جمهوری اسلامی لوح جایزه ساخاروف را توقیف کرد

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت و موبایل و گذرنامه‌اش توقیف شد

شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت موقت صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، در فرودگاه و توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف خبر داد. بر اساس این گزارش، جمعه شب صالح نیکبخت که در حال بازگشت از کشور فرانسه بود، در فرودگاه بین‌المللی تهران به دست نیروهای امنیتی برای ساعاتی بازداشت و بازجویی شد. . در جریان این بازجویی، گذرنامه و تلفن‌ همراه این وکیل دادگستری و لوح جایزه ساخاروف پارلمان اروپا که به مهسا امینی اهدا شده بود، از طرف نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی توقیف شد.

پیش از این، خانواده مهسا امینی به علت ممنوع‌الخروجی، از سفر به فرانسه باز مانده بودند و صالح نیکبخت به نمایندگی از این خانواده برای دریافت لوح جایزه ساخاروف به فرانسه رفت. او ٢١ آذر ماه با شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف سال ٢٠٢٣ پارلمان اروپا، پیام مژگان افتخاری، مادر ژینا را قرائت کرد.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «صالح نیکبخت که به نمایندگی از خانواده ژینا امینی برای حضور در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به شهر استراسبورگ فرانسه سفر کرده بود، روز جمعه اول دی، بلافاصله پس از ورود به فرودگاه خمینی تهران از سوی نیروهای امنیتی به داخل اتاق امنیتی مستقر در فرودگاه برده شدە و علاوه بر بازجویی و تفتیش وسایلش، به او اعلام شده که از سوی مراجع قضایی ممنوع‌الخروج شده است.»

بر اساس این گزارش، همچنین در روزهای گذشته حکم ممنوع‌الخروجی صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل دادگستری به سامانه ثنای او ارسال شده بود، همچنین طی اخطاریه‌ای به او ابلاغ شده است که باید در روزهای آینده برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری، خود را به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای مقدس تهران معرفی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم یک سال حبس تعزیری صالح نیکبخت به‌دلیل اعتراض او به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی در مورد علت مرگ مهسا امینی صادر شده بود. این حکم اکنون از طرف دادگاه تجدیدنظر تایید شده است، اما وکیل او درخواست اعاده دادرسی را تقدیم دیوان عالی کشور کرده و این درخواست به شعبه ٩ دیوان عالی ارجاع شده است.

این وکیل ۷۲ ساله در مراسم اهدای لوح جایزه پارلمان اروپا گفت که در ایران آزادی سیاسی‌، احزاب و مطبوعات وجود ندارد و یک «اداره بی‌تابلو» خانواده مهسا امینی را از ایران ممنوع‌الخروج کرده‌ است.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، در مراسمی که روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، و اعضای آن و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور داشتند، گفت که از طرف تمامی زنان ایران از اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی قدردانی می‌کند.

در پیام مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی که نیکبخت آن را قرائت کرد، آمده است:‌ «داغ ژینا برای من ابدی است و برای همه مردم جهان جاویدان. اطمینان دارم که نام او همراه با نام ژاندارک، نماد آزادی خواهد ماند.»