نماینده ویژه پاکستان: همسایگان افغانستان هم‌زمان طالبان را به رسمیت خواهند شناخت

پاکستان مدعی است طالبان تغییرات مثبتی در افغانستان به وجود آورده‌اند

آصف درانی، نماینده ویژه دولت پاکستان در افغانستان، می‌گوید کشور‌های همسایه افغانستان در حال بررسی به رسمیت شناختن طالبان به‌صورت هم‌زمان‌اند. درانی که روز پنجشنبه در نشست سالانه مارگالا که موسسه تحقیقات سیاست دولتی اسلام‌آباد برگزار کرده بود سخنرانی می‌کرد، گفت همسایه‌های افغانستان ازجمله روسیه قصد دارند تا در صورت تحقق شرایط خاص، طالبان را به‌عنوان یک دولت مستقل به رسمیت بشناسند.

او افزود: «‌در میان همسایگان افغانستان ازجمله روسیه، این تفاهم شکل گرفته است و ما رژیم طالبان را هم‌زمان و نه یک‌جانبه به رسمیت خواهیم شناخت. اجماع منطقه‌ای همسایه‌های افغانستان، آنان را قادر می‌سازد تا با مقام‌های دوفاکتو در افغانستان فعالیت‌های اقتصادی از‌جمله تجارت دو جانبه، مبادله ارز و تجارت مبادله‌ای را رسما صورت بدهند.» 

به گزارش صدای آمریکا، درانی ادعا کرد که طالبان فساد را در افغانستان کاهش داده‌اند، درآمد خود را افزایش داده‌اند و کشت مواد مخدر به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در این نشست پیشنهاد شد تا پاکستان به رسمیت شناختن طالبان را مشروط به مبارزه این گروه علیه تروریسم و جلوگیری از فعالیت تی‌تی‌پی کند؛ اما درانی این پیشنهاد را رد کرد و گفت ما بخشی از اجماع خواهیم بود و در اینجا تنها درباره افغانستان بحث نمی‌شود، بلکه بحث منطقه‌ای است. درانی افزود: «‌اگر درباره اختلافات اخیر بین دو کشور صحبت کنید، این موضوع ادامه خواهد داشت. تا آنجا که به [روابط میان] افغانستان و پاکستان مربوط می‌شود، ما باید انواع فراز و نشیب‌ها را تحمل کنیم. بنابراین منتظر معجزه نباشید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه پاکستان در افغانستان درباره شرایطی که باعث به رسمیت شناختن طالبان می‌شود، گفت در حالی‌که ایران و روسیه بیشتر بر تعهد طالبان برای ایجاد دولت فراگیر تاکید دارند، پاکستان و چین مایل‌اند که طالبان به زنان اجازه دهند تا در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند و زمینه تحصیل و کار آنان نیز فراهم شود. 

به گفته درانی، ارزیابی سازمان ملل متحد نیز این مسئله را تایید کرده است که در صورت پایبندی طالبان به تعهدات بین‌المللی و عملی کردن آن، باید با این گروه وارد تعامل شد و آنان را به رسمیت شناخت. 

هرچند روابط میان پاکستان و گروه طالبان از چند ماه پیش تیره شده است، اما آصف درانی باور دارد که به‌زودی تنش‌های دو جانبه کم می‌شود. او تاکید کرد که این روند تا رسیدن به مرحله پایان تنش‌ها، تا حدی طولانی خواهد بود.

پاکستان گروه طالبان را متهم می‌کند که از تحریک طالبان پاکستانی که از نظر پاکستان یک گروه تروریستی است، حمایت می‌کنند. طالبان نیز پاکستان را متهم کرده‌اند که با اخراج اجباری صد‌ها هزار مهاجر افغان، برای بی‌ثبات کردن افغانستان تلاش می‌کند. 

پاکستان بزرگ‌ترین حامی گروه طالبان طی ۲۰ سال دولت جمهوری در افغانستان بود. حتی ایجاد گروه طالبان را نیز به پاکستان نسبت می‌دهند. دولت پاکستان امیدوار بود که با سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه مانع فعالیت تی‌تی‌پی شود و اجازه ندهد که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده کنند. اما با قدرت گرفتن طالبان، این امیدواری به یاس تبدیل شد.

بر اساس آماری که دولت پاکستان ارائه کرده است، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، نا‌امنی در پاکستان ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. تی‌تی‌پی در فاصله دو سال گذشته، ۲۳۰۰ شهروند پاکستانی از‌جمله نیرو‌های امنیتی را به هلاکت رسانده‌اند. 

طالبان پس از قدرت گرفتن در افغانستان، از جامعه جهانی خواستند تا این گروه را به‌عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند، اما سازمان ملل متحد و بیشتر کشور‌های جهان گفته‌اند تا زمانی که طالبان به حقوق زنان و دختران احترام نگذارند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نباشند، این گروه را به رسمیت نمی‌شناسند.