حمله هوایی ارتش اسرائیل به رفح هم‌زمان با ادامه تظاهرات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو

در حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه، ۱۸ فلسطینی از جمله ۱۴ کودک کشته شدند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) به نقل از مقام‌های بهداشتی فلسطین اعلام کرد که حملات اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، ۱۸ قربانی به جا گذاشته است که ۱۴ تن از آن‌ها کودک بوده‌اند.

اسرائیل در حالی رفح را روزانه هدف حملات هوایی قرار می‌دهد که بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری ساکن نقاط دیگر غزه به این منطقه پناه برده‌اند.

به گفته مسئولان بیمارستان کویتی که روز یکشنبه اجساد کشته‌شدگان این حملات را تحویل گرفت، اولین حمله اسرائیل جان یک مرد، همسرش و فرزند سه ساله آن‌ها را گرفت. به گفته پزشکان بیمارستان، این زن باردار بود و پزشکان موفق شدند نوزادش را نجات دهند. در حمله دوم، ۱۳ کودک و دو زن که همگی از یک خانواده بودند، کشته شدند. در حمله هوایی شنبه شب در رفح نیز ۹ تن از جمله شش کودک جان باختند.

بر اساس گزارش مقام‌های بهداشتی فلسطین، در جنگ اسرائیل و حماس تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی کشته شده‌اند، دو شهر بزرگ غزه ویران شده و خرابی‌های بسیاری در سراسر آن منطقه به بار آمده است. به گفته کارشناسان، حدود ۸۰ درصد از جمعیت غزه هم که خانه‌هایشان را رها کرده و به بخش‌های منطقه محاصره‌شده ساحلی گریخته‌اند، در معرض قحطی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگ غزه که از هفتم اکتبر و پس از حمله شبه‌نظامیان مسلح حماس به اسرائیل آغاز شد، اکنون به ماه هفتم رسیده است. این تنش‌ها باعث ناآرامی‌های منطقه‌ای شده و اسرائیل و ایالات متحده را در برابر جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن در سراسر خاورمیانه قرار داده است. تنش‌ها در کرانه باختری تحت تصرف اسرائیل نیز افزایش یافته است. ارتش اسرائيل اعلام کرد که سربازانش عملیات دو فلسطینی را که با چاقو و اسلحه به یک ایست‌بازرسی در نزدیکی شهر الخلیل حمله کردند، خنثی کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که این مهاجمان کشته شده‌اند یا خیر اما اعلام شده که هیچ نیروی اسرائیلی زخمی نشده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی از زمان آغاز جنگ در غزه، دست‌کم  ۴۶۹ فلسطینی را در کرانه باختری کشته‌اند.

اسرائیل نیز می‌گوید که در حمله هفتم اکتبر حماس حدود یک هزار و ۲۰۰ اسرائيلی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته و حدود ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شده‌اند و شبه‌نظامیان هنوز حدود ۱۰۰ گروگان زنده در اختیار دارند و پیکر بیش از ۳۰ تن از گروگان‌های کشته‌شده را تحویل نداده‌اند.

بنیامین نتانیاهو متعهد شده که حماس را از بین ببرد و می‌گوید برای مقابله کامل با این گروه، حمله به رفح الزامی است.

جنگ اسرائيل در غزه در حالی ادامه می‌یابد که مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه بسته کمکی ۲۶ میلیارد دلاری تصویب کرد که حدود ۹ میلیارد دلار آن کمک بشردوستانه برای غزه بود. این لایحه برای اجرایی شدن باید در مجلس سنا هم به تصویب برسد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، در واکنش به تصویب بسته کمکی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «کنگره ایالات متحده با اکثریت قاطع لایحه کمکی را تصویب کرد که نشان‌دهنده حمایت قوی دو حزب آمریکا از اسرائيل و دفاع از تمدن غربی است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز شنبه در شبکه اجتماعی ایکس درباره این موضوع نوشت: «امروز، اعضای هر دو حزب در مجلس نمایندگان با تصویب قوانینی که به فوریت موردنیاز است، به پیشبرد منافع امنیت ملی ما رای دادند؛ آنچه حمایت اساسی از اسرائیل و اوکراین است و به کسانی که تحت تاثیر درگیری‌ها و بلایا در سراسر جهان قرار گرفته‌اند، کمک ارائه می‌دهد. من از مجلس سنا می خواهم که این بسته را سریع روی میز من بفرستد.»

هم‌زمان با این تحولات، هزاران معترض اسرائیلی بار دیگر به خیابان‌ آمدند و خواستار برگزاری انتخابات جدید برای جایگزینی بنیامین نتانیاهو و توافق با حماس برای آزادی گروگان‌ها شدند. این در حالی است که در دو هفته گذشته، گردهمایی و تظاهرات مخالفان دولت ائتلافی اسرائیل به دلیل نگرانی‌های امنیتی از حمله احتمالی جمهوری اسلامی به صورت محدود برگزار شده بود.

خانواده‌های گروگان‌ها و مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل دولت ائتلافی و کابینه جنگ را به ناتوانی در بازگرداندن شهروندان ربوده‌شده و بی‌توجهی به سرنوشت آن‌ها متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان