرائیل نسبت داده شده است، واکنش نشان دهد.
مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر تهدید کرده بودند به حمله اسرائیل واکنش نشان می‌دهند. اسرائیل هنوز مسئولیت حمله‌های صبح جمعه را نپذیرفته است.

خبرگزاری فرانسه: مواضع ارتش بشار اسد در جنوب سوریه هدف گرفته شد
ساعاتی پس از انتشار گزارش‌های اولیه از به‌گوش رسیدن صدای انفجار در جنوب سوریه، خبرگزاری فرانسه به نقل از وب‌سایت السویدا که اخبار جنوب سوریه را پوشش می‌دهد از هدف گرفته شده مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور خبر داد. بر اساس این گزارش ایستگاه راداری ارتش سوریه هدف گرفته شده است.

اورشلیم‌پست: روشن نیست چرا پنتاگون اطلاعات حمله را به رسانه‌های آمریکا درز می‌دهد
اورشلیم پست نوشت، اسرائیل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این کشور به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های آمریکایی درز می‌دهد. رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به نقل از منابعی که نام آنها را اعلام نکره‌اند، گزارش‌هایی مبنی بر محدود بودن حمله، نقش نداشتن آمریکا، قصد نداشتن جمهوری اسلامی برای پاسخ به حمله و … را منتشر کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: به تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب نرسید
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران اعلام کرد که به تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب نرسیده است و آژانس اوضاع را زیرنظر دارد و از همه طرف‌ها می‌خواهد خویشتن‌داری کنند.
تاسیسات هسته‌ای ایران روز یکشنبه همزمان با حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل تعطیل شد اما روز دوشنبه فعالیت خود را از سر گرفت.

سناتور مارکو روبیو: شنیده‌ام به خامنه‌ای در روز «تولدش» خوش گذشت
سناتور مارکو روبیو با بازنشر یکی از پیام‌های حساب کاربری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اکس که در آن ویدیویی از موشک‌ها بر فراز مسجد‌الاقصی دیده می‌شود، با مورد خطاب قرار دادن حساب کاربری خامنه‌ای نوشت: «شنیده‌ام به خامنه‌ای در روز تولدش خوش گذشته است.»
اشاره مارکو روبیو به روز ۱۹ آوریل ۱۹۳۹ است که به عنوان روز تولد رهبر جمهوری اسلامی براساس تقویم میلادی اعلام شده است.
اما در تقویم شمسی، روز تولد او ۲۹ فرودین ۱۳۱۸ است. حمله‌های منتسب به اسرائیل در روز جمعه ۳۱ فروردین انجام شده است.
البته تاریخ تولد خامنه‌ای در شناسنامه‌اش ۲۴ تیر ۱۳۱۸ ثبت شده است. اما خود او تاریخ تولد را ۲۹ فروردین در مشهد اعلام کرده است.

هشدار شرکت امنیت دریانوردی به کشتی‌ها در خلیج فارس
شرکت امنیت دریانوردی بریتانیایی امبری به کشتی‌ها در خلیج فارس و غرب اقیانوس هند توصیه کرد باتوجه به افزایش فعالیت پهپادها در منطقه هشیار باشند.
این شرکت می‌گوید اطلاعات دریافتی حاکی از «حمله اسرائیل» به ایران است.

بهای نفت سه دلار افزایش یافت

بهای نفت روز جمعه و در واکنش به انفجارها در اصفهان و احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه ۳ دلار افزایش یافت. بهای هر بشکه نفت برنت با حدود چهار درصد افزایش به ۹۰ دلار و ۵۴ سنت رسید.

شاخص سهام نیکی ژاپن هزار واحد سقوط کرد
شاخص سهام نیکی ژاپن در واکنش به تشدید تنش‌ها در منطقه بیش از هزار واحد سقوط کرد. این بیشترین میزان سقوط از فوریه ۲۰۲۱ و اوج همه‌گیری کرونا به‌شمار می‌رود.

فرمانده کل ارتش: به چند شیء پرنده تیراندازی کردیم
همزمان با اظهارنظر برخی تحلیلگران درباره کوچک‌نمایی دلایل انفجارهای بامداد جمعه در اصفهان با هدف پرهیز از لزوم واکنش به اسرائیل باتوجه به تهدید‌های قبلی مقامات جمهوری اسلامی، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش درباره منشاء صدای انفجارها به دفاع پرس گفت: «چند شیء‌ پرنده بود که به آنها تیراندازی کردیم.»

