پایگاه نیروهای حشدالشعبی عراق هدف حمله هوایی قرار گرفت

هنوز هیچ گروه یا کشوری مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هم اعلام کرد که در این اتفاق دخالتی نداشته است

نیروهای حشد‌الشعبی عراق اعلام کردند که اواخر روز جمعه در پست فرماندهی پایگاه نظامی کالسو، در۵۰ کیلومتری جنوب بغداد، انفجار مهیبی رخ داده است.

به گزارش رویترز، دو منبع امنیتی گفتند که این انفجار درپی یک حمله هوایی بوده است. دو منبع دیگر نیز گفتند که یک نفر از جنگجویان این گروه کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

این دو منبع امنیتی تاکید کردند که مشخص نیست چه کسی مسئول این حمله هوایی بوده است. در عین حال، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هم اعلام کرد که در این اتفاق هیچ دخالتی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که رسانه‌های عراقی از «پرواز ده‌ها هواپیمای آمریکایی» بر فراز بغداد، بابل و کربلا خبر دادند، سنتکام در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «مطلعیم که گزارش‌هایی مبنی بر اجرای عملیات هوایی نیروهای آمریکایی در عراق منتشر شده است. این گزارش صحت ندارد و ایالات متحده امروز هیچ حمله هوایی به عراق نکرده است.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم روز شنبه یکم اردیبهشت تصویرهایی از لحظه «حمله موشکی» به پایگاه کالسو در شمال بابل را منتشر کردند. این پایگاه محل استقرار نیروهای حشدالشعبی عراق است. 

العربیه هم طی خبری اختصاصی نوشت که کالسو پایگاه نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و «هدف ۵ موشک قرار گرفته است».

به گزارش رسانه‌های عراقی،‌ ابوفدک المحداوی، رئیس ستاد کل حشدالشعبی، یک ساعت پس از این حمله از آن پایگاه بازدید کرده است.

حشدالشعبی در آغاز گروهی از نیروهای مسلح بود که بسیاری از آنان به رژیم ایران نزدیک بودند، اما پس از آن مقامات عراقی این گروه را نیروی امنیتی رسمی معرفی کردند.

حمله به حشدالشعبی در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل روز جمعه، چند روز پس از حمله جمهوری اسلامی،‌ با رگبار پهپادها و موشک‌ها به خاک ایران حمله کرد.

گروه‌های شبه‌نظامی عراق به سپاه قدس وابسته‌اند. این گروه در ژوئن ۲۰۱۴، درپی فتوای جهاد آیت‌الله علی سیستانی در حمایت از نیروهای عراقی، برای مبارزه با داعش شکل گرفت. آن‌ها از گروه‌های مسلح شیعه‌ عضوگیری کردند که پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین با نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند.

در سال ۲۰۱۶، قانونی تصویب شد که به‌موجب آن حشدالشعبی با نیروهای امنیتی عادی عراق ادغام شدند و درنهایت، با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا داعش را شکست دادند. در جریان این جنگ، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، گروه‌های مسلح جدیدی ایجاد کرد و آن‌ها را آموزش داد.

در حال حاضر، برآورد می‌شود حشدالشعبی ده‌ها گروه و بیش از ۱۶۰ هزار عضو داشته باشد، هرچند هیچ‌ مقام یا گروهی تعداد رسمی نیروها را منتشر نکرده است.

بیشتر از جهان