کانون فیلمسازان مستقل: حکم دادگاه محمد رسول‌اف بی‌اعتبار است

سینماگر منتقد حکومت با فیلم دانه انجیر معابد در جشنواره سینمایی کن حضور دارد

تصویر محمد رسول‌اف، سینماگر منتقد جمهوری اسلامی-رسانه‌های اجتماعی

تایید حکم حبس، جزای نقدی و شلاق محمد رسول‌اف، کارگردان مطرح سینمای ایران، در دادگاه تجدیدنظر به واکنش‌های زیادی در جامعه هنری و سینمایی منجر شد. کانون فیلمسازان مستقل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حکم نوشت که «قانون در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، تنها ابزاری برای لجبازی و انتقام‌گیری از مخالفان است».

فیلمسازان مستقل، حکم دادگاه بدوی و تجدیدنظر برای محمد رسول‌اف را بی‌اعتبار خواند و تاکید کرد در کنار این سینماگر و سایر هنرمندانی که حاکمیت آنان را «سرکوب» می‌کند می‌ایستد.

کانون فیلمسازان مستقل، با تاکید بر اینکه «اقتدارگرایان» در حکومت ایران برای «حفظ قدرت» مردم را به اشکال مختلف تحت فشار می‌گذارند، تاکید کرد که «هیچ راه بقایی برای حکومتی که کودک می‌کشد و هنرمند را به زنجیر می‌کشد وجود ندارد».

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس خبر داد که حکم دادگاه بدوی درباره موکلش، محمد رسول‌اف، در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد رسول‌اف، پیش‌تر در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به ۸ سال حبس، شلاق، جزای نقدی و ضبط اموال محکوم شده بود. طبق اعلام بابک پاک‌نیا، این حکم عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تایید شده و در حال حاضر نیز پرونده به اجرای احکام رفته است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ۵ سال از حکم ۸  سال زندان محمد رسول‌اف قابل اجرا است، نوشت که «امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و مستند» دلیل اصلی صدور این حکم بوده است، زیرا از نظر دادگاه، این‌ها «مصداق اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» است.

حکم دادگاه تجدیدنظر درباره محمد رسول‌اف در حالی صادر شد که هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن جشنواره سینمایی کن به‌زودی آغاز می‌شود و این کارگردان قرار است با فیلم «دانه انجیر معابد» در بخش رقابتی این جشنواره شرکت کند.

وکیل مدافع رسول‌اف، پیش‌تر نیز خبر داده بود که شماری از عوامل تولید فیلم «دانه انجیر معابد» احضار شده‌اند و با هدف متقاعد کردن رسول‌اف برای خارج کردن فیلم از جشنواره کن تحت فشار قرار گرفته‌اند.

تازه‌ترین فیلم محمد رسول‌اف، داستان یکی از قضات دادگاه انقلاب در جمهوری اسلامی را روایت می‌کند که در میانه اعتراضات سراسری، رابطه‌ای پرتردید با خانواده‌اش دارد و پس از گم شدن اسلحه‌اش دچار سوءظن به همسر و دخترانش می‌شود.

«دانه انجیر معابد» دومین فیلم سینمایی ایرانی حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی است که به‌رغم فیلم‌برداری در ایران، بازیگران آن حجاب اجباری ندارند. پیش‌تر نیز فیلم «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها با بازی لی‌لی فرهادپور و اسماعیل محرابی و بدون حجاب اجباری در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.

در فیلم دانه انجیر معابد، سهیلا گلستانی، میثاق زارع، مهسا رستمی و ستاره ملکی بازی کرده‌اند.

محمد رسول‌اف در سال‌های قبل نیز با فیلم‌های«شیطان وجود ندارد»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند»، «لِرد»، و «جزیره آهنی» در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشت و چندین جایزه در کارنامه‌اش دارد. با این حال، هیچ‌یک از آثار او تاکنون در ایران به نمایش درنیامده‌اند.

سینماگر منتقد جمهوری اسلامی، پس از فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و سرکوب معترضان آبادان، به همراه جمعی دیگر از سینماگران بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» را خطاب به نیروهای سرکوبگر امضا کرد. امضای این بیانیه به بازداشت او و مصطفی آل‌احمد دیگر سینماگر امضاکننده بیانیه منجر شد.

بیشتر از فیلم