شش ساعت پس از انفجارها در اصفهان؛ تهران هنوز انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه نرفته است
با گذشت بیش از شش ساعت از انتشار خبر شنیده شدن صدای دست‌کم سه انفجاردر اصفهان، مقامات جمهوری اسلامی بر خلاف رویه معمول هنوز انگشت اتهام را به سوی اسرائیل و آمریکا نشانه نرفته‌اند.
درحالی که اغلب گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای این حمله را به اسرائیل منتسب کرده است، مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند دفاع هوایی چند ریزپرنده را هدف قرار داده و هنوز منشا آن را نمی‌دانند.
اسرائیل نیز معمولا به گزارش‌هایی که در آنها به انجام حمله‌هایی در ایران یا علیه مواضع جمهوری اسلامی خارج از ایران متهم می‌شود، واکنش نشان نمی‌دهد.
تهران پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر اسرائیل به حمله‌های موشکی و پهپادی یکشنبه صبح واکنش نشان دهد، به سرعت و قاطعانه به آن پاسخ خواهد داد.

رویترز: جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای واکنش فوری به اسرائیل ندارد
رویترز به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی گزارش داد که تهران برنامه‌ای برای واکنش فوری علیه اسرائیل ندارد. به گفته این مقام که نام او اعلام نشده است، گزارشی از یک نفوذ با منبع خارجی دریافت شده اما هنوز حمله خارجی تایید نشده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر تهدید کرده بودند که به حمله احتمالی اسرائیل به شدت و فورا پاسخ می‌دهند. رسانه‌ها این حمله را به اسرائیل منتسب کرده‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی هنوز انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه نرفته‌اند.
اما جریان رسانه‌ای حاکم در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی و برخی رسانه‌های خارجی نزدیک به مواضع تهران در حال حاضر در مسیر کوچک‌نمایی دلایل انفجارهای بامداد جمعه در اصفهان حرکت می‌کند. 

عمان «حمله اسرائیل به ایران» را محکوم کرد
وزارت خارجه عمان که نقش میانجی بین جمهوری اسلامی و غرب را دارد در بیانیه‌ای «حمله اسرائیل به اصفهان» را محکوم کرد. این بیانیه حمله‌های نظامی مکرر اسرائیل در منطقه را نیز محکوم کرده است.
این درحالی است که هنوز مقامات جمهوری اسلامی اسرائیل را به انجام این حمله متهم نکرده‌اند.
اسرائیل نیز مسئولیت حمله را نپذیرفته است.

گروه ۷ خواستار تنش‌زدایی در خاورمیانه شد
وزرای خارجه گروه ۷ که در حال حاضر در ایتالیا تشکیل جلسه داده‌اند خواستار کاهش تنش‌ها شدند. خبرگزاری نووستی از کاپری گزارش داد که گروه ۷ خواستار تنش‌زدایی کامل در خاورمیانه است.

اورشلیم پست: اسرائیل با هدف قرار دادن مکانی نزدیک سایت هسته‌ای به جمهوری اسلامی پیام فرستاد
اورشلیم‌پست به نقل از منابع خود گزارش داد که هدف قرار گرفتن مکانی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای در اصفهان، پیامی از سوی اسرائیل به تهران با این مضمون است که ما توانایی هدف گرفتن اهداف مورد نظر در خاک ایران را داریم. این روزنامه اسرائیلی انفجارهای صبح جمعه در اصفهان را پیامی شفاف به ایران توصیف کرد.

اورشلیم‌پست: موشک‌های دوربرد از هواپیما شلیک شد
اورشلیم پست نوشت که در حمله‌های صبح جمعه از موشک‌های دوربرد استفاده شده است که از هواپیما شلیک شدند. هدف از این اقدام دور زدن رادارها عنوان شده است.
پیش‌تر برخی رسانه‌های آمریکایی نیز به برخور موشک به مکانی در ایران اشاره کرده بودند.
اما مقامات جمهوری اسلامی هنوز حمله از خارج را تایید نکرده‌اند و صدای انفجارها را ناشی از «عملکرد سامانه دفاع هوایی» توصیف کرده‌اند.

