کنسرت رایگان مدونا؛ از ثبت یک رکورد تاریخی تا کمک به اقتصاد برزیل

بزرگ‌ترین کنسرت مدونا ساحل کوپاکابانای ریودوژانیرو را به یک پیست رقص عظیم برای ۱.۶ میلیون نفر تبدیل کرد

مدونا، ستاره موسیقی پاپ‌ــ Nicholas Hunt / AFP

مدونا شنبه شب با برگزاری یک کنسرت رایگان در ساحل کوپاکابانای شهر ریودوژانیرو برزیل این منطقه را به یک پیست رقص عظیم برای تعداد زیادی از طرفدارانش تبدیل کرد.

به گزارش نیویورک پست، اجرای مدونا در کوپاکابانا آخرین نمایش از تور سلبریشن (Celebration) این ستاره موسیقی پاپ بود که از ماه اکتبر در لندن آغاز شد و در ایستگاه آخر به برزیل رسید.

این خواننده مطرح در کنسرت رایگان برای طرفدارانش، بسیاری از ترانه‌های قدیمی و خاطره‌انگیزش را اجرا کرد، هرچند مثل همیشه در پوشش و اجرا نوآور بود.

مدونا برای اجرای آهنگ «مثل یک نیایشگر» (Like A Prayer) شنل سیاهی پوشید و از شمایل مذهبی استفاده کرد و هنگام اجرای ترانه «زنده برای روایت» (Live to Tell)، عکس‌هایی سیاه و سفید افرادی که در اثر بیماری ایدز جانشان را از دست دادند، به نمایش گذاشت و به آن‌ها ادای احترام کرد.

این ستاره ۶۵ ساله خطاب به جمعیت زیادی از طرفدارانش که برای دیدن او به ساحل کوپاکابانا رفته بودند، گفت: «اینجا ما در زیباترین جای دنیاییم.» او با اشاره به منظره اقیانوس، کوه‌ها و مجسمه بزرگ مسیح مشرف به شهر، افزود: «این مکان جادویی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان گردشگری ریو سیتی هال گزارش داد که حدود ۱.۶ میلیون نفر در کنسرت رایگان مدونا شرکت کردند؛ بیش از ۱۰ برابر رکورد حضور ۱۳۰ هزار طرفدار مدونا در پارک دو اسکو پاریس در سال ۱۹۸۷.

وب‌سایت رسمی مدونا نیز این نمایش را «بزرگ‌ترین اجرا در طول چهار دهه زندگی حرفه‌ای» او توصیف کرد.

ساحل کوپاکابانا و شهر ریودوژانیرو از هفته‌ها قبل از اجرای کنسرت مدونا در تدارک برگزاری این کنسرت عظیم بودند. ساکنان منطقه برای استقبال از این ستاره موسیقی پاپ تدارک‌هایی دیده و پرچم‌هایی با نام و تصویر مدونا از بالکن‌ها آویزان کرده بودند و طرفداران مدونا از مناطق دور و نزدیک هم خود را به محل برگزاری کنسرت رسانده و با به تن کردن تی‌شرت‌هایی با تصویر مدونا، نشان می‌دادند که برای حضور در کنسرت‌ او آماده‌اند.

۱۸ ستون بزرگ برای تجهیزات صوتی در امتداد ساحل در نظر گرفته شد تا اطمینان حاصل شود همه شرکت‌کنندگان می‌توانند آهنگ‌ها را به‌خوبی بشنوند. بسیاری نیز از بالکن‌های خانه و هتل‌ها یا در قایق‌های تفریحی به تماشای این اجرای تاریخی نشستند.

مقام‌های محلی در ماه آوریل گزارشی تهیه کردند که در آن تخمین زده شد کنسرت رایگان مدونا در ریودوژانیرو می‌تواند ۵۷ میلیون دلار به اقتصاد محلی تزریق و ظرفیت هتل‌ها در کوپاکابانا را تکمیل کند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، خانه‌های اجاره‌ای نیز این آخرهفته همگی محل سکونت طرفداران مدونا از سراسر برزیل و حتی آرژانتین و فرانسه بودند که برای شرکت در کنسرت او راهی ریو شده بودند.

در عین حال اعلام شد که فرودگاه بین‌المللی ریودوژانیرو طی روزهای اول تا ششم مه، به ۱۷۰ پرواز اضافی از ۲۷ مقصد خدمات‌رسانی انجام داده است. مقام‌های محلی گفتند که سازماندهی این رویداد بزرگ شبیه مراسم شب سال نو بوده است؛ زمانی که میلیون‌ها نفر در کوپاکابانا برای نمایش آتش‌بازی دور هم جمع می‌شوند.

برای پرهیز از مشکلاتی مانند دزدی یا انواع جرائم دیگر، طرح امنیتی ایالت ریو شامل حضور سه هزار و ۲۰۰ مامور نظامی و یک هزار و ۵۰۰ غیرنظامی اجرا شد. نیروی دریایی برزیل نیز کشتی‌هایی را که می‌خواستند خود را به منطقه اجرای کنسرت برسانند، بازرسی کردند.

پیش از این نیز کنسرت‌های بزرگ دیگری در ساحل کوپاکابانا برگزار شده است. از جمله نمایش سال نو در سال ۱۹۹۴ با اجرای راد استوارت که بیش از چهار میلیون طرفدار را آنجا کشاند و بر اساس رکوردهای جهانی گینس، بزرگ‌ترین کنسرت راک رایگان در تاریخ بود. هرچند برخی می‌گویند بسیاری از آن تماشاگران برای تماشای آتش‌بازی آمده بودند و بنابراین مقایسه مناسب‌تر می‌تواند با اجرای رولینگ استونز در سال ۲۰۰۶ انجام شود که ۱.۲ میلیون نفر را به ساحل کوپاکابانا آورد.

بیشتر از موسیقی