افزایش چشمگیر تجارت غیرنفتی در عربستان سعودی

سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های گردشگری، ساخت‌وساز و تولید برای پایان دادن به وابستگی اقتصادی عربستان سعودی به نفت همچنان ادامه دارد

پیست مسابقات اتوموبیلرانی فرمول‌ ۱ در عربستان سعودی‌ــ‌ رویترز

نتایج داده‌های مرتبط با شاخص مدیران خرید در عربستان سعودی که روز چهارشنبه سوم آوریل (۱۵ فروردین) منتشر شد، نشان می‌دهد که فعالیت‌های تجاری غیر‌نفتی این کشور در ماه مارس ۲۰۲۴ به طرز چشمگیری افزایش داشته و به ثبت بالاترین میزان تولید کالاهای غیرنفتی در شش ماه اخیر منجر شده است.

به گزارش رویترز، شاخص پی‌ام‌آی یا شاخص مدیران خرید [که نرخ انبساط یا انقباض یک بخش خاص اقتصاد مانند تولید، خدمات یا ساخت‌وساز را نشان می‌دهد و از طریق نظرسنجی‌های ماهانه از شرکت‌های خصوصی به دست می‌آید] ریاض‌بانک عربستان سعودی در ماه مارس، با توجه اینکه این شاخصی تحت‌تاثیر تغییرات فصلی است، به عدد ۵۷.۰ رسید که اگرچه کمی کمتر از رقم ۵۷.۲ ثبت‌شده در ماه فوریه است، همچنان از سطح ۵۰‌.۰ که نشان‌دهنده انبساط کامل فعالیت‌های اقتصادی است، بسیار بالاتر قرار دارد.

زیر شاخص تولید [بخشی از شاخص مدیران خرید که به تولید و فعالیت صنعتی مربوط می‌شود] هم ماه مارس هم در حالی به عدد ۶۲.۲ افزایش یافت که ماه قبل از آن ۶۱.۵ بود و بالاترین میزان تولید در عربستان سعودی از سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

نایف الغیث، اقتصاددان ارشد ریاض‌بانک، به رویترز گفت: «عملکرد قوی که در بخش‌های مختلف شاهد بودیم، همراه با افزایش قابل‌توجه سفارش‌ها و مشتریان جدید نشان‌دهنده یک بازار انعطاف‌پذیر و آماده رشد است. این حرکت صعودی همچنین به تسریع فعالیت‌های خرید و استخدام نیروی انسانی بیشتر منجر شده است که بر چشم‌انداز مثبت بازار تاکید می‌کند.»

زیر شاخص سفارش‌های جدید هم در دومین ماه متوالی رشد این شاخص در عربستان سعودی، از ۶۲.۲ در ماه فوریه به ۶۴.۰ در ماه مارس جهش کرد. فروش خارجی هم برای دومین ماه متوالی بهبود یافت، هرچند سرعت رشد آن متوسط بود.

دولت عربستان سعودی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنفتی مانند گردشگری، ساخت‌وساز و تولید، تلاش می‌کند تا اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را که برنامه این کشور برای پایان دادن وابستگی اقتصادی به درآمد نفت و گاز است، تحقق ببخشد.

داده‌های جدید هم نشان می‌دهد که چشم‌انداز تجاری ۱۲ ماهه به‌ویژه در بخش‌ ساخت‌و‌ساز، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، در ماه مارس بهتر شده است.

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، هفته گذشته گفته بود این کشور قصد دارد سال ۲۰۲۴ در فهرست ۱۰ کشور موفق در حوزه گردشگری قرار بگیرد. الخطیب که در مجمع منافه در مدینه صحبت می‌کرد، تاکید کرد که عربستان سعودی برای دستیابی به این هدف ظرفیت‌های لازم را در اختیار دارد و صنعت گردشگری سعودی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود پنج درصد در تولید ناخالص داخلی تاثیر داشته که این رقم قرار است تا چند سال آینده به ۱۰ درصد برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار دولتی در عربستان سعودی هم که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد که گردشگران در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۳۹ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار در عربستان سعودی هزینه کرده‌اند و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی عربستان سعودی، میزان خرج کردن گردشگران در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رشدی ۴۲.۸ درصدی داشته است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می‌گوید بخش گردشگری در عربستان سعودی در زمینه‌های متعددی به موفقیت‌هایی قابل‌توجه دست‌یافته و نام عربستان سعودی در فهرست سازمان ملل از کشورهایی که بیشترین رشد گردشگر را داشته‌اند، در صدر قرار گرفته است.

از سوی دیگر گزارش اداره‌کل آمار عربستان سعودی که روز ۲۸ مارس (نهم فروردین) منتشر شد، حاکی از آن است که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، نرخ کلی بیکاری در این کشور شامل شهروندان آماده‌به‌کار و نیروی کار مهاجر، به ۴.۴ درصد کاهش یافته است؛ اعدادی که کاهش ۵.۱ درصدی نسبت به سه ماهه قبل از آن و کاهش ۴.۸ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل از آن را نشان می‌دهند.

عربستان سعودی در راستای طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ که ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است و ایجاد تنوع در منابع درآمد اقتصادی عربستان سعودی و فاصله گرفتن از اتکا به درآمد نفتی را دنبال می‌کند، در پی توسعه و تقویت بخش گردشگری است.

بیشتر از اقتصاد