یک شهروند پاکستانی مهاجر افغان را در شهر کراچی به قتل رساند

اختلافات خانوادگی دلیل این قتل عنوان شده است

مهاجران افغان در پاکستان -AFP

رسانه های پاکستانی روز یکشنبه گزارش دادند که یک شهروند پاکستانی در شهر کراچی پاکستان، پس از جدال لفظی با یک مهاجر افغان، او را به قتل رسانده و همسرش را نیز زخمی کرده است.

به گزارش روزنامه نیشن چاپ پاکستان، شهروند پاکستانی که نامش افشا نشده است، با تیراندازی به میرافضل مهاجر افغان و همسر پاکستانی اش سیرا، میر افضل را به قتل رسانده و سیرا را زخمی ساخته است.

در این حمله ابوبکر برادر زاده قاتل نیز همدست عمویش بوده است. پلیس ابوبکر را دستگیر کرده و او در اعترافاتش گفته است که این قتل به خاطر مسایل ناموسی صورت گرفته است.

به اعتراف ابوبکر، سیرا نخست همسر قاتل بوده و حاصل این ازدواج یک دختر به نام امبرین بوده است. اما سیرا پس از چندی از قاتل طلاق گرفته و با میر افضل ازدواج کرده است. پس از دستور دولت پاکستان برای خروج مهاجران افغان از این کشور، میر افضل نیز به فکر خروج از پاکستان افتاده است. اما قاتل مانع خروج این خانواده از پاکستان میشده است.

قاتل که ساکن منطقه چهار سده در خیبرپختونخواه است، روزی که میر افضل با همسر و دخترناتنی ۱۴ ساله اش، عزم خروج از پاکستان را می‌کنند، به آنان تیر اندازی کردند و در این تیراندازی میر افضل در جا کشته شد و سیرا به بیمارستان انتقال یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پلیس مظنون این حادثه فراری است و به دلیل شکایت همسر مقتول، پلیس در تعقیب این شخص است.

قتل‌های ناموسی در پاکستان افزایش بیش از حد یافته است و فعالان حقوق بشر در این کشور بارها نسبت به پدیده قتل‌های ناموسی و برائت از پیگیری پلیس هشدار داده‌اند.

در همین حال فعالان حقوق بشر در پاکستان می‌گویند که رفتار پلیس پاکستان با مهاجران افغان نادرست بوده و شیوه پلیس برای بازداشت زنان و کودکان در پاکستان غیر انسانی است.

مونیزه کاکر، وکیل حقوق بشردر پاکستان می‌گوید که پلیس در ایالت سند، نیمه شب به خانه های مردم یورش می‌برد و خانواده مهاجران افغان از جمله زنان و کودکان را بازداشت می‌کند.

او می‌افزاید حتی افغان‌هایی که اسناد و مدارک دارند، با تهدید دائمی بازداشت مواجه می‌شوند و این موضوع باعث شده بسیاری از آنها از ترس اخراج، در خانه‌های خود مخفی شوند و این مسئله باعث ایجاد مشکلات متعدد از جمله مشکلات اقتصادی برای آنان شده است.

به گفته خانم کاکر، برخی از خانواده های مهاجران، روزهای متوالی چیزی برای خوردن نداشته‌اند، زیرا به دلیل هراس از بازداشت نتوانسته‌اند از خانه خارج شوند. 

حنا جیلانی، رئیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نیز برخورد پلیس با مهاجران افغان را نادرست عنوان کرده است.

او می‌گوید پاکستان با وجود اینکه نزدیک به نیم قرن از افغان ها میزبانی کرده است، اما فاقد یک ساز و کار جامع برای رسیدگی به پناهجویان و مهاجران بدون مدارک است.

پس از پایان مهلت دولت پاکستان برای خروج مهاجران غیر قانونی از این کشور، در حدود ۲۵۰ هزار تن این کشور را ترک کرده‌اند.

دولت پاکستان گفته است که این روند تا اخراج کامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیر قانونی ادامه خواهد داشت.

اما فعالان حقوق بشر در این کشور گفته‌اند، رفتاری که پلیس در قبال مهاجران افغان در پیش گرفته، انسانی نیست و تمام ارزش‌های حقوق بشری در روند اخراج مهاجران افغان نادیده گرفته شده است.