وزارت خارجه چین: به‌رسمیت شناختن طالبان مشروط به ایجاد اصلاحات است

چین و طالبان اعتبارنامه‌های سفرای یکدیگر را به‌صورت رسمی پذیرفته‌اند

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین-NOEL CELISA/FP

وزارت خارجه چین می‌گوید برای به‌‌رسمیت شناختن رژیم طالبان از طرف دولت این کشور، لازم است تا اصلاحات همه‌جانبه در ساختار رژیم طالبان ایجاد شود و این رژیم روابط حسنه خود را با تمام کشورهای همسایه‌اش برقرار کند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در مورد به‌رسمیت شناختن طالبان گفت چین به‌عنوان یک همسایه و دوست دیرینه افغانستان، باور دارد که این کشور نباید از طرف دولت‌های جهان و جامعه بین‌المللی نادیده گرفته شود.

به گزارش شبکه خبری نیوز۱۸ هند، وانگ ونبین در این نشست خبری افزود: «ما امیدواریم که افغانستان بیشتر به انتظارات جامعه بین‌المللی پاسخ دهد، یک ساختار سیاسی باز و فراگیر ایجاد کند، سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه اتخاذ کند، قاطعانه با تمام نیروهای تروریستی مبارزه کند، روابط دوستانه خود را با کشورهای دیگر به‌ویژه با همسایگان خود توسعه دهد و مهم‌تر از همه، خود را در جامعه جهانی ادغام کند.» او در ادامه تاکید کرد: «ما بر این باوریم که به‌رسمیت شناختن دیپلماتیک دولت در افغانستان به‌طور طبیعی با توجه به نگرانی‌های طرف‌های مختلف به‌طور موثر انجام می‌شود.»

چین نخستین کشوری است که به صورت رسمی، سفیر پیشنهادشده از طرف طالبان را پذیرفته و بلال کریمی که قبلا به‌عنوان معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان کار می‌کرد، استوارنامه خود را به وزارت خارجه چین تحویل داده است. طالبان در سفارت‌خانه‌های افغانستان در مسکو، اسلام‌آباد و تهران نیز افراد خود را به‌عنوان سفیر فرستاده‌اند. اما هیچ‌کدام در عرف دیپلماتیک به‌عنوان سفیر شناخته نمی‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت چین به همراه پاکستان و روسیه تنها کشورهایی بودند که پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، همچنان سفارت‌خانه‌های خود را در کابل باز نگه داشتند. وزیر خارجه چین نخستین مقام ارشد یک دولت خارجی بود که به کابل تحت تسلط طالبان سفر کرد. همچنین، چین پروژه‌های بزرگ اقتصادی را در افغانستان اجرا می‌کند و در حال استخراج از مهم‌ترین معادن افغانستان از جمله نفت و گاز شمال و مس عینک لوگر است. این کشور به دخایر عظیم لیتیوم در افغانستان نیز چشم دوخته و می‌خواهد که لیتیوم مورد نیاز خود را از این کشور تامین کند. با این حال، دولت چین نگران حمله‌های تروریستی علیه سرمایه‌گذاران این کشور در افغانستان است. شاخه خراسان داعش هشدار داده است که به منافع چین در افغانستان حتما ضربه خواهد زد. پیش از این نیز، آن‌ها با حمله به هتلی در قلب شهر کابل، چند تن از شهروندان چینی را به قتل رسانده بودند.

در کنار آن چین با ایجاد روابط نزدیک با طالبان، روی فعالیت جدایی‌طلبان ایغور نیز کنترل دارد. با اینکه طالبان حاضر نشده‌اند تا نیروهای جهادی ایغور را که به صورت مسلحانه علیه چین مبارزه می‌کنند، به چین تحویل دهند، اما در عوض، با ایجاد محدودیت علیه آنان، قدرت هرگونه فعالیت علیه چنین را از آنان گرفته‌اند.

نزدیکی بیش از حد روابط دیپلماتیک میان چین و طالبان در حالی صورت می‌گیرد که پاکستان، متحد اصلی چین در منطقه، درگیر تنش‌های شدیدی با گروه طالبان در رابطه به تجهیز و حمایت از تحریک طالبان پاکستانی است. پاکستان طالبان را متهم می‌کند که با حمایت از تی‌تی‌پی، زمینه افزایش حمله‌های تروریستی علیه پاکستان را فراهم کرده‌اند.

بیشتر از جهان