دولت نروژ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داد

وزارت خارجه نروژ می‌گوید فرا رسیدن زمستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه را بیشتر کرده است

گروهی از مهاجران افغان در حال بازگشت از پاکستان‌‌- SANAULLAH/SEIA

وزارت خارجه نروژ با انتشار بیانیه‌ای خبری اعلام کرد که با توجه به افزایش نیاز مردم افغانستان در فصل زمستان، دولت این کشور کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده است.

در این بیانیه به نقل از اسپن بارت اید، وزیر خارجه نروژ، آمده است: «ما خوشحالیم که می‌توانیم حمایتمان را از آژانس‌های سازمان ملل که در مناطق مرزی و داخل افغانستان فعالیت می‌کنند، افزایش دهیم. با نزدیک شدن به فصل زمستان، نیازها افزایش می‌یابد و کمک‌های بشردوستانه کافی را حیاتی‌تر می‌کند.»

کمک‌های تازه عبارت‌اند از ۳.۸ میلیون دلار کمک بشردوستانه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و همچنین ۲.۹ میلیون دلار کمک به برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP). این کمک‌ها به مهاجران افغان که به‌تازگی از پاکستان اخراج شده‌اند، اختصاص یافته است. با این کمک‌های تازه دولت نروژ به مردم افغانستان، سطح کمک‌های بشردوستانه این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۳۰.۶ میلیون دلار رسید.

بیانیه خبری وزارت خارجه نروژ می‌افزاید افغان‌هایی که از پاکستان اخراج می‌شوند، بسیار آسیب‌پذیر و بسیاری از آن‌ها خانواده‌های دارای فرزندند که به گفته سازمان ملل، اکثرشان به کمک‌های حیاتی از جمله سرپناه، آب، غذا، تسهیلات بهداشتی، مراقبت‌های درمانی و حفاظت نیاز دارند.

وزارت خارجه نروژ اشاره می‌کند که دولت پاکستان برای انتقال دارایی‌های مهاجران افغان که از این کشور اخراج می‌شوند محدودیت‌هایی را وضع کرده و این مسئله باعث شده است میزان آسیب‌پذیری مهاجران بیشتر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه خبری در پایان تاکید می‌کند که با وجود نگرانی‌های جهانی از جنگ غزه و نیاز این منطقه به کمک‌های بشردوستانه، نباید از وضعیت بحرانی کشورهای دیگر از جمله افغانستان غافل شد.

دولت نروژ در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۳ میلیون دلار به افغانستان کمک کرده که ۳۰ میلیون دلار آن در پاسخ به درخواست‌های بشردوستانه بوده است. این کشور می‌گوید که در نگرانی‌های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد در مورد بازداشت و بازگرداندن اجباری پناهجویان و مهاجرانی که دارای مدارک اقامتی معتبرند، شریک است.

دولت پاکستان از اول نوامبر، روند اخراج اجباری مهاجران افغان را که به گفته دولت این کشور به صورت غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، آغاز کرد. وزارت کشور پاکستان می‌گوید حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغان در این کشور به صورت غیرقانونی زندگی می‌کنند و باید خارج شوند.

به گفته نهادهای مرتبط با سازمان ملل، تاکنون حدود ۵۰۰ هزار مهاجر از پاکستان اخراج شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. اخراج گسترده مهاجران از پاکستان و هم‌زمان با آن از ایران، به شکل‌گیری یک بحران انسانی جدید در افغانستان منجر شده است. ناتوانی طالبان از مدیریت این حجم از مهاجران سازمان‌های بشردوستانه را نگران کرده است؛ زیرا روند اخراج مهاجران همچنان ادامه دارد و این بحران در حال گسترش است.

بیشتر از جهان