دولت وعده ارزانی داد، خودرو گران‌تر شد

افزایش قیمت سه تا ۳۷۰ میلیونی خودرو در ایران طی یک هفته اخیر

خط تولید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در کارخانه ایران‌خودرو واقع در غرب تهران - ATTA KENARE / AFP

وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های گذشته بارها وعده داده است که قیمت خودرو در بازار داخلی کاهش می‌یابد. اما با گذشت بیش از یک ماه از شروع سیر جدید افزایشی شدن قیمت خودرو خبری از وعده وزارت صمت در این باره نیست.

توکلی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هفدهم دی ماه مدعی شد که قیمت خودرو حتما کاهشی خواهد شد. او البته زمان تحقق این وعده را شروع سال جدید عنوان کرد و برای وزیر صنعت، معدن و تجارت زمان خرید. عباس‌علی‌آبادی، وزیر صمت، نیز پیش از این در سوم دی ماه اعلام کرده بود که تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی کمک بسیار خوبی به تعادل قیمت خواهد کرد و می‌تواند بازار را به شدت مدیریت کند. این پیش‌بینی وزیر از تعادل بازار نیز درست از آب در نیامد و قیمت خودرو از حدود ۹ درصد الی ۲۴ درصد افزایش یافت.

عباس‌علی‌آبادی پیش از این وعده واردات ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری را داده بود. اتفاقی که اگر رخ می‌داد می‌توانست قیمت خودرو را کاهشی کند یا از سرعت افزایش قیمت آن بکاهد. کمی بعدتر وزیر صمت وعده‌اش را کمتر کرد و این بار وعده واردات ۶۰ هزار دستگاه خودرو را به شهروندان داد. البته این وعده هم مانند وعده قبلی کماکان عملی نشده و به نظر نمی‌رسد در کمتر از دو ماه باقی‌مانده از سال اتفاقی در این زمینه رخ دهد.

دولت تلاش کرد در ۱۰ ماه نخست سال جاری با استفاده از بازی با خبرها و وعده واردات خودرو بازار را تا حدودی کنترل کند. دولت، مجلس و صدا و سیما چند ماهی زمان صرف واردات خودروهای خارجی کردند و مناظره‌ها و جلسات بسیاری در این زمینه در سال گذشته برگزار شد. اما با وجود مصوبات مجلس و دولت و ماه‌ها بحث و جدل، هنوز خبری از تحقق واردات خودروهای دست دوم خارجی به ایران نیست. سازندگان خودروهای ساخت ایران نیز از این فرصت استفاده کرده و قیمت خودروها را روزبه‌روز بیشتر و کیفیت خدمات‌رسانی را کمتر کرده‌اند تا از این آشفته‌بازار، سود بیشتری به جیب بزنند.

تجارت نیوز در گزارشی به تداوم روند افزایشی قیمت خودرو اشاره کرده و نوشته است که در بازار خودروهای داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پاناروما یکی از بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشت و با رشد ۱۴ درصدی به مقدار ۷۵ میلیون تومان گران شده و به نرخ ۶۱۰ میلیون تومان رسید.

بر اساس این گزارش، دیگر خودروهای بازار هم حدود ۹ درصد تا ۱۱ درصد رشد قیمت را تجربه کردند. میزان رشد قیمت در بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی به مراتب بیشتر به نظر می‌رسد و میزان افزایش قیمت در بازار مونتاژی‌ها چشم‌گیرتر از داخلی‌های بازار است.

جک اس۵ نیوفیس یکی از محبوب‌ترین خودروهای مونتاژی بازار به شمار می‌رود که رکورد افزایش قیمت در بازار مونتاژی‌ها را نصیب خود کرد. این کراس‌اوور چینی با رشد ۲۴ درصد یا ۳۲۶ میلیون تومانی از سوم دی ماه تا سوم بهمن، به قیمت یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگنیتی پرستیژ دیگر خودروی مونتاژی‌ است که افزایش قیمت بسیاری را تجربه کرده است. این کراس‌اوور مونتاژی بهمن موتور، ۱۹ درصد، معادل ۳۷۰ میلیون تومان گران شد و به کانال دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

برخی معتقدند که انتشار خبر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت ۵ درصد زیر نرخ بازار، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است. هر چند این دستورالعمل تکذیب شده است، اما همچنان افزایش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، دراین باره اعلام کرد که پیش از این نیز تجربه عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار در سال ۹۷ وجود داشت. به گفته او، در آن زمان نیز این شیوه عرضه موجب افزایش قیمت خودرو بود و اجرای آن به جای مهار قیمت‌ها موجب جهش قیمت در بازار خودرو شد.

به گزارش خبرآنلاین، بازار خودروهای داخلی در طی هفته گذشته رشد قیمت کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. بر اساس این گزارش، پراید ۱۵۱ طی یک هفته گذشته در بازار خودرو ۳ میلیون تومان گران شد و حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ طی یک هفته گذشته ۵ میلیون تومان گران شده و در بازار به قیمت ۵۹۵ میلیون تومان به فروش رفت.

پژو ۲۰۷ «اتوماتیک تی‌یو‌۵پی» مدل ۱۴۰۲ نیز ۱۵ میلیون تومان گران شده و به قیمت ۸۶۰ میلیون تومان رسید. همچنین پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به ۶۴۵ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۵ میلیون تومانی، به قیمت ۷۲۰ میلیون تومان رسید.