نخست‌وزیر بریتانیا از نسبت دادن انفجارهای اصفهان به حمله اسرائیل پرهیز کرد
ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا از اینکه انفجارهای صبح جمعه در اصفهان را به حمله اسرائیل نسبت دهد پرهیز کرد. به گزارش رویترز، او گفت که این یک موقعیت در حال بررسی است و تا زمانی که جزئیات تایید نشود، گزارش‌ها در حد گمانه‌زنی است. او تاکید کرد تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست. مقامات جمهوری اسلامی هم از نسبت دادن این انفجارها به اسرائیل خودداری کرده‌اند. اسرائیل هم مسئولیت آن را نپذیرفته است.

نورنیوز: هیچگونه هجوم خارجی به کشور صورت نگرفت

نورنیوز به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مدعی شد که هیچ‌گونه هجوم خارجی به ایران صورت نگرفته است.
گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و اظهارات برخی مقامات آمریکایی حاکی از حمله منتسب به اسرائیل به جمهوری اسلامی است.
اما مقامات جمهوری اسلامی از نسبت دادن این حمله به اسرائیل خودداری کرده و تاکید دارند که به ریزپرنده تیراندازی کرده‌اند.
آنها پیش‌تر تهدید کرده بودند که در صورت حمله اسرائیل واکنش فوری و شدید نشان می‌دهند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع اطلاعاتی منطقه: حملات مستقیم اسرائیل و ایران «پایان یافته است»

یک منبع اطلاعاتی منطقه خاورمیانه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که حملات مستقیم دو کشور اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر «پایان یافته است».

این منبع مطلع از رویکرد جمهوری اسلامی درباره واکنش احتمالی به حمله صبح جمعه در خاک ایران که براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و به گفته یک مقام آمریکایی اسرائیل عامل آن بوده است، به‌شرط ناشناس ماندن با سی‌ان‌ان گفت وگو کرده است. 

این منبع گفت که براساس اطلاعات او، قرار نیست جمهوری اسلامی به این حملات پاسخ دهد، اما دلیلی برای این موضوع ارائه نکرد.

روسیه:  درحال «بررسی» جزئیات حمله به ایرانیم، اما طرف‌ها «خویشتن‌داری» کنند

درپی حمله صبح جمعه در خاک ایران که به اسرائیل منتسب شده است، روسیه خواستار «خویشتن‌داری» شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه در نشستی تلفنی با خبرنگاران گفت که روسیه درحال «بررسی» جزئیات این حمله است و هرگونه اظهار نظر، تا زمانی که ماهیت حمله مشخص نشود، خام و شتابزده خواهد بود.

اما پسکوف افزود: «در هر صورت، هرچه که باشد، ما همچنان خواستار خویشتنداری طرف‌هاییم و امتناع از اقداماتی که ممکن است به تشدید بیشتر تنش در چنین منطقه پر از مشکلاتی منجر شود.»

این سخنان درحالی است که به گفته بسیاری تحلیلگران، روسیه متحد استراتژیک ایران محسوب می‌شود و دو کشور شراکت نزدیک دارند. 

روسیه در طول تهاجم خود به اوکراین به تسلیحات ایرانی متکی بوده و اغلب شهرهای اوکراین را با پهپادهای شاهد ساخت ایران هدف قرار داده است. مسکو هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند و در عین حال، به‌منظور سرمایه‌گذاری و تجارت، امکان‌هایی را برای تهران فراهم کرده است.

آنتونی بلینکن: ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی دخیل نبوده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر انجام حملات انتقام‌جویانه اسرائیل به خاک ایران، گفت که نمی‌تواند درباره این موضوع صحبت کند و فقط تاکید می‌کند ایالات متحده «در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نداشته است».

بلینکن در کنفرانس خبری پس از نشست وزیران خارجه کشورهای گروه هفت در جزیره کاپری ایتالیا گفت: «من قرار نیست در مورد این رویدادهای گزارش شده صحبت کنم... تنها چیزی که می‌توانم  به سهم خود و از طرف همه اعضای گروه هفت بگویم، این است که تمرکز ما بر تنش‌زدایی است.»

وزرای خارجه کشورهای گروه هفت پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای خواستار تنش‌زدایی کامل در خاورمیانه شده بودند.