حمله ارتش اسرائیل به شمال غزه؛ عربستان سعودی برای آتش‌بس تلاش می‌کند

دانشجویان حامی فلسطینیان در دانشگاه‌های نیویورک، ام‌ای‌تی، تافتس و کالج امرسون تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل (چهارم اردیبهشت) گزارش داد که اسرائیل شمال غزه را در طول شب مورد یکی از شدیدترین عملیات گلوله‌باران‌ در هفته‌های اخیر قرار داد؛ بمبارانی که باعث وحشت ساکنان و ایجاد تخریب گسترده در منطقه‌ای شد که ارتش اسرائیل پیشتر نیروهایش را از آن خارج کرده بود.

ساکنان این منطقه و رسانه‌های حماس اعلام کردند که تانک‌های ارتش اسرائیل، تهاجم جدیدی به شرق بیت حانون در لبه شمالی نوار غزه انجام دادند، اگرچه به داخل شهر نفوذ نکردند. به گفته آنها، برخی مدارس که ساکنان آواره در آن پناه گرفته بودند نیز مورد حمله واقع شدند.

منابع خبری گزارش دادند که گلوله‌باران در شرق بیت حانون و جبلیه شدید بود و صبح روز سه‌شنبه در مناطقی مانند زیتون، یکی از قدیمی‌ترین حومه‌های شهر غزه ادامه یافت. در غرب بیت حانون در بیت لاهیه نیز پزشکان و رسانه‌های حماس گفتند که حملاتی به یک مسجد انجام گرفته که در نتیجه آن، چندین نفر زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در طول شبانه‌روز گذشته، جت‌های جنگنده نیروی هوایی حدود ۲۵ هدف را در سراسر نوار غزه، از جمله زیرساخت‌های نظامی، پست‌های دیده‌بانی و ایستگاه‌های پرتاب مورد هدف قرار دادند.»

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه حملات اخیر به غزه را محکوم کرد و گفت که این حملات عمدتا جان زنان و کودکان را گرفته است. او همچنین هشدار به اسرائیل تکرار کرد که حمله برنامه‌ریزی شده‌اش به رفح را دنبال نکند زیرا می‌تواند منجر به «جنایت وحشیانه بیشتر» شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل مدعی است که شهر رفح، در مرز مصر و جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی آواره در آن پناه گرفته‌اند، آخرین سنگر چندین گردان حماس است.

بمباران مجدد شمال غزه تقریبا چهار ماه پس از آن صورت گرفت که ارتش اسرائیل اعلام کرد حماس دیگر کنترل آن مناطق را در اختیار ندارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های اسرائیل که نام آنها را فاش نکرده است، مدعی شد که هنوز چهار تا پنج هزار عضو مسلح حماس در نوار غزه باقی مانده‌اند اما اغلب گردان‌های حماس از هم پاشیده یا تضعیف شده‌اند. برخی مقام‌های آمریکایی نیز به این روزنامه گفتند که نابودی کامل حماس از طریق اقدام نظامی ممکن نیست.

اسرائیل در حالی گلوله‌باران به مناطق مختلف غزه را ادامه می‌دهد که تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس شکست خورده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه در گفتگو با العربیه اظهار کرد که ریاض برای آتش‌بس در غزه و ورود کمک‌های بیشتر به این منطقه در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه حماس، فشار می‌آورد.

او که در حاشیه نشست امنیتی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در لوکزامبورگ این اظهارات را مطرح کرد، افزود که چندین کشور در اتحادیه اروپا مذاکراتی در مورد به رسمیت شناختن کشور فلسطین داشته‌اند که گامی مثبت در جهت دستیابی به صلح در منطقه است.

روز دوشنبه نیز متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که حماس خواسته‌هایش را در مذاکرات تبادل گروگان‌ها و زندانیان با اسرائیل که از طریق میانجی‌های مصری و قطری انجام می‌شود، تغییر داده است. او تاکید کرد که آمریکا به تلاش برای توافقی که به آزادی گروگان‌های در اختیار حماس و وقفه در جنگ غزه منجر می‌شود، ادامه خواهد داد.

همزمان با ادامه جنگ غزه، اعتراض به این موضوع از سوی دانشجویان آمریکایی شدت گرفته است. به گزارش رسانه‌های ایالات متحده، دامنه کارزار اشغال دانشگاه‌ها در آمریکا که تاکنون به دانشگاه کلمبیا محدود بود، از این مرکز فراتر رفت. دانشجویان حامی فلسطینیان، خیمه‌هایشان را در دانشگاه نیویورک، ام‌ای‌تی، تافتس و کالج (دانشسرای) امرسون برپا کردند.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در تاریخ هفتم اکتبر، دانشجویان مخالف اسرائیل بارها علیه جنگ در غزه و سیاست جو بایدن در حمایت از دولت اسرائیل تجمع برگزار کرده‌اند. 

بیشتر از جهان