رئیس پیشین استخبارات پاکستان به اتهام فساد تحت بازجویی است

اتهام فساد علیه برخی از مقام‌های عالی‌رتبه پاکستان پس از پایان ماموریت و یا برکناری‌‌ آنها همواره وجود داشته است

گفته می‌شود که این ژنرال پاکستانی از مخالفان سر سخت گمارده شدن ملا عبدالغنی برادر، به‌عنوان نخست‌وزیر طالبان بوده است- defence.pk

رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان گفت که ژنرال فیض حمید، رئیس پیشین سازمان استخبارات این کشور به اتهام فساد تحت بازجویی است.

او در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که تحقیقات علیه رئیس پیشین آی‌اس‌ای و برادرش به اتهام فساد مالی و انباشت دارایی‌های بیش از حد در جریان است.

او تاکید کرد که در مرحله کنونی نمی‌تواند جزییات بیشتری در این مورد ارائه کند.

همزمان، مریم نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ خواستار دادگاه نظامی برای ژنرال فیض حمید شده است. او ادعا کرده که فیض در سرنگونی حکومت پدرش نوازشریف دخیل بوده است.

ژنرال فیض حمید به یک روزنامه‌نگار گفته است که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تنها یک ژنرال ارتش بوده و تنها رئیس ستاد ارتش حرف آخر را می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیض حمید با بخشی از طالبان افغانستان به‌ویژه شبکه حقانی روابط نزدیک داشت و زمانی که طالبان قدرت را در اختیار گرفتند، در اواخر اوت ۲۰۲۱ به افغانستان سفر کرد.

عکسی از این ژنرال پاکستانی در هتل «کابل سرینا» منتشر شد که نشان می‌داد که با لبخند در حال نوشیدن قهوه است. این سفر همزمان با آغاز حملات گسترده طالبان به استان پنجشیر محل حضور نیروهای جبهه مقاومت انجام شد.

در آن زمان طالبان برای اعلام کابینه اختلاف شدید داشتند، اما زمانی که فیض حمید در کابل بود، این گروه توانستند که فهرست اعضای کابینه‌ را اعلام کنند.

حتی گفته می‌شود که این ژنرال پاکستانی از مخالفان سر سخت گمارده شدن ملا عبدالغنی برادر، به‌عنوان نخست‌وزیر طالبان بوده است.

بسیاری از شهروندان افغانستان به حضور این ژنرال پاکستانی در کابل واکنش تند نشان دادند و طالبان را متهم به دستور گرفتن از پاکستان کردند.

فیض حمید بار دوم، در اواسط اکتبر ۲۰۲۱ و به عنوان یکی از اعضای هیئتی به ریاست شاه محمد قریشی، وزیر خارجه پیشین پاکستان، به کابل سفر کرد.

فیض حمید در اردیبهشت سال‌جاری برای سومین بار در راس یک هیئتی به افغانستان آمد و در این سفر شبکه حقانی زمینه‌ساز برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) با حکومت پاکستان بود.  

اتهام فساد علیه برخی از مقام‌های عالی‌رتبه پاکستان پس از پایان ماموریت و یا برکناری‌ آنها همواره وجود داشته است. یکی از دادگاه پاکستان عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را متهم به فساد کرده است. این دادگاه اعلام کرده که عمران‌خان هدیه‌هایی که در جریان سفرهای خارجی گرفت را فروخت، اما اطلاعات‌ پول‌های دریافتی را ارائه نکرده است.

اما عمران‌خان این اتهام را رد کرده است.

بیشتر از جهان