جایزه روزنامه‌نگاری البر لوندر به ویلسون فاشه رسید

ویلسون فاشه به خاطر گزارش‌ها از افغانستان این جایزه خبرنگاری را دریافت کرد

ویلسون فاشه در حال گزارش‌دهی از کابل-instagram.com/wilsonfache

در هشتادوپنجمین دوره اعطای جوایز «آلبر لوندر» در فرانسه که به جایزه نوبل روزنامه‌نگاری هم مشهور است، ویلسون فاشه خبرنگار بلژیکی روزنامه لیبراسیون، برنده جایزه بخش گزارش‌های چاپی شد. جایزه بخش صوتی و تصویری البر لوندر که از سال ۱۹۳۳ اعطا می‌شود نیز به هلن لم ترونگ به خاطر مستند (داعش، بچه‌های فانتوم) رسید.

ویلسون فاشه جایزه خود را به خاطر گزارش‌دهی از افغانستان، اوکراین و تل‌آویو به‌دست آورده است. او در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفت، من یک روزنامه‌نگار تحقیقی یا نویسنده خبر‌های داغ نیستم بلکه یک گزارش‌گر داستان‌سرا هستم که بیشتر دوست دارم در گزارش‌هایم، حالات روحی و روانی افرادی که با آنان صحبت کرد‌ه‌ام، منعکس شود.

او گفت که خوشحال است که این بار هر سه نامزد دریافت جوایز البر لوندر، گزارشگران مستقل‌اند. فاشه گفت که امیدوار است با دریافت این جایزه، فعالیت‌هایش بیشتر شود و وضعیت متزلزل روزنامه‌نگاران مستقل بهتر شود. ویلسون فاشه ۳۱ ساله، از سال ۲۰۱۵ اخبار خاورمیانه را پوشش میداد. او سپس به عراق رفت و از آنجا نیز به اورشلیم رفت و گزارش‌های متعددی از منطقه منتشر کرد. فاشه جنگ اوکراین را نیز پوشش داده و چند گزارش از جنگ اوکراین تهیه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به افغانستان نیز سفر کرده و چند گزارش مهم پس از سقوط دولت جمهوری تهیه کرد. او در اواسط ماه سپتامبر ۲۰۲۱ در افغانستان بود و از اعتراضات دختران در شهر کابل گزارش تهیه کرد. همچنان او نخستین خبرنگار خارجی بود که بازداشت و شکنجه دو خبرنگار روزنامه اطلاعات روز را پوشش داد و در مورد آنان گزارش تهیه کرد. ویلسون فاشه در سال گذشته نیز گزارشی از دره تنگی در افغانستان تهیه کرد. او به خاطر همین گزارش‌ها در هشتادوپنجمین دور جوایز البر لوندر نامزد شد و دوشنبه شب از سوی هیئت داوران این جایزه به عنوان برنده معرفی شد.

جایزه البر لوندر، یکی از معتبرترین جوایز خبرنگاری در فرانسه است. این جایزه به نام خبرنگار مشهور فرانسوی، البر لوندر که ابداع‌گر گزارش‌های تحقیقی است، نام‌گذاری شده است.البر لوندر، خبرنگار و نویسنده فرانسوی، یکی از مبتکران روش روزنامه‌نگاری تحقیقی بود.

او نه تنها خبرها را گزارش می‌کرد، بلکه آن‌ها را ایجاد می‌کرد و از دیدگاه شخصی خود گزارش می‌داد. او از سوءاستفاده‌های استعماری مانند کار اجباری انتقاد کرد. جایزه البر لوندر به نام این خبرنگار فرانسوی نامگذاری شده است  جایزه آلبر لوندر از سال ۱۹۳۳ هر سال برگزار می‌شود و در هر سال به دو خبرنگار، یکی در حوزه نشریات چاپی و دیگری در حوزه صوتی و تصویری، اعطا می‌شود.

بیشتر از جهان