سفر مقام‌های آمریکا به پاکستان و گفت‌وگو درباره افغانستان

تمرکز اساسی در این سفر بر مسئله مهاجران افغان خواهد بود

مهاجران افغان در حال سوار شدن به ماشین بعد از اخراج از پاکستان- SANAULLAH SEIAM/AFP

سه مقام دولت آمریکا در یک هفته پیش رو به پاکستان سفر می‌کند و در مورد موضوعات متعدد از جمله شرایط افغانستان و مهاجران با مقامات پاکستان گفت‌و‌گو می‌کنند. رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقام‌های وزارت خارجه این کشور گزارش می‌دهند که تمرکز اصلی در این دیدارها مسئله افغانستان و به‌ویژه مشکلات مهاجران افغان در پاکستان است. شبکه رسانه‌ای «جیو» به نقل از ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، نوشت که مقام‌های آمریکایی در سفر به پاکستان روی چند مسئله، از جمله وضعیت افغانستان، با مقام‌های اسلام‌آباد گفت‌و‌گو خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جولیتا والس‌نویس، دستیار وزیر خارجه در امور جمعیت، پناهندگان و مهاجرت، قرار است از ۴ تا ۶ دسامبر به پاکستان سفر کند. نویس با مقام‌های ارشد دولتی و نیز سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی در اسلام‌آباد دیدار خواهد کرد. او در این سفر همچنین در زمینه تلاش‌های مشترک برای محافظت از افراد آسیب‌پذیر و تسریع در جابه‌جایی امن و کارآمد و اسکان مجدد پناهندگان افغان در روند مهاجرت به ایالات متحده بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. همزمان با آغاز برنامه اخراج ۱.۷ میلیون پناهجو و مهاجر غیرقانونی افغان از پاکستان، دولت آمریکا از اسلام‌آباد خواسته است که مهاجران افغان را که پرونده مهاجرت به آمریکا دارند، اخراج نکند. 

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، گفت که توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، از تاریخ ۷ تا ۹ دسامبر، و الیزابت هورست، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور پاکستان، نیز از ۹ تا ۱۲ دسامبر به پاکستان سفر می‌کنند. به گفته او، این سفرها بخشی از روند مذاکرات جاری با آمریکا در مورد چند موضوع، از جمله وضعیت افغانستان است و فقط به موضوع افغانستان و مهاجران آن در پاکستان محدود نمی‌شود. 

در پی تصمیم و اقدام دولت پاکستان برای اخراج اجباری ۱.۷ میلیون مهاجر افغان از این کشور، واکنش‌هایی به این موضوع در سطح بین‌المللی شکل گرفت. سازمان ملل متحد، نهادهای حمایت از مهاجران و سازمان‌های حقوق‌بشری از دولت پاکستان خواستند که با این شدت و دامنه وسیع مهاجران افغان را اخراج نکند، زیرا وضعیت اقتصادی در افغانستان به شدت وخیم است و بازگشت ناگهانی صدها هزار نفر به کشور، وخامت اوضاع را تا سطحی فاجعه‌آمیز بالا می‌برد. اما دولت پاکستان از پذیرش این درخواستها سر باز زد و تاکید کرد که به هر شکل ممکن، مهاجران غیرقانونی را اخراج خواهد کرد. شماری از دولت‌ها، از جمله آمریکا، کانادا، آلمان و استرالیا نیز از پاکستان خواستند که دست‌کم پناهجویانی را که در مسیرهای مهاجرت به این کشورها قرار دارند اخراج نکند. اما با وجود تعهد اسلام‌آباد به اخراج نکردن این افراد، گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد پلیس پاکستان صدها مهاجر افغان را با وجود ارائه مدارک مهاجرتی لازم، اخراج کرده است. در عین حال، گفته می‌شود که با توجه به درخواست تعدادی از فعالان حقوق بشر پاکستان، دادگاه عالی این کشورمی‌خواهد روند اخراج مهاجران افغان را بررسی و در مورد جلوگیری از اخراج آنان تصمیم‌گیری کند. 

بیشتر از جهان