شهبانو فرح پهلوی: مقاومت زنان ایران در مقابل حجاب اجباری تحسین‌برانگیز است

شهبانو فرح پهلوی: پافشاری حکومت درباره حجاب اجباری و مقاومت جامعه، به ویژه زنان، اگرچه در شرایط کنونی، جنگی نابرابر است، برنده این رویارویی، ملت ایران است

شهبانو فرح پهلوی، پاریس ۲۰۱۹ _ Eric Feferberg / AFP

شهبانو فرح پهلوی، در بیانیه‌ای، مقاومت زنان ایرانی را در برابر تحمیل حجاب اجباری تحسین کرد. همزمان با افزایش فشار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای تحمیل حجاب اجباری بر زنان، شهبانو فرح پهلوی در بیانیه خود نوشت سخنان تازه حاکمان ایران و اصرارشان بر اجبار حجاب، نشان از این دارد که اراده‌ای برای پاسخ به مطالبات نسل آزادیخواه کنونی ندارند. او همچنین در این بیانیه گفت حاکمان ایران حتی دیگر صدای ملت ایران را نمی‌خواهند بشنوند.

شهبانو فرح پهلوی، مقاومت مذبوحانه حاکمان ایران را در برابر مطالبات زنان، ناشی از ضعف و ترس آن‌ها در برابر حق انتخاب و حقوق مشروع زنان دانست. شهبانو فرح پهلوی همچنین گفت: «پافشاری حکومت درباره حجاب اجباری و مقاومت جامعه، به ویژه زنان، اگرچه در شرایط کنونی، جنگی نابرابر است، اما همین جنگ است که سرانجام حکومت را به یک بن بست نهایی خواهد رساند و برنده این رویارویی، ملت ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، در روزهای اخیر زنانی را که در برابر حجاب اجباری مقاومت و به آن بی‌اعتنایی می‌کنند، به بازداشت و دادگاهی شدن تهدید کرده‌اند. احمد‌رضا رادان، فرمانده پلیس جمهوری اسلامی، تهدید کرده است کسانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند، از طریق دوربین‌های نصب‌شده در سطح شهر شناسایی می‌شوند. برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند که چنین اقدامی، نیازمند قانون است و عملی نیست.

گزارش‌های میدانی و شواهد نشان می‌دهد شمار زنان مخالف حجاب اجباری که به نافرمانی مدنی روی آورده‌اند، روزبه‌روز در حال افزایش است. با این حال، فرمانده نیروی انتظامی با ادعای اندک بودن شمار این زنان، افزود: «اعتقاد ما این است که قلیل افراد بدپوشش، زنان و دختران میهن ما هستند که ممکن است غفلت کرده باشند؛ البته ممکن است درصد اندکی عامدانه باشد، اما سایر آن غفلت است.»

شهبانو فرح پهلوی، پیش از این نیز اسفند گذشته در پیامی به مناسبت روز جهانی زن، نوشت:«تردید ندارم که زنان خستگی‌ناپذیر ایران به خواسته‌های خود خواهند رسید». شهبانو فرح پهلوی در این پیام گفته بود زنان سرزمین‌مان، در صف نخست مبارزه برای به‌‌ دست آوردن آزادی و حقوق از دست ‌رفته خود قرار دارند، و تاکید کرده بود که زنان ایرانی با حمایت مردان هم‌میهنمان، خواسته و حق بنیادین «زن، زندگی، آزادی» را به گوش جهان رساندند.