سعودی‌ها ورزش جهان را دگرگون می‌کنند : ۳۱۲ قرارداد بزرگ در ۲۱ رشته ورزشی ‏

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی اکنون ستارگان و مدیران برجسته جهان ورزش را، از فوتبال و بوکس و ‏موتورسواری گرفته تا گلف و تنیس و اتوموبیل‌رانی و کریکت، به زیر چتر حمایت مالی خود درآورده است

مسابقات بین‌المللی بازی‌های کامپیوتری در ریاض- AFP

پژوهش‌های مرکز مطالعات ورزشی دانمارک نشان می‌دهد که مقام‌های کشور عربستان سعودی با بستن ۳۱۲ قرارداد بزرگ و هنگفت در ۲۱ رشته ورزشی در یک سال اخیر، تلاش دارند که تا سال ۲۰۳۰ عربستان سعودی را به یکی از اصلی‌ترین مراکز برگزاری رویدادهای ورزشی جهان تبدیل کنند و سطح فنی ورزشکاران آن کشور را به تراز اول جهان و المپیک برسانند.

این در حالی است که روزنامه ایتالیایی کوریره دلو اسپورت نیز روز جمعه، ۳ نوامبر، خبر داده است که باشگاه‌های فوتبال در عربستان سعودی تلاش دارند در فصل نقل‌وانتقالات زمستانی چند بازیکن و مربی برتر سری‌ آ، مانند مائوریتسیو ساری و آدرین ربیو و پائولو دیبالا، را به لیگ فوتبال عربستان بکشانند تا کیفیت این لیگ دوچندان بهتر شود.

در گزارش مرکز مطالعات ورزشی دانمارک نشان داده شده است که چگونه فوتبال، با ۸۳ قرارداد از ۳۱۲ قرارداد مذکور، تمرکز اصلی سیاستمداران عربستانی بوده است. پس از فوتبال، ورزش‌های موتوری با ۳۴ قرارداد و گلف با ۳۳ قرارداد هنگفت جهانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این تحقیق نشان می‌دهد که ۱۳۹ قرارداد از این جمع را صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی بسته است که زیر نظارت مستقیم شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور، فعالیت می‌کند. دارایی‌‌های این صندوق، که باشگاه نیوکاسل انگلستان یکی از آن‌ها است، به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

مرکز مطالعات ورزشی دانمارک می‌گوید پس از تماس مستقیم با مسئولان صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و وزارت ورزش عربستان سعودی، برای نخستین بار توانسته است میزان دقیق سرمایه‌گذاری و مشارکت دولت آن کشور در رشته‌های گوناگون ورزشی را محاسبه کند. این مرکز گزارشش را چند روز پس از اعلام شدن نام عربستان سعودی به‌عنوان تنها نامزد فیفا برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ منتشر کرده است.

علاوه بر باشگاه نیوکاسل، امسال چهار باشگاه پرطرفدار عربستان سعودی در لیگ آن کشور نیز در مالکیت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، این صندوق مالک و تامین‌کننده مالی مسابقات جهانی گلف نیز است.

همچنین، در ماه گذشته میلادی، وزارت گردشگری عربستان سعودی حامی اصلی لیگ جدید باشگاه‌های فوتبال در قاره آفریقا و شریک رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان اصلی‌ترین حامی لالیگای اسپانیا نیز شده است.

از سوی دیگر، آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی، یکی از حامیان اصلی مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول‌ یک است. همچنین این شرکت با شورای بین‌المللی کریکت، که نهاد حاکم بر این ورزش جهانی است، مشارکتی تنگاتنگ دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استنیس السبرگ، محقق مرکز مطالعات ورزشی دانمارک، به بی‌بی‌سی‌ جهانی گفته است که این تحقیق بر اساس اطلاعات عمومی و در دسترس بوده و نشان‌دهنده «حداقل‌ها» است.

او گفت: «سیاست‌های ورزشی عربستان سعودی را گروه کوچکی از افراد اداره می‌کند که هم‌زمان پست‌های مهمی در دولت عربستان سعودی دارند.»

«ما می‌خواستیم نشان دهیم که این افراد، به‌نمایندگی از حکومت عربستان سعودی، هم در حوزه سیاست خارجی شرکت دارند و هم به‌عنوان نمایندگان دنیای ورزش در آن کشور مشغول به‌ کارند.»

دن روان، سردبیر بخش ورزشی بی‌بی‌سی جهانی، نوشته است که تحقیق جدید مرکز مطالعات ورزشی دانمارک نشان‌دهنده نفوذ چشمگیر عربستان سعودی در سال‌های اخیر در ورزش جهان است و این کمک می‌کند بهتر بفهمیم که آن‌ها چگونه میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ را کسب کرده‌اند.

سردبیر ورزشی بی‌بی‌سی می‌گوید: «این قراردادهای افشاشده فقط یکی از بخش‌های شبکه سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در ورزش است. حالا می‌بینیم که فقط در فوتبال آن‌ها میزبان جام جهانی، جام باشگاه‌های جهان، فینال جام‌های اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، و همچنین میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ می‌شوند.»

این خبرنگار ورزشی در ادامه این سوال مهم را پیش می‌کشد که چگونه فیفا با طی روندی سریع راه را برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ در عربستان سعودی هموار کرد و چگونه رقیب بالقوه عربستان، یعنی استرالیا، احساس کرد که تلاش‌هایش برای کسب میزبانی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت؟

دن روان در پاسخ به این سوال نوشت: «از آنجا که ثروت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان باعث شد که چند باشگاه لیگ حرفه‌ای آن کشور در تابستان امسال با صرف هزینه‌های چشمگیر، بازیکنان و مربیان و کادر فنی و عوامل برتر فوتبال اروپا را به کشورشان بکشانند، پس به‌راحتی می‌توان فهمید که این کشور چگونه چنین قدرتی را در فیفا برای خود دست‌وپا کرده است. همچنین، با وجود اینکه به‌علت برگزاری جام جهانی ۲۰۳۴ در زمستان، تقویم جهانی لیگ‌های فوتبال بر هم می‌خورد، باز هم بعید است که سعودی‌ها با مخالفان چندانی در فوتبال جهان مواجه شوند، زیرا همه‌جا حضور دارند. به نظر می‌رسد که سطح جاه‌طلبی و دامنه نفوذ آن‌ها بیش از اندازه هر چیزی است که پیش از این، در تاریخ دنیای ورزش، وجود داشته است.»

در مسابقات بین‌المللی ورزشی اخیر که در عربستان سعودی برگزار شد و نگاه رسانه‌های جهان و میلیون‌ها هوادار را به خود خیره کرد، تایسون فیوری و فرانسیس انگانو، دو اسطوره سنگین‌وزن UFC جهان، در شهر ریاض به مصاف یکدیگر رفتند. این سری از مسابقات بوکس با حضور ده‌ها ستاره ورزش و هنر جهان به‌عنوان تماشاگر، از جمله امین‌ام، کانیه وست، لیل بیبی، آندرتیکر، وینس مک‌من، کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، لویز فیگو، ریو فردیناند، کانر مک‌گرگور، مایک تایسون، ایواندر هالیفیلد، و لنوکس لوئیس برگزار شد.

بیشتر از ورزش