نوازندگان جوان افغانستان در بریتانیا کنسرت برگزار می‌کنند

افغانستان تحت سلطه طالبان تنها کشور دنیا است که در آن موسیقی و آوازخوانی کاملا ممنوع شده است

۵۸ نوازنده جوان این انستیتو به تمرین و آموزش‌ مشغول‌اند-PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

وزارت کشور بریتانیا در تصمیم رد درخواست ویزای اعضای ارکستر جوانان افغان تجدیدنظر کرد و برای آنها ویزا صادر کرد.  

رد درخواست ویزای ارکستر جوانان موسسه ملی موسیقی افغانستان برای شرکت در تور موسیقی «شکستن سکوت»(Breaking the Silence) در بریتانیا با انتقادهای بسیار مواجه شد.  

دیانا جانسون، نماینده پارلمان بریتانیا، در شبکه اکس نوشت: «خبر عالی. خوشحالم که وزارت کشور کار درست را انجام داده است. از همه کسانی که سبب این اتفاق شدند متشکرم.» 

گروه متشکل از ۴۷ نوازنده، ۱۴ تا ۲۲ساله، موسسه ملی موسیقی افغانستان، که در تبعید در پرتغال به‌سر می‌برند، برای اجرا در تالار ملکه الیزابت لندن چند ماه تمرین کرده‌اند.  

قرار است این نوازندگان برای اجرای کنسرت در بیرمنگام، منچستر و لیورپول هم شرکت کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر احمد سرمست، مسئول موسسه ملی موسیقی افغانستان به «گاردین» گفت که اعضای این ارکستر پس از فروپاشی حکومت افغانستان در سوئیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورها آزادانه کنسرت اجرا کرده‌اند.  

اعضای این موسسه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو هم کنسرت اجرا کرده بودند. 

سرمست در واکنش به رد درخواست ویزای اعضای ارکستر جوانان این موسسه، این تصمیم را «دلخراش» توصیف کرد.  

او گفت که وزارت کشور بریتانیا ابتدا به آنها گفته بود که اطلاعات درمورد وضعیت دانشجویان مبهم است و به همین دلیل برای صدور ویزا قانع نشده است.  

سرمست گفت که با فروپاشی حکومت افغانستان  اعضای این موسسه پس از خروج از افغانستان در پرتغال به سر می‌برند و در مدارس موسیقی این کشور تحصیل می‌کنند. 

این موسسه تاکید دارد که با ادامه فعالیت خود اجازه نمی‌دهد موسیقی این کشور فراموش شود و قصد دارد مشعل موسیقی را زنده‌ نگه‌دارد.   

احمد سرمست در افغانستان متولد شده است. او در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در شوروی سابق تحصیل کرد و در دوران جنگ‌های داخلی و ممنوعیت اجرای موسیقی به استرالیا پناهنده شد.   

سرمست موسسه ملی موسیقی افغانستان را در سال ۲۰۱۰ در کابل راه‌اندازی کرد. این موسسه امکان آموزش صدها دختر و پسر افغان را فراهم کرد، اما روی ‌کارآمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ باعث شد که فعالیت این موسسه در افغانستان متوقف شود.   

اما سرمست زمینه خروج ده‌ها تن از اعضای این موسسه را از افغانستان فراهم کرد و امکان زندگی آن‌ها را در پرتغال ایجاد کرد. این موسسه در پرتغال دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و در چند کشور موسیقی اجرا کرد.  

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیش‌تر تعدادی از آلات‌ موسیقی را در استان هرات آتش زد و نواختن و شنیدن موسیقی را در اسلام «حرام» اعلام کرد و تاکید کرد با کسانی‌ که آلات موسیقی بفروشند برخورد می‌کند.   

موسیقی در سایر کشورهای اسلامی ممنوع نیست و افغانستان تنها کشور دنیا است که در آن موسیقی و آوازخوانی کاملا ممنوع شده است.  

سازندگان آلات موسیقی از ترس این گروه محصولاتشان را پنهان کرده‌اند و نوازندگان، آوازخوانان و اعضای گروه‌های موسیقی دیگر فعالیتی ندارند و بسیاری از آنان افغانستان را ترک کرده‌ یا مخفی شده‌اند، و از نظر اقتصادی وضعیت دشواری دارند.   

تعداد زیادی از اهالی موسیقی هم از ترس طالبان و بیکاری کشور را ترک کرده‌اند و آوازخوانان و نوازندگانی هم که در افغانستان حضور دارند در «دشوارترین» وضعیت اقتصادی ممکن زندگی می‌کنند.  

طالبان در نخستین ماه‌های حکومت خود رسانه‌ها را وادار کردند موسیقی را از برنامه‌ها حذف کنند. این گروه در دوره نخست حاکمیت در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز موسیقی را ممنوع کرده بودند، اما در پی حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۰۱ و سرنگونی طالبان فصل تازه‌ای برای رشد هنر موسیقی در افغانستان آغاز شد. هنرمندان این عرصه و دوستداران موسیقی تصور نمی‌کردند ۲۰ سال بعد طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شوند و دوباره موسیقی را کاملا ممنوع کنند.   

بیشتر از موسیقی