واشینگتن اگزمینر: سنا تحقیقات درباره «خروج از افغانستان» را بی‌سروصدا انجام می‌دهد

«کاخ سفید می‌کوشد در روند تحقیقات مجلس نمایندگان سنگ‌اندازی کند»

  فرمانده نیروهای امریکایی در حال بررسی روند خروج از افغانستان- MARK ANDRIES/AFP

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید، با وجود سنگ‌اندازی‌ها و مخالفت کاخ سفید با روند تحقیقات درباره «خروج از افغانستان»، فعالیت‌های خود را در این زمینه همچنان پیش می‌برند. به گفته نمایندگان محافظه‌کار عضو این کمیته، آنها روند تحقیقات را دور از کانون توجه کاخ سفید به پیش برده‌اند. یکی از دستیاران کمیته روابط خارجی به روزنامه واشنگتن اگزمینر نوشت که در شش ماه گذشته، با وجود تمام مخالفت‌ها، آنان توانسته‌اند بیش از ۱۵ مصاحبه مهم با مقام‌های دولت بایدن و دولت سابق آمریکا صورت دهند. تعدادی از افرادی که تاکنون با آنان مصاحبه شده است، عبارتند از برایان مک‌کئون، معاون سابق وزیر خارجه در امور مدیریت و منابع، راس ویلسون، سفیر سابق آمریکا در کابل، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در افغانستان، ند پرایس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا و مشاور ارشد فعلی وزیر خارجه، و سوزی جورج، رئیس‌دفتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن . 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


دستیار کمیته روابط خارجی همچنین گفت که تلاش‌های آنان «تا حالا جواب خوبی داده است». به گفته او، «وزارت خارجه از بسیاری از مسائل مرتبط با وضعیتی که در اوت ۲۰۲۱ و پس از آن رخ داد، چشم‌پوشی کرده، و به امنیت افغانستان نیز بسیار بی‌توجهی شده است». این مسایل در سلطه سریع و غافلگیرانه طالبان بر کابل تاثیر عمیق داشته است.

 او می‌گوید که در آغاز، وزارت خارجه همکاری لازم را با کمیته نداشت، اما حالا با وجود سنگ‌اندازی کاخ سفید، مدارک و اسناد بیشتری را در اختیار کمیته قرار می‌دهد. او می‌افزاید: «ما همزمان چندین موضوع را در تحقیقات خود پیش میبریم؛ از جمله پابندی بایدن به توافق دوحه که دولت ترامپ برای خروج از افغانستان با طالبان به امضا رساند، در اختیار داشتن پایگاه نظامی بگرام برای کنترل فرودگاه کابل و تصمیم‌ها در زمینه تخلیه همکاران غیرنظامی آمریکا از افغانستان.» 

با وجود هرج‌ومرجی که از پاییز امسال به دلیل برکناری کوین مک‌کارتی رئیس وقت مجلس نمایندگان، و آغاز جنگ غزه، در مجلس شکل گرفت، بازرسان کمیته روابط خارجی همچنان تحقیقات خود را در پیوند با روند خروج پیش بردند. 

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید که به‌رغم همه چالش‌ها، تحقیقات این کمیته همچنان پیش می‌رود و تا تکمیل پرونده آن ادامه خواهد یافت. او می‌افزاید: «دولت بایدن دوست دارد آمریکایی‌ها خروج آشفته او را از افغانستان را فراموش کنند؛ کاری که دشمنان ما را در سراسر جهان جسور کرد، متحدان و شرکای ما را رها کرد و جان ۱۳ سرباز شجاع را گرفت. کمیته اجازه نخواهد داد که چنین شود. ما به انجام هر کاری که لازم باشد، ادامه خواهیم داد تا اطلاعات لازم را برای پاسخگو کردن مسئولان این شکست فاجعه‌بار و اطمینان از اینکه اتفاقی مانند این دیگر هیچگاه تکرار نخواهد شد، به دست آوریم.»

کمیته روابط خارجی مجلس، تحقیقات پیرامون خروج آشفته آمریکا را از افغانستان، از ژانویه سال جاری میلادی آغاز کرد؛ زمانی که جمهوری‌خواهان انتقادهای خود را به عملکرد دولت بایدن درخروج از افغانستان، افزایش دادند. 

بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و حتی رهبران کشورهای دیگر غربی، بر این باورند که خروج سریع و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور جو بایدن، باعث سقوط غافلگیرکننده دولت اشرف غنی شد. البته دولت افغانستان در آن مقطع توان مقابله با طالبان را تا حد زیادی از دست داده بود، اما حمایت جامعه جهانی باعث می‌شد که اطمینان به پیروزی نزد طالبان تقویت نشود. با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بقیه کشورهای عضو ناتو نیز، نیروهای خود را خارج کردند. طالبان نیز با بی‌تفاوتی در قبال روند صلح، تلاش خود را برای تسلط بر شهرهای افغانستان تشدید، و کنترل آن‌ها را یکی پس از دیگری در اختیار گرفتند. سرانجام، طالبان در ۱۵ اوت به دروازه‌های شهر کابل رسیدند و با فرار اشرف غنی از کابل، وارد شهر و کاخ ریاست جمهوری شدند.

در پی آن، دولت آمریکا و شماری از کشور های دیگر غربی متعهد شدند که همکاران افغان خود را از افغانستان خارج کنند. در نتیجه، حدود سه هزار نیروی نظامی آمریکایی و کشورهای دیگر غربی دوباره وارد فرودگاه کابل شدند. در هرج‌ومرج و ازدحامی که برای خروج از کابل در اطراف فرودگاه شکل گرفت، دو انفجار انتحاری که سپس داعش مسئولیت آن را پذیرفت، رخ داد و بر اثر آن بیش از ۲۰۰ تن، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند. این امر باعث شد که دولت بایدن به دلیل خروج آشفته از افغانستان، در معرض انتقادهای شدید و روزافزون قرار گیرد. با این حال، بایدن همواره از دستور خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آن مقطع دفاع کرده و آن را لازم دانسته است. 

بیشتر از جهان