آمریکا، بریتانیا و بیشتر کشورهای اروپایی مراسم تحلیف پوتین را تحریم کردند

روسیه یکی از کشورهای جهان با کمترین سطح آزادی‌‌های سیاسی است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنرانی سالانه در مسکو‌ــ Gavriil GRIGOROV / AFP

ایالات متحده و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کردند که برای مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین در روز سه‌شنبه ۷ مه، نماینده نمی‌فرستند.

به گزارش الجزیره، بر اساس انتخابات مارس ۲۰۲۴ که به گفته منتقدان فاقد مشروعیت دموکراتیک بود، پوتین ۷۱ ساله برای پنجمین بار رئیس‌جمهوری روسیه شد. او ادعا می‌کند که در آن انتخابات، ۸۷.۲۸ درصد آرا کسب کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «ما در مراسم تحلیف پوتین نماینده‌ نخواهیم داشت. هرچند او همچنان رئیس‌جمهوری روسیه است، ما آن انتخابات را آزاد و عادلانه نمی‌دانیم.»

بریتانیا و کانادا هم اعلام کردند که به مراسم تحلیف پوتین نماینده‌ نمی‌فرستند. سخنگوی اتحادیه اروپا نیز به خبرگزاری رویترز گفت که با توجه به موضع بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نماینده این نهاد در روسیه در مراسم تحلیف شرکت نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه کشور بالتیک شامل استونی، لتونی و لیتوانی هم که سفرایشان را از مسکو فراخوانده‌اند، حضور در مراسم تحلیف را رد کردند.

انتظار می‌رود نماینده جمهوری چک نیز در این مراسم غایب باشد. وزارت خارجه آلمان هم اعلام کرده است نماینده آن کشور در این مراسم شرکت نخواهد کرد.

در شرایطی که بسیاری از کشورها این مراسم را تحریم کرده‌اند، یکی از دستیاران ولادیمیر پوتین می‌گوید روسای تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در مسکو از جمله «کشورهای غیردوست» برای شرکت در مراسم تحلیف دعوت شده‌اند. این مراسم قرار است مستقیم از تلویزیون روسیه پخش شود.

پوتین پس از آنکه با تشریفات خاصی به کاخ بزرگ کرملین رسید، سوگند ریاست‌جمهوری یاد می‌کند و سخنرانی کوتاهی ایراد خواهد کرد.

این مراسم در حالی برگزار می‌شود که روسیه از دو سال پیش حمله‌ای تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کرده است.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوکراین برای به رسمیت شناختن ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب دموکراتیک و قانونی فدراسیون روسیه هیچ دلیل قانونی نمی‌بیند.»

در بیانیه این وزارتخانه آمده که مراسم تحلیف روز سه‌شنبه «به دنبال توهم قانونی بودن برای ماندن تقریبا مادام‌العمر شخصی در قدرت انجام می‌گیرد که فدراسیون روسیه را به یک کشور متجاوز و رژیم حاکم را به دیکتاتوری تبدیل کرده است».

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس گزارش داد که با وجود تحریم‌های آشکار، انتظار می‌رود فرانسه، مجارستان و اسلواکی به این مراسم نماینده بفرستند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه در کنار رئیس‌جمهوری چین گفت: «ما با روسیه یا مردم روسیه در جنگ نیستیم و هیچ تمایلی به تغییر رژیم در مسکو نداریم.»

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که روابط فرانسه و روسیه در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش حمایت پاریس از کی‌یف بدتر شده است. مکرون هفته گذشته، گفت که اگر روسیه از خطوط مقدم اوکراین عبور کند و کی‌یف درخواست کمک داشته باشد، ارسال نیرو به اوکراین برای فرانسه مشروع خواهد بود.

ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله ۱۷ مارس ۲۰۲۴ در اظهاراتی پیش‌بینی‌شده،‌ خود را پیروز «انتخابات» ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد. به این ترتیب او برای پنجمین بار رئیس‌جمهوری روسیه خواهد بود. پوتین از سال ۱۹۹۹ در کرملین حضور دارد و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ در قدرت خواهد بود.

پس از سخنرانی پوتین، واکنش‌ها به انتخاب مجدد او آغاز شد. دوستان و متحدان رئیس‌جمهوری روسیه به‌سرعت پیروزی‌ او را در آنچه «انتخابات» نام گرفت، تبریک گفتند اما رهبران غربی این رای‌گیری را «غیرقانونی» و حتی «مضحک» خواندند.

روسیه یکی از کشورهای جهان با کمترین سطح آزادی‌‌های سیاسی است. در دوره ریاست‌جمهوری پوتین قانون اساسی روسیه به منظور ادامه ریاست‌جمهوری او تغییر کرد و کنترل کرملین بر قوه قضاییه افزایش یافت. با این حال، پوتین که مامور سابق کا‌گ‌ب (سازمان اطلاتی شوروی سابق) ‌است در کنفرانس خبری پس از انتخابات با انتقاد از دموکراسی غربی و آمریکایی، از بها دادن به خواسته مشترک مردم فدراسیون روسیه سخن گفت.

بیشتر از جهان