مخمل، نماد اشرافیت به دنیای مد برگشت

خواب پرزهای پارچه مخمل باعث می شود که هر خیاطی نتواند آن را خوب برش بزند و بدوزد

داکوتا جانسون در لباس مخمل ارغوانی گوچی و آنجلینا جولی در پیراهن مخمل مشکی ورساچه-AFP

هیچ‌چیز به‌اندازه مخمل نمی‌تواند در اولین نگاه حسی گرم‌ونرم به ما بدهد. به همین دلیل، در انتخاب لباس مخمل باید دقت کنیم تا مرز ظریفی را که بین حال و هوای راحتی خانگی و شیک‌پوشی مهمانی و فضای بیرون وجود دارد عبور نکنیم.

مخمل می‌تواند شما را گرم نگه دارد و در عین حال شیک و اثیری باشد. علاوه بر تکه‌های لباس مخملی که هرگز کهنه نمی‌شوند، مانند کت‌های تک یا شلوارهای مخمل کبریتی و کفش جیر، امسال مخمل خودش را در نخستین مهمانی‌های این فصل هالیوود نیز نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخمل به‌دلیل تولید پرهزینه و بافت ضخیم‌ترش از نظر تاریخی پارچه طبقه اشراف بوده و هر خانواده‌ برای مناسبت‌های گوناگون لباس‌هایی مخملی داشته که گاهی به نسل بعد به ارث می‌رسیده است. در همه خانواده‌های سلطنتی اروپا، شنل‌های تاج‌گذاری مخمل یکی از برترین قطعات آیینی است و تاج‌های الماس و جواهرنشان نیز اغلب روی کلاه مخمل سوار می‌شود.

به‌لطف پیشرفت صنعت نساجی، مخمل امروزه پارچه‌ای رایج‌تر و ارزان‌تر نسبت به قرن گذشته است. در پی رواج یافتن این پارچه، بهترین لباس‌های مخملی مترادف با مد زمستانی شدند.

اِما چایلد در نشریه مد «ماری کلیر» دیدگاه‌هایی را بررسی کرده است که به بازگشت مخمل در مد منجر شده است.

سوفیا مارتینی، کارشناس ارشد شبکه جهانی ارزش‌گذاری سبک (WGSN)، نظریه‌ای دارد: «از زمان همه‌گیری، زمانی که زندگی ما حتی بیشتر به صفحه ‌نمایش وابسته شد و تقریبا تمام فعالیت‌ها آنلاین شد، متوجه علاقه فزاینده‌ای به پارچه‌ها و موادی شدیم که احساس خوبی در لمس شدن دارند. بافت‌ها و سطوحی که کیفیت حسی خوبی دارند.»

دکتر کیمبرلی کریسمن کمپبل، مورخ مد و روزنامه‌نگار، نیز از زاویه‌ای دیگر به این توجه دوباره به مخمل نگاه کرده است: «مخمل دست‌باف از ابریشم بافته می‌شود و این کاری بسیار پیچیده و پرزحمت است. همیشه بسیار گران بود و اغلب هدف قوانینی اجباری بود که افراد طبقه متوسط و پایین را از پوشیدن آن منع می‌کرد، [...] مانند دوره‌های گذشته افراط‌ و تفریط، زمانی که مخمل نمادی از مجلل بودن در ظاهر شما بود.»

او این علاقه به مخمل را مربوط به بازگشت طراحی شلوغ «سبک حداکثری» می‌داند و می‌گوید: «جای تعجب نیست که پارچه‌ای مجلل مانند مخمل بازگشته است.»

اگر به سبک مخمل زمستانی علاقه دارید، اما مطمئن نیستید کدام سبک مناسب است، می‌توانید این پوشیدنی‌ها را که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند امتحان کنید:

برای شروع، هماهنگ کردن یک بافت یقه‌اسکی ظریف با کت و شلوار مخمل گزینه مناسبی است که هر کسی می‌تواند امتحان کند.

دامن مخملی قد متوسط را می‌شود هم با کت  هماهنگ کرد و هم با یک بافت کلفت. مخمل تناسب خوبی با اغلب جوراب‌شلواری‌ها دارد.

 خواب پرزهای پارچه مخمل باعث می شود که هر خیاطی نتواند آن را خوب برش بزند و بدوزد. کمی جابه‌جا شدن الگو باعث می‌شود سایه‌های نامناسبی روی لباس دیده شود. مخمل‌ کشی این مشکل را حل می‌کند و به افراد بیشتری این امکان را می‌دهد که پیراهن تنگ و اندامی را با کمترین برش روی پارچه بپوشند.

ترکیب پیراهن مخمل نازک و کریستال یکی از انتخاب‌های کلاسیک لباس شب است که هم می‌شود مدل‌های بلند آن را امتحان کرد و هم پیراهن‌هایی به بلندی تا روی مچ پا یا با دنباله‌های بلندتر.

مخمل گزینه‌ای خوب برای لباس‌های بدون آستین یا رکابی است که لطافتش را به سرشانه‌ها رسانده و نمایی شیک به لباس و اندام زیر آن می‌دهد.

 گذشته از این ظاهرهای کلاسیک، مد عرصه زیبایی، خلاقیت و جلوه‌گری است. با امتحان کردن سبک‌های متفاوت است که می‌توانید به سبک شخصی خودتان برسید.

بیشتر از مُد و زیبایی