بلینکن باز هم دست خالی از خاورمیانه برگشت؛ افزایش نگرانی‌ها درمورد سرنوشت آخرین پناهگاه غزه

در حالی که اوضاع در رفح، در جنوب غزه، وخیم‌تر شده است و ساکنان آن از حمله اسرائیل وحشت دارند، لفاظی‌های تند بنیامین ‏نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دردسر دیپلماتیک برای وزیر امور خارجه آمریکا به وجود آورده است ‏

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر از خاورمیانه دست خالی برگشت و به‌نظر می‌رسد روابط آمریکا با اسرائیل اکنون در پایین‌ترین سطح باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با رد کردن و «توهم‌آمیز» خواندن طرح آتش‌بس غزه- که آمریکا آن را طرحی شایسته‌ می‌داند- روابط میان دو دولت را سرد‌تر کرده است.

بلینکن در ساعت‌های پایانی یک سفر ناموفق دیگر به منطقه برای میانجیگری در موضوع آزادی گروگان‌‌ها بود که نتانیاهو اعلام کرد مذاکره با گروه شبه‌نظامی حماس «به جایی نمی‌رسد».

نخست‌وزیر اسرائیل وعده داد که نیروهای نظامی اسرائیل تا «پیروزی کامل» چند ماه‌ فاصله دارند و قول داد نیروهایش به حمله به رفح، آخرین پناهگاه غیرنظامیان غزه، ادامه دهند. این حمله به‌رغم هشدارهای آمریکا است که این حمله ممکن است موجب بحران انسانی ویرانگر دیگری شود.

بلینکن در پنجمین تلاش برای پایان دادن سریع به این جنگ فاجعه‌بار چند روز را به رفت‌وآمد میان عربستان سعودی، مصر، قطر، و اسرائیل گذراند. این درگیری، که بعد از حمله خونین ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، غزه را تا مرز ویرانی پیش برده و اکنون تهدیدی برای شروع جنگ منطقه‌ای میان غرب و گروه‌های مورد حمایت ایران در سراسر خاورمیانه شده است.

بلینکن ادعا کرد که برخی از شروط و پیشنهادهای متقابل آتش‌بس که حماس روز قبل ارائه داد «آشکارا نشدنی» است، اما معتقد است که «فضایی برای دستیابی به توافق ایجاد می‌کند». او افزود که آمریکا «بی‌وقفه روی آن کار می‌کند تا محقق شود».

او گفت که تلفات روزانه در غزه «بسیار زیاد است» و اسرائيل باید برای «حفاظت از غیرنظامیان» بیشتر بکوشد.

او ادامه داد: «این وضع به‌ویژه درمورد رفح صادق است که بین ۱.۲ میلیون تا ۱.۴ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها از آوارگان دیگر مناطق غزه‌اند.»

نتانیاهو در توهینی آشکار این توافق پیشنهادی را غیرعادی خواند و اطمینان داد که ارتش اسرائیل «به‌زودی» در رفح پیشروی می‌کند. اسرائیل این شهر جنوبی را که هم‌مرز مصر است روز پنجشنبه بمباران کرد. به گفته ساکنان [این منطقه]، که می‌ترسند این شروع یک حمله زمینی قریب‌الوقوع باشد، ۱۱ نفر [در این بمباران] کشته شده‌اند.  

 نتانیاهو در سخنرانی آتشینی که درست پیش از سخنان بلینکن ایراد کرد گفت: «پیروزی کامل بر حماس چند ماه طول می‌کشد، نه چند سال.»‌

او گفت: «پیروزی نزدیک است.»

اسرائیل به‌تلافی حمله‌های ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل، که در آن حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند، غزه را در محاصره کامل و فلج‌کننده‌ای قرار داده و آن را زیر بمباران وحشیانه گرفته است.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، در حمله‌های هوایی و زمینی به این منطقه کوچک بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند که بیشترشان زن و کودک‌اند.

آنتونیو گوتروش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هشدار داد که پیشروی به رفح در مرز مصر «وضعی را تشدید می‌کند که هم‌اکنون نیز کابوسی بشری با پیامدهای هنگفت منطقه‌ای است.»

اکنون حدود ۱.۵ میلیون نفر، پنج‌برابر جمعیت پیش از جنگ، در این منطقه ساکن‌اند که بیشتر آن‌ها خانواده‌هایی‌‌اند که از سراسر نوار ۴۲ کیلومتری ویران‌شده غزه آواره شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکشن‌اید (ActionAid) روز پنجشنبه گفت که این خانواده‌ها به‌قدری مستاصل شده‌اند که در آن شرایط ناامیدکننده در پناهگاه‌های شلوغ ناچار شده‌اند علف بخورند. این سازمان گفت که از آن مهم‌تر این است که حمله به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود، زیرا که عفونت‌ها و بیماری‌ها در این وضع آشفته شیوع پیدا کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) گفت که شیوع مشکوک به هپاتیت آ و موارد زیادی از ابتلا به اسهال را ثبت کرده‌ است، چون حدود ۷۰ درصد جمعیت متراکم ۲.۳ میلیون نفری غزه آب شور و آلوده می‌آشامند.

خانواده‌های آواره در رفح به ایندیپندنت گفتند که قیمت مواد غذایی ده‌برابر شده و قیمت یک کیلو شکر اکنون حدود ۹ پوند [بیشتر از ۱۱ دلار] است.

مرد جوانی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود گفت: «ما در یک چادر موقت در حیاط یک مدرسه زندگی می‌کنیم.» او و خانواده‌اش- که اهل شمال غزه‌اند- پیش از این دو بار آواره شده بودند و خانه‌ای نداشتند که به آن برگردند.

«تنها امیدی که داریم آتش‌بس است.»

در اسرائیل نیز خانواده‌های گروگان‌های حماس از ترس جان‌باختن عزیزانشان در بمباران اصرار به برقراری آتش‌بس دارند.

اطلاعات اسرائیل در گزارشی که به‌تازگی فاش شد اعتراف کرده است که حدود یک‌پنجم از ۱۳۶ گروگان باقی‌مانده که گمان می‌رود در غزه باشند ممکن است هم‌اکنون جان باخته باشند.

بعد از انتشار بیانیه نتانیاهو، خانواده‌های گروگان‌ها و دیگرانی که در غزه اسیر شده‌اند نشستی مطبوعاتی در تل‌ آویو برگزار کردند و از مقام‌ها[ی اسرائیل] خواستند که با هرگونه توافقی برای بازگرداندن عزیزانشان به خانه موافقت کنند.  

آدینه موشه، ۷۲ ساله، که در ۷ اکتبر در کیبوتص نیر اوز دستگیر شد و بعد از ۵۰ روز اسارت در زیرزمین آزاد شد، با گریه گفت: «اگر به تلاش برای "نابودی حماس" ادامه دهید، گروگانی باقی نمی‌ماند که نجاتش بدهید.»

جیل دیکمن، که کارمل پسرعموی ۳۹ ساله‌‌اش نیز اسیر است، به ایندیپندنت گفت که خانواده‌ها امیدوارند دست‌کم این توافق آتش‌بس پیشنهادی «باعث شروع مذاکرات شود و به کشته شدن گروگان‌های بیشتری منجر نشود.»

© The Independent