نمایندگان ۱۲ کشور در بیانیه‌ای مشترک از طالبان خواستند تبعیض جنسیتی را کنار بگذارند

این بیانیه در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان صادر شد

نمایندگان ۱۲  کشور هنگام خواندن بیانیه در مورد وضعیت زنان در افغانستان- UAEMissionToUN/X@

همزمان با نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، نمایندگان ۱۲ کشور روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر در مورد پایان دادن به تبعیض جنسیتی در افغانستان بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه که امضای ۱۲ کشور آلبانی، برزیل، اکوادور، فرانسه، گابن، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوییس، امارات متحده عربی، پادشاهی لئون و ایالات متحده آمریکا پای آن دیده می‌شود، از طالبان خواسته شده است که محدودیت‌ها علیه زنان را خاتمه بدهند.

این بیانیه تصریح می‌کند: «ما از طالبان می خواهیم که با حذف محدودیت‌های شدید اعمال‌شده بر زنان و دختران افغان و فراهم کردن دسترسی کامل آنان به آموزش، اشتغال و بهره‌مندی کامل از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در عرصه‌های عمومی، سیاسی، اقتصادی، به تبعیض جنسیتی سازمان‌یافته پایان دهند. آثار مخرب این احکام بر زندگی اجتماعی زنان در طول زمان در حال روی هم انباشته شدن است و امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی افغانستان را مختل می‌کند.»

در این بیانیه مشترک، بر اصول اساسی برابری جنسیتی، فقدان تبعیض و مشارکت زنان به عنوان پیش‌نیازهای اساسی برای بازگرداندن صلح، فضای مدنی و شهروندی، حاکمیت قانون و ارتقای توسعه در افغانستان تاکید شد.

این بیانیه می‌افزاید: «ما از طالبان می‌خواهیم که به تعهداتی که دولت افغانستان به عنوان یکی از طرف‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی و معاهدات حقوق بشر کلیدی، به‌ویژه کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان‌ــ که افغانستان سال ۲۰۰۳ آن را امضا کردـــ متعهد باشند.»

امضا‌کنندگان این بیانیه اعلام کردند که از تلاش‌های فوق‌العاده‌ای آژانس‌های سازمان ملل متحد برای حمایت از زنان و دختران افغان، علی‌رغم محدودیت‌های قابل‌توجهی که با آن‌ها مواجه‌اند، حمایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان این بیانیه مشترک فعالیت‌ها و ابتکارات شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد رفع محدودیت‌ها و تبعیض‌ها علیه زنان و ایجاد تغییرات مثبت از طریق گفت‌وگوهای بین افغان‌ها را تایید و اعلام کردند که این گفت‌وگو‌ها باید مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان افغان را در همه مجامع و سازوکارهایی که به دنبال پیشبرد مشارکت بین‌المللی در افغانستان، مطابق انتظارات مطرح‌شده این شورا در قطعنامه‌های قبلی آن است، تضمین کند.

بیانیه مشترک کشورهای عضو سازمان ملل متحد درست در سالگرد بسته شدن در دانشگاه‌های افغانستان به روی زنان صادر شد. طالبان ۲۹ آذر ۱۴۰۱ دستور دادند که دختران و زنان تا «اطلاع ثانوی» اجازه ورود به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را ندارند. آنان دلیل این محرومیت را نبود سرفصل‌های درسی مناسب در دانشگاه‌ها و فساد اخلاقی مطرح کردند. 

طالبان می‌خواهند در دانشگاه‌های افغانستان به جای مفاهیم تخصصی، علوم دینی تدریس شود. آنان حتی دستور داده‌اند کتاب‌هایی با محتوای مسائل سیاسی نیز حذف شوند.

با وجود فشارهای بین‌اللملی برای بازگشت دختران به مدارس و دانشگاه‌ها، گروه طالبان تاکنون در مقابل این فشارها مقاومت کرده‌اند.

بیشتر از جهان