بلومبرگ: همه شاخه فرماندهی سپاه در سوریه در حمله دمشق کشته شدند

بلومبرگ می‌گوید، به نظر نمی‌رسد بشار اسد از رخنه امنیتی مطلع نبوده باشد و فرماندهان سپاه گمان می‌کردند «کنسولگری» در خیابان محل زندگی دو برادر رئیس‌جمهوری سوریه «امن‌ترین» مکان دمشق است

تصاویری از پس از حمله در دمشق و خامنه‌ای

بلومبرگ گزارش داد که در جریان حمله اخیر در دمشق به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که «کنسولگری جمهوری اسلامی» عنوان شده، همه شاخه فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه کشته شدند. این گزارش به احتمال باخبر بودن بشار اسد از برخی نفوذ‌های امنیتی منجر به کشته شدن فرماندهان سپاه و در ارتباط بودن برخی عوامل حزب‌الله لبنان با اطلاعات سوریه نیز اشاره می‌کند.

به گزارش تلویزیون بلومبرگ، در این حمله همه شاخه فرماندهی سپاه پاسداران که مسئولیت فعالیت‌ها در سوریه و لبنان را بر عهده داشتند، کشته شدند. افراد کشته شده در فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در منطقه نقش مهمی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلومبرگ می‌گوید که محمدرضا زاهدی و محمدهادی رحیمی و دیگر افسرانی که در این حمله کشته شدند اطمینان داشتند که ساختمان مجاوز سفارت جمهوری اسلامی در سوریه که تابلوی «کنسولی جمهوری اسلامی ایران» روی آن درج شده است «امن‌ترین» مکان در سوریه است و اسرائیل جرات نمی‌کند به آن حمله کند.

جمهوری اسلامی این حمله را به اسرائیل نسبت داده است اما اسرائیل به طور کلی درباره چنین اتهاماتی اظهارنظر نمی‌کند و آنها را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

بلومبرگ می‌گوید، قرار بود قبل از حمله محل اقامت سفیر و بخش کنسولی به آپارتمان جدیدی در همان خیابان منتقل شود. در این خیابان دو برادر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز زندگی می‌کنند.

اما مدت کوتاهی قبل از این حمله، مقامات عالی‌رتبه سپاه در سوریه در طبقه دوم ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ملاقات کردند و تصمیم گرفتند بمانند.

در ادامه این گزارش به کشته شدن دست‌کم ۱۸ فرمانده عالی‌رتبه سپاه در بازه زمانی کوتاه اشاره شده است که به‌نظر می‌رسد اسرائیل در آنها نقش داشته است.

بلومبرگ می‌گوید که پس از کشته شدن رضی موسوی در سوریه در دسامبر ۲۰۲۳، تحقیقات مشترکی بین جمهوری اسلامی و وریه آغاز شد تا احتمال نفوذ امنیتی بررسی شود. در مقطعی هم جمهوری اسلامی به دنبال نگرانی درباره دخالت اطلاعات سوریه، تحقیقات مستقلی را با حزب‌الله انجام داد.

تحقیقات نشان داد که رخنه امنیتی که به کشته شدن فرماندهان منجر شد با پوشش سیاسی و امنیتی انجام شد است که به نظر نمی‌رسد بشار اسد از آنها مطلع نباشد.

یکی از نظریه‌ها این است که احتمالا عوامل کشته شده حزب‌الله در سوریه با اطلاعات سوریه در ارتباط بودند و کشته شدن آنها از طریق جاسوسی و با ابزار پیشرفته انجام شده است.

بیشتر از جهان