زندگی تا ۱۰۰ سالگی؛ راز طول عمر ساکنان «مناطق آبی» چست؟

ساکنان مناطق آبی کمتر به دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند

یکی دیگر از راه‌هایی که فعالیت بدنی را به آرامی وارد زندگی‌تان می‌کند، باغبانی است - Canva

به گزارش اینسایدر اضافه کردن چند کار ساده به فعالیت‌های روزمر باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود.

براساس مستندی با عنوان «زندگی تا ۱۰۰؛ راز طول عمر ساکنان مناطق آبی» که ۳۰ اوت از شبکه نتفلیکس پخش می‌شود، کارهای ساده‌ای مانند کارهای خانه و باغبانی، فواید بسیاری دارند و باعث کاهش خطر بیماری‌ها و افزایش نشاط و سرزندگی می‌شوند.

در این مجموعه، نویسنده و جست‌وجوگر نشنال جئوگرافیک، دن بوتنر، توضیح می‌دهد که چگونه روال روزانه زندگی ساکنان مناطق ایتالیا، یونان، ژاپن و کاستاریکا، آن‌ها را فعال و سالم نگه می‌دارد.

مردم ساکن این مناطق که به عنوان «مناطق آبی» شناخته می‌شوند، طولانی‌ترین عمر و سالم‌ترین سبک زندگی در سراسر جهان را دارند.

ساکنان مناطق آبی کمتر به دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با سبک زندگی کم تحرک مبتلا می‌شوند، در حالی که شاید حتی باشگاه هم نروند.

بونتر می‌گوید: «دلیل اصلی آن این است که افراد مناطق آبی به فعالیت‌های محرک عضلات بدن مانند وجین علف‌های هرز آبیاری، باغبانی و انجام کارهای خانه می‌پردازند.»

شما هم می‌توانید با الگو‌گرفتن از آن‌ها و با کمتر نشستن و تحرک بیشتر، حتی زمانی که در خانه‌اید، کیفیت سلامت خود را بهبود ببخشید.

۱. از صندلی‌ جدا شوید و زمان بیشتری را روی زمین سپری کنید

منطقه اوکیناوا در ژاپن، از جمله مناطق آبی است که ساکنان آن میانگین سنی بیش از ۱۰۰ سال دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد زندگی روزمره در اوکیناوا این است که ساکنان این مناطق، در خانه خود وسایل نسبتا کمی دارند. آن‌ها اغلب روی تشک‌های کوچک روی زمین می‌نشینند و با هر بار برخاستن و نشستن، عضلات بدن را به کار می‌گیرند.

بونتر گفت: «ما به افراد ۱۰۳ ساله‌ای برخوردیم که ۳۰ بار در روز بلند می‌شدند و می‌نشستند. این کار در واقع، مثل انجام دادن حرکات اسکات است که پایین تنه را تقویت می‌کند و تعادل را بهبود می‌بخشد.»

بنا به گفته محققان مردم اوکیناوا این کار را به راحتی و بدون هیچ تلاشی انجام می‌دهند. شما هم می‌توانید در طول روز با انجام کارهای کوچک و منظم مانند اسکات یا پلانک، بدن خود را حرکت دهید و در عین حال، استراحت‌های کوچکی هم بین حرکات داشته باشید.

۲. تمیز نگه داشتن خانه به تندرستی شما کمک می‌کند

کارهایی مانند جمع‌آوری وسایل خانه، تهیه غذا یا نظافت آن در طول روز به‌عنوان فعالیت بدنی محسوب می‌شود و شما را سرزنده و سرحال نگه می‌دارد.

به گفته بوتنر، در منطقه آبی نیکویا، کاستاریکا، ساکنان فقط با انجام کارهای خانگی به کمک دست، نسبت به کسانی که مدام در حال تمرین در باشگاه‌اند، فعالیت بهتری داشته‌اند.

افراد با انجام این فعالیت‌های بدنی غیرباشگاهی گرمازا یا نیت (NEAT) به صورت روزانه، زمان بیشتری را نسبت به باشگاه به فعالیت بدنی اختصاص می‌دهند.

با تهیه فهرستی از این فعالیت‌ها و انجام روزانه آن می‌توانید به سلامت عضلات و مفاصل، کمک شایانی کنید.

۳. باغبانی یک راه آرام‌بخش و آسان برای فعال ماندن است

یکی دیگر از راه‌هایی که فعالیت بدنی را به آرامی وارد زندگی‌تان می‌کند، باغبانی است. بر اساس مستندات، مردم اوکیناوا باغ دارند و به باغبانی مشغول‌اند.

فعالیت‌هایی مانند چیدن علف‌های هرز، آبیاری و مواردی از این دست، بدون اینکه فشار زیادی به بدن وارد کند، باعث افزایش تحرک، قدرت و استقامت می‌شود.

بوتنر گفت: «باغبانی می‌تواند یک یا دو ساعت فعالیت بدنی ملایم، با شدت کم به همراه طیفی از حرکات متفاوت بدنی در روز را شامل شود.»

بیشتر از زندگی