شاهزاده رضا پهلوی: صندوق رای آینده ایران را تعیین می‌کند و ملاک آرا مردم است

شاهزاده رضا پهلوی با توجه به بحران جاری در منطقه، بر ضرورت حمایت از مردم ایران به منظور جلوگیری از جنگ احتمالی تاکید کرد

روز شنبه ۲۲ اردیبهشت، شاهزاده رضا پهلوی در لندن میزبان نشستی تحت عنوان «برای ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور جمعی از فعالان سیاسی بودند. ایشان در این نشست با توجه به بحران جاری در منطقه بر ضرورت حمایت از مردم ایران به منظور جلوگیری از جنگ احتمالی تاکید کرده و گفتند که تنها راه خارج‌شدن از بحران کنونی اتحاد و همبستگی بین مردم ایران و همه نیروهای مخالف خارج از کشور است.

شاهزاده رضا پهلوی دست‌یابی به ایران دمکراتیک را با تکیه بر سه اصل حقوق بشر،‌ نظام سکولار (جدایی دین از سیاست)، و همچنین اهمیت حفظ تمامیت ارضی کشور ممکن خواند و تاکید کرد که این موارد حداقل اصول دولت سکولار دمکرات به شمار می‌روند. «صندوق رای آینده ایران را تعیین می‌کند و ملاک آرا مردم است، آرایی که در انتخابات آزاد و با مشارکت همه احزاب تعیین شده باشد و هر بحث دیگر اولویت بعدی است. البته این به معنی حذف اختلاف نظر نیست، چرا‌که اساس دمکراسی بر تنوع آرا، نظرات و احزاب سیاسی بنا شده است.»

 شاهزاده رضا پهلوی، افراط ‌گرایی در هر حزبی، چه راست و چه چپ، را نشانه عدم مشارکت و همکاری خواند و تاکید داشتند؛ هدف ما تکیه بر نیروهایی است که می‌خواهند در کنار یکدیگر کار کنند. او همچنین تاکید کرد که نیروهای اپوزوسیون باید در عمل به این همبستگی برسند. «وقت آن رسیده است که از تظاهرات و گردهمایی فراتر برویم و در کنار یکدیگر طرح‌ها و برنامه‌ها را پیش ببریم.»

ایشان ایران را کشوری خواندند که کمبود خلاقیت و مدیریت ندارد، اما نظام دلسوزی ندارد که از این قابلیت‌ها حمایت کند. او همچنین با اشاره به نگرانی جامعه جهانی درباره نزدیک شدن جمهوری اسلامی به سلاح اتمی خواستار ایرانی صلح‌طلب و آزاد شد که در جستجوی برقراری آرامش در خاورمیانه و دوستی با کشورهای جهان است؛ چه عربستان سعودی، چه اسرائیل. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی درباره نیروهای موافق و مخالف داخل ایران به نیروهای اصلاح‌طلبی اشاره کرد که از اصلاح جمهوری اسلامی ناامید شده‌اند و از نیروهای مخالف خواست تا از پیوستن این گروه به نیروهای سکولار دمکرات استقبال کنند، زیرا منافع ملی نیازمند هم‌سویی حداکثری است و همبستگی راهی است که کمترین هزینه را برای مردم ایران که با مشقت بسیاری مواجه‌اند، به دنبال خواهد داشت. او در این زمینه گفت: «در ایران هر نوع اعتمادی از بین رفته است و به مجموعه افرادی که می‌توانند عضوی از این راه حل باشند، نیازمندیم.»

 

شاهزاده رضا پهلوی درباه قشر خاکستری و اینکه چطور می‌شود این گروه را با روند تغییر و تحول در ایران همراه کرد، گفت: «آیا این گروه بر سر اصول یعنی مساله حقوق بشر، نظام سکولار، و تمامیت ارضی کشور اتفاق نظر دارند؟ من فکر می‌کنم اکثریت قابل ملاحظه کشور با یکدیگر در این موارد هم‌نظرند. پس وقت آن رسیده که در یک مسیر همگام و همراه شویم.»

او همچنین به ایران پس از دوران گذار اشاره کرد و تاکید کرد که باید تمام متخصصان ایرانی در سراسر جهان را در کنار یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم اعتماد دولت‌‌های غربی را جلب کنیم. شاهزاده رضا پهلوی، به «عدالت انتقالی» اشاره کرد و تاکید کرد که افرادی که در جمهوری اسلامی مرتکب جنایت علیه مردم شده‌اند باید در دادگاه و طی روند قانونی بازخواست شوند؛ «این روند انتقال قطعا سه یا چهار ماهه نیست و ممکن است سه تا چهار سال طول بکشد.» 

شاهزاده رضا پهلوی با قدردانی از حمایت و اعتماد مردم، اعلام کرد که رهبری آینده ایران کاری گروهی و محصول همکاری و مشارکت همگانی است که در سایه انتخابات و با حضور تمامی اقشار مردم و جناح‌های سیاسی تعیین می‌شود و شخص‌محور نخواهد بود. او تاکید کرد: «دولت‌های دمکراتیک از طریق احزاب انتخاب ‌می‌شوند و وقتی احزاب نباشند پس دولتی هم تشکیل نمی‌شود، بنابراین برای ساخت ایرانی آزاد حضور تمامی اقشار و احزاب ایران ضروری و حیاتی است.»